|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
-Har sneglat lite på 1-serien och undrar om det är stor skillnad i köregenskaper,innerutrymmen mm. jämfört med min 325d sedan -07 ? -Har främst tänkt mig en 120/123diesel då jag gillar bottendraget i en dieselmotor! någon som har kört både 1 och 3 serien och kännt skillnaden? | |
|
1-serie är mycket mer balanserad, mycket mer lik de äldre 3-serie än dagens E90 som "vuxit upp" i jämförelse. När det gäller körglädje har det större syskonet inget att säga till om, men när det gäller utrymmen är det tvärt om 1-serie som inte har något att säga till om. Fram är helt klart godkänt, men baksäte och bagage är mycket små. Det är definitivt inte oanvändbart, så har du ingen eller liten användning av dessa duger det utmärkt. Tycker du skall provköra en 123d, mycket pigg och trevlig motor och en stor skillnad mot 120d! :) //Bjersér |
|
|
-Tack för ditt inlägg! -Man får ju helt enkelt åka o provköra en 1:a, helst en 123, så får man se om draget och körkänslan motsvarar min dieselsexa, och känna om man får plats i baksätet också! |
|
| Jag har provkört 325d men tycker att 123d känns något rappare, det är ju en lättare bil oxå | |
|
-Jo den ska ju vara rappare än 325d på pappret också! -Det verkar som 120d från -08 och framåt ska ha ungefär samma prestanda som en 325d! -Skulle kanske vara kul att äga en123:a! -Bra prestanda, låg förbrukning, låg skatt! -Men lite mindre... Det verkar inte finnas alltför många 123:or! -Alpinvit ! -Är du nöjd med din 123:a? -Är det lika mycket bmw känsla i den som 3 och 5 serien? |
|
|
Jag är hur nöjd som helst med min 123:a, förutom att jag har svårt att få bilen att gå snålt vid långkörning (har en tråd om detta) Om vi bortser från min 325 ti så har jag inte ägt någon "modern" 3/5-serie. Dock har jag kört en hel del såna och jag tycker definitivt att 1-serien ger lika mycket BMW-känsla, men känsla är ju något subjektivt, det bästa är att prova själv. Att 123:an är lite ovanlig gör det hela ännu trevligare tycker jag :) |
|
|
Bäst är att provköra. Själv gillar jag minsta bilen man klarar sig med, mindre bilar är bara roligare. Har kört två stycken 318d i veckan och de känns tyngre och inte alls lika kul att ratta trots att de inte skiljer sig så mycket i vikt egentligen. Och en 325d är betydligt tyngre. Dessutom är, mot förmodan, motorn i 123d flexiblare än 325d. En 123d har kraft redan vid 1200 varv och drar redan med fullt lass vid 1500 varv. Och den slutar inte dra förens vid 4400 varv. Och den svarar betydligt rappare på gasen också. En 325d vaknar på riktigt lite senare och i praktiken når man full effekt redan vid 3500 varv. Dock när det gäller gångkultur är en sexa överlägsen förstås. 325d: mera komfort 123d: mera skoj |
|
|
Jag instämmer nog med andra - jag håller med om att en 3-serie inte har så mycket att säga till om vad gäller körkänla - men 1-serien har inte så mycket att säga till om när det gäller utrymme. Om du köper en nyare diesel så kommer du dessutom ner en hel del i skattekostnad, en 325d -07:a är väl en sådan högskatte-diesel? Det är förvånansvärt många trådar där argumentet "åk och provkör" kommer upp. :) Alexander |
|
|
-Jo min 325d är väl högskattediesel, 4600kr per år får jag ge :( lite surt! men jag får väl åka o provköra nån 120/123 så kanske man byter snart igen! -Nu kom "provkörningen" fram igen alexander k :) !!! |
|
|
