AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.881

RFT vs. oldschool - finns test?

Någon som sett ett däckstest där man jämför RFT-däck med vanliga däck?

BMW pratar ju mycket om aktiv säkerhet, och att man bygger roliga bilar, men i detta fallet så är det plötsligt fokus på PASSIV säkerhet. Man skyddar mot däcksexplosioner, men alla övriga egenskaper verkar ju vara sämre på RFT. Det känns t.ex. inte speciellt trafiksäkert med däck som hela tiden spårar. Det känns ju som att åtminstone någon förare borde ha spårat av vägen och fått sladd just pga RFT. Det har nästan hänt mig. ;)

Hur är t.ex. bromssträckan? Att däck spårar märker man, men man märker inte om ett däck har 1m längre bromssträcka. OM det är så att RFT har 1m längre bromssträcka så lär det nog kosta åtskilliga liv runt om i världen. Och föraren hade inte ens kul innan ;)

Nån som sett nåt test? Både vinter- och sommardäckstester är intressanta!
NeZaN
Måste bara påpeka att jag personligen inte tror att RFT-däcken spårar särskilt mycket mer, om ens mer överhuvudtaget.

X5:an har RFT-däck. Innan hade jag Michelin Diamaris RFT som var tvärslut bak och fram. Nu har jag Bridgestone Dueler H/P Sport RFT.

Det är ju breda sulor (315/35-20 bak, 275/40-20 fram) och innan däckbytet spårade den rejält, men när jag väl fick på fina däck med bra mönster spårar den knappt alls.

Däremot är dom ju betydligt tyngre och hårdare. Men dom är lika tysta som mina Goodyear M&S och spårar inte mer heller. Så jag undrar om RFT är sämre med spårning och så, däremot bromssträckor och sånt är ju kul att veta om det påverkas!

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.