AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
8.436

Hyfsat prispåslag efter kvd-köp

Sida 2 av 2
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
thom525: Inget som helst problem! Jag bara påvisade att något som var ute på en offentlig auktion för 1 1/2 vecka sedan helt plötsligt har "ökat" i värde 80' för att den nu säljs av en bilfirma. Det säger en del om oss konsumenter.

Det är ett års nybilsgaranti kvar på bilen så bilfirman lär knappast ha några kostnader för garantier...
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Låt oss räkna lite. En handlare behöver vill ha 15-20% påslag på inköpspriset för att gå runt och dessutom tjäna lite pengar. Det innebär att han behöver sälja bilen för någonstans mellan 380k och 395k. Men han begär naturligtvis mer än så eftersom a) det kan finnas kunder som faktiskt är beredda att betala mer b) det ska finnas lite att förhandla om med en spekulant.

Summa summarum: jag tycker inte att begärt pris är orimligt, givet att slutpriset hamnar 15-30k lägre. Handlaren har då gjort en bra affär. Det är det han lever av och det ska betala mat och potatis. Dessutom tar han en risk eftersom han riskerar att bli stående med en uddamodell som kan vara svårsåld.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Handlaren ska ju rekonda och lämna garanti så jag tycker inte att det är ett oskäligt påslag.
Men som sagts ovan så skulle jag hellre beställa en helt ny och då dessutom få den nya modellen.
Mao 80 K för en rekond. Garantin kan fås gnm KVD/anvisat bolag (länk sist i KVD annonsen).
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
turbo4ever> De får ju räkna med en hyfsat kraftig prutning också, speciellt om köparen får nys om vad en ny kostar...
I övrigt så är det onödigt att gnälla på vad en handlare lägger på efter att ha köpt från KVD när vem som helst kunde köpt den på det viset.

LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Tröttsamma människor här...

Det är inget gnällande! Jag bara uppmärksammade att något som såldes på en offentlig auktion för 1 1/2 vecka sedan för 331' nu säljs av en bilfirma för utrop 409'. Jag tycker det är ett hyfsat påslag - thats it!! Det finns få kapitalvaror man kan ropa in på en offentlig auktion idag och sälja med 25% förtjänst veckan efter. Det finns helt enkelt inga gratis-luncher idag. Men efter att ha hört resonemanget av flertalet här så förstår jag att det finns köpare...;)

Priset på en begagnad bil beror i slutändan på tillgång och efterfrågan, inte på om säljaren skall få råd till mat och potatis...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Det finns få kapitalvaror man kan ropa in på en offentlig auktion idag och sälja med 25% förtjänst veckan efter"

Undrar vad en antikhandlare normalt lägger på för marginal på en antik möbel han ropat in på by-auktionen...

Undrar vad en grossist lägger på som ropar in 100-elverk på en konkursauktion...

Exemplet med Passaten ger en bruttomarginal på 19% OM firman har 0kr i försäljningsomkostnader OM någon mot all formadan köper en sån bil utan att pruta en krona.

Om vi antar att de får pruta/sänka priset 5% så får de 388' för bilen.
Antar att de har 10.000 i direkta försäljningsomkostnader (bilen ska hämtas, betala slagavgift, rekonda, fixa några fel och briser, annonsera).

Då har de nere i en bruttomarginal på 12%... inte lika strålande affär längre.
Och då har jag nog ändå räknat positivt. De kan mycket väl få sänka priset mer, reklamationskostnader osv.

10%-12% BM som ska täcka fasta kostnader, skatter, avg mm.

Förstår att de sticker i ögonen när firman "tjänar" 78.000" (409-331)

Har svårt att se hur en seriös firma skulle gjort mycket annorlunda annorlunda.
LLoydan, hur skulle din kalkyl se ut om du ropat in bilen som bilhandlare?

Betydligt enklare att som privatperson ropa in den för 331' spola av den och damsuga ur den hemma på garageinfarten lägga in nya golvmattor och sätta ut den på blocket för 345' och få 10.000:- rätt ner i fickan.
Då har du som privatperson tjänat mer än vad bilhandlaren personligen gjort i exemplet ovan.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
BjörnB: Först och främst måste jag tydligen upprepa mig; Jag har absolut ingenting emot att bilhandlare tjänar pengar. Det är absolut inget som sticker i ögonen på mig! Jag har inte lagt några som helst värderingar i att den utannonseras för 78' mer. Jag bara konstaterade fakta. Sedan tycker jag fortfarande att påslaget är hyfsat stort under dessa omständigheter. Andra får såklart tycka annorlunda...

Angående dina jämförelser så tycker inte jag att dom är relevanta. Nu är ju inte direkt antika möbler kapitalvaror. Vidare haltar jämförelsen med en grossist som köper 100 elverk på en konkursauktion betänkligt. Hela grejen med min jämförelse var ju att en privatperson hade kunnat köpa passaten (obs en passat, inte 100) på en stor öppen välkänd auktionssite.

Jag är bara fascinerad över att en bilhandlare kan köpa en bil av en annan bilhandlare (kvd) och sedan sälja vidare bilen för ett så pass mycket högre pris. Hade privatpersoner inte varit tillåtna att köpa bilar på kvd hade det hela varit en helt annan sak.
Man får väl se det som att OM en privatperson hade köpt bilen så hade det varit till ganska rätt peng. Firmans påslag känns väl ganska normalt, speciellt med räkneexemplen ovan.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
LLoydan: Jag har läst vad du skriver så du behöver inte upprepa dig för min skull. Att det sticker i ögonen var inte riktat specifikt till dig utan mer allmänt då kommentarer och trådar om bilhandlaren enorma pålägg dyker upp titt som tätt.

Ok, vad är det för kapitalvaror som du tänker på som köps på auktion och säljs om med låg/lägre marginal?
(I fallet med KVD Passaten bedömer jag BM till 10-12% i praktiken.)

Lyfter min fråga igen. Vad tycker du är en rimlig BM för en begagnad bil?
Hur skulle du kalkylera om du som bilhandlare ropat in en bil för 331' med de förutsättningar som gäller på KVD?

Men visst kostar det att köpa på bilfirma och jag gör det ytterst sällan just därför men jag har svårt att se att det skulle kunna vara så mycket billigare med de åtaganden och kostnader de har.
Att någon vill ha så bra som möjligt betalt är väl inget uppseendeväckande. Däremot håller jag med dem som hävdar att priset borde vara lägre. Bilen är ju 1,5 år gammal och hade tidigare ett nypris i grundutförande på 404k enligt tidigare. Dessutom har det sedan dess kommit en ny modell av passat. Även om det är svårt att säga vad som är likvärdigt har ju 3,6 DSG 4Motion GT V6 både automatlåda/4-motion och lika stor motor som standard och har ett grundpris på 369 900.

För mig låter även 331k mycket. Om jag skulle välja mellan R36:an för 331k och en ny GT V6 för 369 så skulle jag nog ta den senare.

Rent generellt verkar det som att folk numera är beredda att betala nästan nypris för bilar som är ett par år gamla. Även om jag inte kör mycket och därför inte är i behov av ny bil och inte har något emot att köpa begagnat är min slutsats klar. Om jag idag skulle köpa relativt ny bil, dvs 2-4 år gammal skulle jag nog överväga att istället köpa en helt ny då kostnaden inräknat garanti och vagnskada med mera förmodligen gör att den nya bilen förmodligen bara är marginellt dyrare per mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.