|
|
|
|---|---|
|
Nu går jag seriöst bet på den här bilen, höll på hela förra sommaren och försökte fixa avgasvärdena då HC-Halten sa stopp hos SBP (finns förövrigt en tråd om det någonstans långt tillbaka i forumet). Då bytte jag även kamaxelgivaren som jag hade felkod på men när jag läste felkoderna idag så indikerar den fortfarande fel på givaren trots att det är en helt ny och koden kommer tillbaka om man raderar den. Bilen går helt okej men det känns som att den inte riktigt har 100% ork längre och kan tveka lite på låga varv, den svajar även ganska kraftigt på tomgången om man gasar till en kort stund och sen frikopplar. Kan kamaxelgivaren ställa till avgasvärdena eller är det orelaterat? Någon mästermek som känner igen det här? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kamaxelgivaren reglerar sekundärt insprutningstiderna. Var köpte du givaren? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Min 328:a fick liknande problem med motorgången när vevaxelgivaren gav upp. På verkstaden sade de att vevaxelgivaren var vanligast på de äldre bilarna. Men du borde ju få felkod på den. Skulle du bestämma dig för att testa å byta den ligger de på en dryg tusing hos BMW. Sitter monterad under den högra kylarslangen på motorns front. |
|
|
Har ingen felkod på vevaxelgivaren och att döma av vad andra har för symtom så borde det rimligtvis inte vara den..(?) Kamaxelgivaren köpte jag från Schmiedmann men den borde väl inte vara av sämre kvalitet ändå? |
|
|
Jag har också bytt kamaxelgivare till en från schmiedmann, jag hade ingen felkod innan men nu med den nya fick jag felkod och bilen går mycket sämre. Har köpt en på bmw nu och ska testa med den i eftermiddag, återkommer med resultat :) |
|
| Satte i kamaxelgivarn från bmw o nu funkar bilen mkt bättre, så den från schmiedmann får åka tillbaks, helt kass. | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Bekräftar ytterligare en gång att Sensorer från icke BMW leverantörer inte håller måttet och rena lotteriet att montera. Ganska märkligt egentligen tycker jag att det inte ska gå att få till fungerande sensorer av andra tillverkare. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Måste tillägga här lite, "kamaxelgivare original " är väll ifrån bosch? eller jag är fel ute? När du älskar att köra "BMW". |
|
Det är inte alls säkert. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.