|
|
|
|---|---|
|
Hej! Detta får bli mitt första inlägg här på forumet. :) Jag ska köpa en BMW 316i (Länk. INTE en compact alltså. Jag var och kikade på bilen igår och kontrollerade avgassystemet, gjorde säkerhetskontroll, kollade rost, service- och instruktionsbok, besiktningsprotkoll med mera. Allt såg ut att vara i bra trim när jag dessutom kikade och lyssnade under motorhuven efter tekniska problem eller missljud (kallstart och efter att jag kört en runda med bilen). Motorn låter lite som en symaskin... ;) I alla fall! Jag ska iväg och titta på bilen idag igen. Bilen har lite rost intill hjulhusen (där bland annat snö ansamlas under vintern). I och med att den är röd så är den även rejält solblekt på bakluckan. Eftersom detta kommer vara mitt absolut första bilköp nånsin så vill jag känna mig säker på om huruvida det här är ett bra köp. Jämför jag med andra likadana modeller, verkar denna bil i bra skick. Passerade besiktningen i 22/10-2010 och ska besiktigas på nytt nu mellan 1/6-11 - 31/10-11. Ägaren har bytt ut batteriet för 3 månader sedan. Finns det något mer specifikt jag ska lyssna på när jag provkör bilen igen? Något ytterligare jag ska kika på? En vän till oss sa b.la. att om bilen är servad på märkesverkstad så ska där sitta ett BMW-klistermärke på motorn någonstans. Men ett sådant såg jag inte.. Kanske inte är hela världen? Hur låter kamremmen om den behöver bytas ut (inget jag kan montera av o kolla på plats precis)? I allmänhet verkar bilen vara ett bra köp, även om jag måste laga lite rost och polera upp den. Vad tycker ni? // RockarDockan | |
|
Just ja... glömde skriva: Jag undrar exakt vilken motor det kan vara under huven? Iom att det är en kamrem som sitter i (inte kedja) på denna -94an antar jag att motorn är en M40? // RockarDockan |
|
|
Är det en 94a så har den m43 motorn med kamkedja, att den låter som en symaskin kan bero på att dom hydrauliska ventillyftarna är igensatta av sot och koks på grund av att dom har slarvat med oljebytena. Du kan gå in på begagnatguiden här på forumet och läsa mer om e36an mvh stefan |
|
| Länk Jag antar att det är denna du menar. | |
|
Japp krika, det är den! :) // RockarDockan |
|
|
Förstår inte varför alla klagar så på Compacten - Jag stormtrivs med min -95:a :-) Länk Min maskin har gått strax under 21000 mil och låter som en viskning, skulle själv inte köpa nåt som låter som en symaskin, även om den kostar 13 papp. /Magnus, BMW CS # 07317 Den Gröne: Länk |
|
|
Magnus: Alla klagar inte på compacten. Jag funderar på att byta ut min Saab fleratusen (vinterbilen) till en compact. Jag tycker den är lagom stor till mig, enda nackdelen som jag ser med den är att den bara har två dörrar men det kan jag leva med. mvh stefan |
|
|
Nej, kanske inte alla - men många klagar på BMW:s bil i Golf-klassen. Visst är 2 dörrar ett elände när ungarna skall in o ut, men det får man ta. En Coupé har ju inte fler dörrar, den heller. Bagaget blir JÄTTESTORT när man fäller baksätet och förbrukningen ligger runt 0,7-0,8 vid blandad körning, nån deciliter till nu när man kör med AC:n inkopplad. Kul vägegenskaper både i vinter- och sommarväglag är ytterligare en bonus. Det är ROSTEN som dödar dessa charmiga slängbilar... Leve Compacten!!! /Magnus, BMW CS # 07317 Den Gröne: Länk |
|
|
Hej på er! Jag dissar inte compacten. Den passade bara inte vår behov, även om skillnaden inte är så stor mellan den modell jag valt och compacten. Sagt och gjort. Nu är bilen min! Den går tyst som en bebis sover. Underbar. Oljan är bytt, batteriet är nytt och allt är fräscht. Underbart. :) Antar att man är med i BMW-sfären nu (och kommer med största sannolikhet att förbli det). // RockarDockan |
|
|
Välkommen i klubben :-) /Magnus, BMW CS # 07317 Den Gröne: Länk |
|
|
Tackar! :D // RockarDockan |
|
|
välkommen! lägg upp lite bilder på kärran. föreslår att du monterar vita blinkers och polerar upp den. röda bilar kräver lite jobb men kan vara riktigt snygga om de är välputsade. sen kanske det kan bli en nerlackning eller en m-front? fälgarna gör ju mycket också så några lite fetare vore inte fel. men allt har sin tid. särskilt om man inte har obegränsat med kulor. |
|
| Måste bara säga att jag tar hellre frugans compact ner på stan för att handla eller kortare sträckor istället för lokomotivet 540ian, däremot så är ju 540in oslagbar när man skall längre sträckor. | |
|
Alrighty! Här kommer i alla fall lite bilder på skönheten, är mycket stolt ägare! :D Länk Länk // RockarDockan |
|
|
bag: Mja.. nerlackning är nog inte aktuellt på ett tag framöver. Dock ska jag definitivt ta och putsa upp den lite för att få bort så mycket som möjligt av det solblekta. Första prio blir nog att byta ratt också. Sen är jag nog rätt nöjd till att börja med. ;) // RockarDockan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.