AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.674

325 kolvar hur gör man ( svarvning)

Hej har lite funderingar på att antingen fixa andra kolvar eller svarv ner mina orginal kolvar. Förstår att det är bäst att köpa nya men har inte riktigt råd just nu så min fråga är om det går lika bra att svarva ner orginal kolvarna. Och isåfall hur mycket ska man svarva ner för att få bästa resultat

Mvh BMW e30
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
För att få bästa resultat? Du måste nog specificera vad ditt mål är först :-)

Är det turbokonvertering på gång och du vill sänka kompressionsförhållandet?
Ja ska konvertera lite hade ja tänkt mig.
Men ja vet inte riktigt hur mycket ja ska svarva ner hade väl tänkt mig runt 200-300 hk eller mer om det går. Hur ska ja gå vidare
Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur mycket du ska svarva av beror ju helt på vilket nytt kompressionsförhållande du planerar att ha.

Vilket nytt kompressionsförhållande har du tänkt att ha?
Glöm ja du ja är ny på detta så ja vet inte vilket är det bästa man kan ha
Mvh
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Min rekommendation är att du börjar med att läsa på vad en turbokonvertering innebär och vad du behöver göra. Alternativet är att skaffa en kompis som vet en del om turbokonverteringar.
Risken är annars att du blir grymt besviken över resultatet. Det är många fällor på vägen mot en turbokonvertering som blir så som man tänkt sig och dessutom driftssäker.

När jag turbokonverterade min SAAB 99 år 1976 fanns det inte mycket kunskap i ämnet så jag skaffade en bok från USA som jag jobbade efter.
Jag blev rätt nöjd med resultatet (0-150 km/tim på 13 sek).
Däremot fick jag en hel del termiska problem runt installationen som jag behövde rätta till allt eftersom de dök upp.

Det kom tex som en överraskning att grejorna blev ljust körsbärsröda när jag gjort 2 st fullgasaxelerationer från o till 150 efter varandra. Rätt mycket hållfasthet har gått förlorat när "järn" blir runt 800 grader varmt. En av de lättare konsekvenserna att rätta till var att tändkablarna smälte av värmen.

Du kan tex börja att titta runt på nätet om du kan hitta något som gäller just din motor.
Allmän information kan du tex hitta här
Länk
Länk

Per L
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur mycket kompressionsförhållande och laddtryck (och därav effekt) man kan köra beror mycket på hur pass bra motorstyrning och mappning man kan få till - samt vilka modifieringar man planerar att göra på motorn.

Men runt 8.0:1 i kompressionsförhållande brukar anses som en lämplig start för överladdning.

Som du förstår så ser kolvarna i olika motorer olika ut. Vilken motor har du tänkt turbokonvertera? Är det en M20B25 från E30 med katalysator? Eller en M20B25 från E30 utan katalysator? Eller en M20B25 från E36? Eller en M50B25? M50B25TU?

Vilket motorstyrsystem har du tänkt använda?

På forumet PPF (Länk finns en hel del inlägg och en FAQ kring detta, då det gjorts en del turbokonverteringar där.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som Per L skriver så är grundläggande kunskap kring överladdning (med inriktning mot turbo) ett stort plus - för att enklare kunna pussla ihop de mängder tips och tricks som faktiskt finns ute på forumen och på nätet.

Två böcker som fungerar som en bra bas är tex Maximum Boost (Corky Bell) eller Forced Induction Performance Tuning (A. Graham Bell).
Hej tack för alla svar fortsätt att svara så får ja mer svar å lösningar. Men det är en motor från e30 m20b25 med katt.
Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Enligt guiden på PPF är E30 M30B25 8.8:1 kolvarna en bra utgångspunkt. Rekommenderat är att svarva dem helt plana. Kanske behövs förbränningsrummen gröpas ur lite och du bör hamna på runt 8.0:1 i CR.
Inget jag dock gjort själv, infon hämtad från PPF forumet. Men det ger en fingervisning åt vilket håll du ska arbeta mot.
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Den här killen från Västerås har rätt bra koll på överladdade BMW.
1114 hk ur en m50. Jag har själv sett den på strippen.
Den går som bara f-n.

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.