Jag hade en 325i e91 som jag bytte mot en 120d, behöll den i 3 månader och bytte till en 320d e91. Största orsaken till att jag inte trivdes med min 120 var fjädringskomforten. Båda mina e91 och 120:n har haft sportfjädring, ettan hade 17" icke RFT och min nuvarande 320d har 18" RFT men är trots det bekvämare på våra tjälskadade vägar. Upplevde även att kvalitetskänslan på inredningen i ettserien är något sämre, lite plastigare, hårdare stolar osv. När det gäller körglädje vinner ettserien absolut, sen är det ju upp till var och en att avgöra vad som är viktigast. En tråkig sak med den fyrcylindriga dieseln är ju att den låter som en Kubota trädgårdstraktor så du lär ju sakna sexan varje gång du startar bilen. Det gör jag i alla fall... /Ronny |
|
|
Jag betalar 3667 per år i skatt för min 325d! |
|
|
-Jag tycker redan att det låter lite "kubota" när jag kör 6cyl. diesel ! |
|
|
Ja, det var inte bra. För då tror jag inte du kommer stå ut med fyra... __________ Mvh Grelle |
|
|
Å andra sidan så har man bil för att köra den på insidan och då finns ingen dieselknatter att störa sig på (många vanliga dödliga fattar inte att de är en diesel då), inte för att stå på utsidan och lyssna på den på tomgång... Som jag brukar säga, en M5 V10 låter också som en diesel på tomgång men ingen som klagar på den... |
|
|
-Nä, jag skojade bara! -Jag tycker inte min 6:a diesel låter kubota, men jag tycker ändå att min 530 -02:a som jag hade förut hade en ovanligt skön motorsång! Men när det kommer till kritan så tycker jag diesel är mycket bättre,man har grymt vrid redan från start, utan att behöva varva över 5000varv, dessutom besöker man inte macken lika ofta! |
|
|
Hade en 120dM -07 innan (163 hk) och har en 325dM -10 nu... 325:an är bättre på alla punkter utom busighet, som en del kanske tycker att det är det viktigaste i körupplevelsen. Sexan i 325:an upplever jag som råare och det är mycket roligare att accelerera och köra fort. Nu sägs det att 177hk-motorn var ett rejält lyft i 120d och sen finns ju dessutom 123d som inte jag har provat... Är jättenöjd med min trea nu och behöver dessutom kombi i dagsläget. Men min 120d var absolut inte den sista ettan jag ska äga i livet! Provkör ;) |
|
|
Själv kör jag en 123d coupé och det funkar bra som andrabil. Får plats för hela familjen 2 vuxna fram och 2 barn bak. Barnen tycker att de sitter lite lågt och inte ser ut så bra, men det är smällar man får ta :) Fick med mig en 46 tums lcd tv i kartong i bagageluckan då jag fällde baksätet, då blev jag lite imponerad. Coupén har hyfsat djupt bagage. Baksätet är inte särkilt rymligt eller bekvämt men funkar även för vuxna kortare sträckor. Motorn är jag mycket nöjd med, går att glida omkring i lagom hastighet och när man behöver finns en hel del kraft i ett brett register att tillgå. Förbrukningen ligger på 0,6-0,7 l/mil och det klart godkänt, tycker jag. Valde denna 123d coupé för att det är den klart ovanligaste och enligt min ringa uppfattning den vackraste BMW:n i dagsläget. Dessutom liten och rolig att köra. Hur 325d är kan jag inte svara på då jag ej kört en sådan. |
|
|
0.6-0.7L/mil, såpass mycket för en 123d? Under vilka förhållanden? //Bjersér |
|
|
Liknande här, plus10 till 20, acc:a fint, förutseende körstil, 20% stad. Jo det verkar lite mycket för vad många tror är en snål nästan miljöbil. Men lite för en tvåhundrahästars sportig bil när man inte drar sig för att använda effekten! Den drar den nog lika mycket som en 325d. |
|
|
Det var det jag reagerade på, för min 535dM dricker inte mycket mer än så. 0.7L/mil eller strax däröver och jag kör inte ett dugg lugnt, och då en tung 5-serie med sexa och automatlåda. Självklart med AC och allt sådant igång. Då bör kanske en manuell 335d dricka lika mycket som en 123d? 1-serie coupé är en underbar busbil men då hade jag nog valt en 3-serie ändå på grund av utrymmen, komfort och sexan. :) //Bjersér |
|
|
Bjerser, det kommer vi aldrig få veta eftersom det inte säljs manuella 335d. __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.