|
|
|
|---|---|
|
Kört med bilen idag och problem finns..Problemet är: Bilen går varm (stiger sakta hela tiden) har dock EJ kommit upp i det röda fältet men ändå för högt sas. Om jag då sätter på full värme in i kupen så sjunker tempmätaren en aning då ligger den strax övet normal mao fortfarande inte bra.... Det som är gjort är att bilen har fått ny kylarglykol nivåerna är rätt samt det finns ingen luft i systemet. Det jag vet om är att kylaren inte är superfräch , den är tät dock men några av kylflänsarna har ärgat sönder på ena sidan (dock inget som enl mej ska påverka till denna dåliga funktion) Sedan så såg jag att kylarlocket (i plåt) inte har någon gummitätning i locket , ska den inte ha det ? Så som 535 modellerna har i expansionskärlet ?? Vad kan då va felet ? ? ? Termostaten ? Mycket möjligt enl mej MEN brukar man inte få motsatt effekt då ? Alltså dålig värme i bilen ? Sen så tycker jag dock den verkar fungera ändå för när man startar bilen varm så är ju tempen mkt högre (eftersom motorn stått still en stund) då sjunker motortempen ner ganska omgående , efter start. Iaf så finns cirkulation i systemet. Kylarlocket ? Kylarn ändå ? (den skall bytas så snart jag får råd i vilket fall) Billy aka Fantômas | |
|
Så här ser kylarn ut på det sämsta stället (upp till vänser). Länk Kom på att tänka på en sak till..... När bilen är VARM så kan jag lossa kylarlocket , ska inte det vara trycksatt då ? ? ? Isf så är ju det kass eller hur ? Kom igen nu grabbar T I P S !?!? Billy aka Fantômas |
|
|
Klart att det ska vara packning på kylarlocket. Det kan ju vara så att kylaren är lite igensatt så att där inte är fullständig cirkulation när termostatet öppnar. mvh stefan |
|
|
har du testat termostaten? har för mig att de kan vara dyra. är inte den motorn från en typ 82-83?? Mvh Jonas B. |
|
|
Ursäkta,läste inte färdigt. klart krika har rätt. nytt lock då det måste täta om inte tempen ska gå upp. Mvh Jonas B. |
|
|
Ja jag har beställt nytt lock , får det på tisdag hoppas det räcker med det nu. Ja bilen är en 518 -75 men maskin kommer nog från en -79 318i eller ngt i den stilen.. Termostaten verkar va ok (fan de är dyra de 500 spänn ! ! ! ) Billy aka Fantômas |
|
|
Har idag kört en sväng.. Bilen har nu tryck i kylsystemet. Tyvärr blir den dock sakta varmare och varmare när man kör :( Vrider man på full värma så sjunker tempen lite ett tag men sen sakta så stiger den lite och lite... Speciellt om man kör 110-120 kmh... Kör man lugnare typ 70-90 så ligger den bättre. Oljan fräch , inget vatten där och vattennivån sjunker inte. Tändningen ? vad ska den stå på ? motorn är väl en 518i -80 kanske toppen är daterad 1979. Bilen är riktigt pigg för att vara en slö M10 faktiskt..... Tips mottages gärna ! Billy aka Fantômas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.