|
|
|
|---|---|
|
Ett par små jobbiga egenskaper som jag hoppas någon av er kan hjälpa mig bli av med. Jag har inte haft bilen mer än tre månader så jag har inte hunnit lära mig så mycket om den än. Den har gått ca 8600mil och är väl vårdat i övrigt. 1- bilen "gungar" fram och tillbaka när man växlar hårt/släpper kopplingen utan att slira på den. Det är som om drivlinan hänger med gummisnören. lite svårt att förklara men ni kanske känner igen det? Vilken eller vilka busningar behöver bytas för att få bort denna egenskap? 2-Oftast är bilen väldigt pigg, redan från 1500varv drar den iväg som ett lok. Men vissa gånger händer det igenting före 3500varv, det känns mer som en bensinare med turbo, ingen laddtryck på låga varv och allt kommer vid 3500varv ungefär. Detta händer oftast efter att ha kört i stadstrafik, tror jag. Är det värmerelaterat? Någon insugstemp sensor som inte är som den ska? Jag ser inga fel meddelanden. | |
|
Tjena El Toro, detta låter ju lite jobbigt, vet ej om detta kan vara felen men det är värt att tänka över iaf! 1. Att bilen "gungar" fram och tillbaka vid växling kan bero på att 1 motorkudde inte är som den ska (dock så känns det konstigt med en sån mil snål BMW). Men om det är en motorkudde så kan det kännas gungit i hela bilen, och varför den gungar när man växlar är för att växellådan "vänder på sig" alltså glider runt bit för bit. Dock så skall det gunga i hela karossen om en motorkudde är pajj. Alternativt kan det vara en framvagnsinställning (känns dock inte troligt då symptomen uppenbarar sig vid växling). 2. Detta har jag inget bra svar på, men jag hade nästan samma problem (fast det var en SAAB 9000 2,3T). Då var det att det var ett litet olje läckage vid turbon, därför den blev slöare vid låga varv och fick inte ut trycket riktigt förräns 3000 varv+. Somsagt, jag kan vara helt ute och cyckla, men det är värt att kolla upp! Annars kan du kolla motor fästena, bussningar i framvagnen (avgasupphängningen också!). Hoppas detta hjälper en liten bit iaf! /K BMW 4 Life |
|
|
El Toro: Trimbox eller annan trimning? Kolla om du har några felkoder. Mvh |
|
| Mig vetligen ska det inte finnas något trimbox. Hur ser jag om det sitter något sådant i bilen? Vart ska jag leta? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.