|
|
|
|---|---|
| Har problem med min 528, när man gasar mer än säg ca 70% så hackar den och "ökar" ej. och efter detta då hänt så kan man inte gasa mer än 40% innan man låter bilen "vila" ett tag. Har hört och hoppas att det kan vara bränslefiltret som är igensatt men har ingen koll då jag har tummen mitt i handen och lämnar nog in den på BMW, därför vill jag höra vad ni har för teorier först! kanske byta tändstift också? | |
|
Vet du när bilen är servad sist ? Annars så gör du en service innan nästa steg och i samband med denna service ber du verkstaden att göra en felkodskontroll(det gör verkstaden iaf om du beskriver ditt problem såklart).. Förhoppningsvis så hittar verkstadspersonalen vad som felar i samband med servicen.. Kan vara mycket.... typ hål i någon insugsbälg, lite halvtaskig bränslepump/bränsletrycksregulator alt. bränslefiltret tätt(som du misstänker), tendens till "rasad" katalysator dvs innehållet i katalysatorn har " säckat ihop" och täppt till, etc. Du kan ju iofs själv prova att "skaka lite" på avgassystemet och försöka höra om det skramlar runt katten.. Går inte att säga vad det exakt kan vara via datorn såklart.. Mvh Janne. |
|
| Tackar! den ska vara servad för 500 mil sedan enligt gamla ägaren, körde nyss 90 mil med den sthlm-luleå, så det är ju inte att det är supermärkbart om man nu inte vill gasa... men trist att inte kunna köra om på riktigt kanske. Känns inte så kul att lämna in på service hära då det kostar ca 3.000, då det är i princip det enda jag klarar själv :) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan nog vara bränslepumpen som håller på att ge sig de brukar ge upp mellan 18-22 tusen mil nånstans. Bränslefilter är rätt sällan det ger problem, men kan självklart var en anledning också. Är enkelt att byta. En felkodsavläsning är en ledtråd, dock ger varken bränslepump eller dåligt fungerande Luftmassemätare dirket felkoder utan det blir sekundära koder i bräsnleblandnindsystemet istället ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Får fara in och kolla då... Men det känns ändå klurigt att det skulle vara bränslepumpen eftersom att jag körde 90mil med "halv trasig" pump isf? har jag cruisen i 130kmh så går den helt rent.. En sak att tillägga är att bilen stod still i 8 mån i och med att den kokade och innan han hade tid att plana toppen och byta packningen. Tack för svaren. |
|
|
Ok...tja, är den servad så nyligt då kan man ju glömma att det t.ex är stiften(iaf nästan till 100%) och då kanske enbart en felkodsavläsning räcker för dig att börja med. Kanske betingar 7-800kr i kostnad på BMW verkstad.. Katalysatorn brukar kunna ge sig på en del E39:or efter en tid, likväl som bränslepumpar, finns en pump som pumpar mellan tankhalvorna som då ger sig tillkänna att motorn stannar vid ca 15 liter kvar i tanken när den "havererat" + den ordinarie pumpen som inte brukar "vara fullt med" längre än till dryga 20000mil i en del E39 fall.. Men som sagt, inte så lätt att veta via datorn...men spekulera, det kan man :) Mvh Janne. |
|
| Någon som vet ungefärligt pris för byte av bränslepumpen på aukt verkstad? är det lätt eller bökigt och tar tid? (hittade pris för bränslepumpen ca 1400kr på meca, men undrar vad den där "sekundära" kostar? och heter? | |
| Problemet var bränslefiltret :) original från -97 och 23.800 mil gör nog sitt.. bensinen var mer grå än genomskinlig. Nu går den som en dröm även i kickdownen. | |
|
Va? Ingår inte bränslefiltret vid service? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Uppenbarligen inte enl uppgift, sedan är min stämplad på BMW verkstad t.o.m 19.000 mil och då är aldrig bränslefiltret heller bytt. Filtret sitter under bilen kring förarstolen, skruva loss plast skyddet sedan ser du filtret och på den står det när den är "tillverkad" Bytte på polarens E46 328 -99 han hade också original filtret som var tillverkat -99 och rullat 17.000 mil men den gick helt felfritt före bytet.. så dom verkar hålla ett bra tag innan dom blir igensatta. |
|
|
Det filtret ska bytas efter 20 000 mil enligt serviceboken. If it works, don't fix it. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.