|
|
|
|---|---|
| Funderar lite på en M3 E93 Cab och hur viktigt det är med EDC? Svårt att sälja utan? Enda kravet för mig är egentligen 19" och DKG. | |
|
I min värld spelar det mindre roll, speciellt på en cab som är betydligt tyngre och ingen banåkabil... Finns så få M3 cab till salu så jag tror man ska låta skick/historik gå före viss utrustning. MVH Peter |
|
zcooter |
EDC är väl bra. enda tills man skall ersätta dem, då blir inte plånboken glad. Du kan gladeligen vara utan dessa om du vill |
|
Zcooter: Har du verkligen koll på vad EDC till M3 e90 innebär?:-) Mvh Peter |
|
zcooter |
Koll o koll Peddan@ Men men ge mig all ingående detaljer på EDC till M3 e90 Eftersom jag bara kör E34 M5 med bevarad EDC 2 om det nu är sådan stooor skillnad |
|
he he inget illa ment Zcooter På m3 e90 står EDC för (elektronisk dämpar kontroll).... På ert inlägg lät det som ni trodde EDC var en förslitningsdetalj... Vad det kostar att laga den dag systemet går sönder är nog inget man behöver ha med i beräkningarna om man letar M3 för 500 tusen nu.... |
|
zcooter |
Nej nu skall vi inte kasta paj.......... Det beror ju på hur länge man tänker behålla bilen.... och visst är det en förslitningsdetalj. Som det mesta, även om det sitter på en e90 BMW Ag har fortfarande licens på EDC 2 Och det var ju ett tag sedan dessa var standard på M-bilarna |
|
EDC kostar när det behöver bytas ut till E34 ca 35tkr för alla dämparna och det kan behöva bytas redan vid 12000mil. Så roligt är det inte när en M3 E90/E92/E93 ligger på 250tkr och man behöver lägga 30tkr + montering. Jag skulle inte ha EDC som krav, men visst sitter det en i övrigt perfekt bil så visst. Stephan |
|
zcooter |
Förra året hörde jag med nfs.nu vad EDC till min bil kostade, enligt han och dåvarande ETK från i fjor låg E334 dämpare på knapt 11´kronor styck Du kanske har tjing med BMW Stephan? Får jag återkomma till dig när mina är slut :-) |
|
Jag gav ca 9"/st för mina nya EDC 2009, o då med 25% rabatt...Sist jag kollade (sommaren 2010) så låg de kring 12"/st om jag minns rätt, dyrare bak billigare fram... Jag kan knappast tänka mig att BMW sänkt priset med 1/3-del... Zcooter: 11" för framdämparna förmodligen, bak är typ 2" dyrare... |
|
| Fel! Hösten 2008 var det jag köpte nytt! | |
zcooter |
Dawwe! Det kan nog vara närmare sannningen det.... |
|
Känns väll som man med denna inställningen endel har här borde skippa all extra utrustning. Gps, ac, växellåda, större motor kan gå sönder. Vill man ha det så är det en trevlig möjlighet att kunna styra "styvheten" om bilen ska användas som vardagsbil och ibland mer aktiv körning. Ska du ha den som endast leksak så går det att skippa det. |
|
|
Jag har m3 e92 med edc och jag kan säga att det är grymt bra. bilen får helt andra väghållnings egenskaper mer edc. du kan helt enkelt pressa bilen mer i kurvor mot original utan att åka av. mvh daniel |
|
|
Har också EDC och har ställt in så jag alltid startar i sport-läget. Utöver vad pizza säger, så är EDC bra när man kör upp för trottoarkanter och gupp; den hårdare fjädringen gör att man inte skrapar i så ofta. Sen förstår jag inte gissningsleken kring dämparpriserna. Det är bara att slå upp artikelnummer på realoem.com och sen ta priserna från t.ex. Schmiedmann. Då får man: M3 E92 pre-facelift EDC: 2 st 33522284311+31312284095+31312284096 : 18620.12 kr M3 E92 pre-facelift : 2 st 33522284310+31312284005+31312284006 : 10384.60 kr dvs ett byte runt om är 8235.52 kr dyrare med EDC. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.