AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.840

Kopplingen tar långt ner på Z3 M

JG
45
JGEE
Z3 M -97
Jag har precis varit och hämtat min nyköpta Z3 M -97
I bilkö märkte jag genast att kopplingen tar väldigt långt ner, endast 2-3 cm från golvet. Det känns inte helt rätt!?
Någon som vet vad detta beror på? Har sökt lite på forumet men det finns inget givet svar. Behöver man byta hel kopplingen eller vad gör man?

Tacksam för alla svar!

//J

JJ
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Kopplingen är helt ny? :) ny koppling tar tidigate än gammal, då det är mer gods åh t i i den nya :)
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Som exempel så slirar en gammal ( slut ) koppling när pedalen är helt uppsläppt :)
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Slav och eller huvudcylindern är slut och läcker eller så har du luft i rören så den inte orkar trycka in ordentligt.
Oftast är slavcylindern den som går först, bytte min precis.

Det jag upptäckte det på var att den precis som du har tog längre o längre ned och till slut så kopplar den ej ur ordentligt vilket gör det omöjligt att lägga i en växel utan skrap eller att du inte ens kan få i en växel om du har för stor varvtalsskillnad mellan ingående o utgående axel.
t.ex om du står still ...

Kopia från mitt förra inlägg:

Lossa skyddsplåten under bilen
Lossa slavcylindern en 13mm hylsa med dubbla förlängningar med spärrskaft behövs, iaf på Z3.
Dra cylindern rakt bakåt se till så att tryckstången inte fastnar i kanten på vägen ut annars kan plast pluppen som sitter längst ut lossna(det gjorde den för mig o sedan börjar den knarra när man trycker på kopplingen..)
Tryck in tryckstången HELT med hjälp av en metallbit som du sätter över slavcylinder och dra ihop allt med ett par bultar(allt enl BMW TIS verkst. manual). detta för att garantera att den är i botten, öppna o stäng luftningsventilen en gång med ventilen riktad uppåt.
tryck till på kopplingpedalen, den skall vara ganska stum(inte som bromspedalen men inte långt ifrån) om den fjädrar väldigt mycket är det luft i slangen, se till o ha MYCKET bromsvätska i behållaren då intaget till master cylinder ligger högre upp i behållaren.
om inte luften vandrar uppåt(jag väntade ett par timmar innan det vandrat klart!!) måste du lufta lite mer ordentligt köp biltemas luftningsslangar, sätt på en, öppna luftningsventilen på slavcylindern och pumpa några ggr till det sprutar ut en ren strimma utan luftpuffar. OBS kolla nivån i behållaren hela tiden!!
OBS, TRYCK EJ på pedalen om du inte satt dit metallblecket,annars blåser du hela slavcylindern.
Sätt tillbaka, klart.

/PG

Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
Tjo

Ett tips är att byta slangen mellan huvudcylindern och slaven... är den gammal så flexar den en hel del= du tappar känslan i pedalen
JG
45
JGEE
Z3 M -97
Tack alla för tipps!

PG, din beskrivning är alltså för om man ska lufta systemet?
Det kanske är ett bra första steg att göra innan man ev byter slav/huvudcylinder.

//J
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Tjenare igen!

Du behöver ju inte köra hela det varvet om du inte byter slaven då är det bara o sätta på en luftningsslang på slaven o pumpa men om du byter den så kör du enl ovanstående anvisning.
Det finns även dom som trycker olja bakvägen via luftningsnippeln, då skall du INTE har så mycket olja i behållaren i så fall...
Jag lyckades dock inte med detta utan hade fortfarande luft i slaven.

Det kan ju också vara så att slangen ned till slavcylindern har börjat ge sig så du måste byta den, också en ganska vanlig grej tydligen som ger sig.
Jag har dock inte bytt den ännu.

/P

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.