|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det bästa för att jämföra förbrukning är att kika på spritmonitor. Sedan ska tilläggas att jag inte kör så mycket långörning och har feta däck. |
|
|
Sedan vill jag påpeka att detta är verklig förbrukning. Jag får ofta intrycket att folk kikar på färddatorn och inte noterar förbrukning lika noga som jag. Kan tillägga att jag haft 2 bilar som varit snålare, en Micra 1993 1,0 snitt 0,67 och senast Aygo snitt 0,65. De bilarna gick på bensin och vägde ca 1/3, hade ca 140 hk mindre och vridet var aningen mindre ;) Som sagt så ska man mäta över flera år, vinter som sommar och inte en tankning eller kika på färddatorn efter långkörning. Framförallt kan man ju inte lita på de av fabriken angivna siffrorna. |
|
|
Tittar man på spritmonitor så ligger även 335d på samma nivå som 535d. Tror att det beror att den mindre bilen inbjuder till lite flitigare användandet av gasen. Och både ligger 1,5 dl högre än en 123d, så skillnad är det som tur är. |
|
|
Vill man ha en snålare bil så är 120d bättre val, ligger 0,75 dl under 123d på spritmonitor efter facelift. Med reservation att snittet nog kör liiite lugnare (kanske 0,5dl verkliga skillnaden?)... Som WeeBee säger, frågar man en svensk vad bilen drar, så får man ganska ofta höra en siffra från deras bästa körning till sommarstället för x antal år sedan. Och det får man bara reda på när man fortsätter fråga. Och sen om man får köra deras bil senare, så ligger snittförbrukningen på färddatorn som de aldrig kollat på (och aldrig nollställd) många decilitrar högre ;-) |
|
|
Oj att 35d inte fanns med manuell låda i 3-serie heller hade jag missat. Det är dock förbrukning mätt med trippmätare och pump jag angav förstås. :) //Bjersér |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.