AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.707

Läcker kylarvätska?

Ay
38
Ayourez
Bmw 525i -04
Tja!

Har en bmw 535 från 1997 som läcker. Jag drar i glykol och sedan inom en timme så rinner en del ut efter körning. Det rinner ut i flera "spricker" i underredet främst direkt under motorn och sedan mer direkt under kylarbehållaren. Det mesta har runnit ut efter en dag. Runt kylaren finns glykol men slangen ser ren ut. Har svårt att fatta vart läckan kommer ifrån därav detta inlägg :) Displayen varnar "Check coolant level" hela tiden. Jag har nu en burk kylartätning i handen och undrar om jag kan använda denna? Vissa har rekommenderat mig, andra inte.

Bilen är segstartad i kyla och känns "tung" innan den blivit varm. Enligt verkstads datorn så saknar den någon temp activation? som gör att det ta tid innan den blir varm, därav att kupen på vintern lätt blir en bastu eller raka motsatsen.

Man känner att bilen "växlar" trots att det är automat och på motorväg känns det som den tappar kraft ibland..

Någon som har en aning om vad det verkar vara? Och tips på hur jag kan gå till botten med problemet?

Tack på förhand!
Youness

We ride together - We die together
Du måste se till att hitta läckan och fixa detta. Kylsystemet måste vara helt tätt så att tillräckligt övertryck bildas när motorn är driftsvarm, annars kokar kylvätskan och det bildas hotspots inne i främst topplockets kanaler. Stor risk för topplocksras = dyrt.
Ingen idé att söka andra fel förrän du vet att motorn jobbar korrekt med riktig driftstemperatur osv, och jag skulle vara väldigt försiktig med att använda bilen innan felet är fixat.

FP
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
skicka inte i kylartätning för gösse namn. möjligen som en akut tilltag om man skulle stå i norrlandsskogarna 30 mil från bebyggelse. det är inte så svårt titta.det är nästan säkert att det antingen är kylaren/expansionskärlet eller termostathuset.
lycka till
Ay
38
Ayourez
Bmw 525i -04
Lämnade in den på en "billig verkstad" som skulle check it out.
De kom fram till att det var luft i systemet och ingen läcka.
Enligt de själva testade de bilen och inget läckte.
De yrkade på 800 kr men de fick en femhundring för besväret.
Det jag la märke till efter några körningar efteråt är att bilen är kall ovanligt länge (5 min) och att de hällt i vatten istället för glykol när jag kontrollerar. Direkt efter detta så börjar bilen läcka igen, rejält det "regnar" och Check coolant level började lysa igen. Dock verkar det som de gjort något eftersom det inte läcker under perioden och lampan ej lyser??
Hur åtgärdar man expansionskärlet? Och vad kostar det? Vet inte ens vad det är....
Funderar på att vända mig till en auktoriserad för dessa rackare bara luras känns det som.. Ändå tar det emot med tanke på att jag nyligen lagt 35000 på den och den är 13 år gammal.... Tack för svar!!!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Kör in bilen till en ordentlig verkstad och få den undersökt. Ett felaktigt kylsystem vill du inte åka omkring med, förr eller senare så ryker toppen och då blir det DYRT.

Det finns ett otal ställen det kan läcka på; slangar, kylare, expansionskärl, vattenpump, termostathus så det är ingen mening att hålla på och leta själv för du lyckas aldrig hitta det på egen hand om du inte är väldigt duktig.

Själv har jag bytt hela kylsystemet mer eller mindre på min sedan.
Ay
38
Ayourez
Bmw 525i -04
Tjena igen alla!

Var inne på Svensk bilvård som meddelade att de ej hade instrumenten för att avgöra vart läckaget kom ifrån och att de endast skulle finnas hos BMW? De hissade upp och lyste men hittade inget.

Har de rätt eller bör de finnas ngn verkstad som kan check it out?
Hos BMW är det det dubbla priset...

Mvh
Youness
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.