AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.440

Hur sätter man in simkort E38 -2001

Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Tänker beställa extrakort. Hur sättar man in det i skuffen, chippet uppåt eller neråt?

/Gunnar
/Svart(303/9) 740iA
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Chipet ner!
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jag beställde ett extrakort av Telia, stoppade in det i telefonluren (chippet uppåt), matade in pinkoden och det fungerar......

-När det bara att:
stänga av att behöva mata in pinkoden varje start - hur?
överföra min telefonbok på mitt SIM (litet) till bilden SIM (som sitter i kredikortsstorleks hållaren) - hur görni?

/

/Gunnar
/Svart(303/9) 740iA
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Knata förbi din återförsäljare och köpa en svensk instruktionsbok till telefon, navi och bil, de är humant prissatta och visar en massa fiffiga funktioner.

Att överföra kontakter från huvudnr till extrakort kan man göra med en speciell simkortsläsare, kostar ett par hundra på Kjell&Co. Man skyfflar in alla kontakter ifrån litet sim till datorn och sen kopierar ned det till stora simen.

Lycka till!
Asken
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Japp det skall jag göra, har en inscannad tysk variant till telefonen med den är lite svårläst.....

Angående simkortet så kan man skaffa en usb-stickeläsare som läser litet simkort till datorn men jag hittar inget verktyg för att få ut data till det stora simkortet, det är ju stort som ett kreditkort i sin hållare??

/Gunnar
/Svart(303/9) 740iA
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Nu hittade jag meny i telefonen (luren) så att jag kunde stänga av pinkoden vid uppstart.....

Nu är det bara resten kvar......

/Gunnar
/Svart(303/9) 740iA
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
SIM kortet sitter i ett stort kort när du får ut det från teleoperatören, det lilla kortet kan du enkelt sätta tillbaks i det stora med hjälp av tejpning, det gjorde i alla fall jag och det funkade bra i sex år.
Tydligen har du redan hittat lösningen på att eliminera pinkoden.
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Googlat men hittar ingen läsara till stora kortet så det blir som Kaparn gör, tejpa eller limma tillbaka simkortet efter laddning av kontakter.

Detta gör jag dock med min telefon och pc-progmvara för synk av kontakter. Inläsning av kontakter, byt simkort och läs tillbaka kontakterna till nya kortet i mobilen, flytta det sen till bilen...

Borde funka.

PS Enligt Telia Support kan dom ställa om antalet signaler innan omkoppling. Det ter 5 signaler innan omkoppling som standard. Dock kan man inte ändra beteende om extrakortet är på eller av....synd. Dom skulle skicka förslag om det till teknikavdelningen....

/Gunnar
/Svart(303/9) 740iA
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Förr fanns det en adapter som motsvarade ett stort kort och där man la i det lilla kortet men vet ej om de finns att köpa fortfarande.

5 signaler är många och frågan är om inte de flesta kommer att lägga på innan? Hur funkar det med din telefonsvarare, när går den på. Ofta är det ju en försvinnande lite tid man sitter i bilen en på en hel dag...

Jag hade ett tvillingkort på Telenor när jag hade telefon i min fd E39 och där funkade det så att man fick slå 333 för att ändra vilket av korten som var det som tog emot samtal. Båda gick ju alltid att ringa ut på. En klumpigare lösning men i de fall man visste att man skulle sitta i bilen en längre tid så var det ju bra för då gick ju första signalen till bilen direkt. Nackdelen förutom att det var lite klumpigt var ju att man ibland glömde att byta tillbaka och då kunde det ringa till bilen hela dagen fast man inte var där...

___
//Ulf
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jag har ingen telefonsvarare aktiverad och jag antar att den skulle sluta fungera eftersom omkopplingen sker. Kanske 4 signaler är bättre men 3 känns för lite...

Har sökt men inte hittat ett sådant kort, tar gärna emot tipps om någon vet var man kan hitta ett sådant....

/Gunnar
/Svart(303/9) 740iA
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.