|
|
|
|---|---|
|
Hej Min fläkt framme vid kondensorn har lagt av. Har läst en massa gamla inlägg att det ev skulle kunna vara nått relä som har lagt av... men fattar inte riktigt var det sitter? Hittar nått som liknar ett relä... som sitter på förarsidan om själva kylaren... Är det detta relä som kan göra att min fläkt lagt av? Länk Min bil är en 523i -99 tillverkad månad 6. | |
| Nej, det där är inte ett relä. Det är en elektronisk näsa som känner av kolväten och stänger den automatiska recirkulationen av cupén. Ditt relä kanske(?) sitter bakom handsfacket. | |
|
Vet inte hur det är på 5 serien men du har väl givare på kylaren som är kopplade till fläkten, en som går direkt (helfart) en som går via motstånd (halvfart) Koppla loss kontakten och prova att mata ström direkt till fläkten så att du vet att den funkar,den sitter ju väldigt utsatt. |
|
|
Har beskrivits flera gånger, sök gärna på inlägg om motorfläkt osv: E39 innan -99: flerstegs fläkt med relästyrning. E39 efter 99: Steglös fläkt, inget relä. Motorn har ett inbyggt effektsteg som styrs direkt från ECU (motorstyrningen). Kriterier som tas in för fläkthastigheten är yttertemp, motortemp, kylvätskans temp, AC-systemets gastryck-. Fläkten gör en självtest vid varje kallstart, varvas upp några sekunder. Vid relästyrd fläkt startar den på lägsta fart direkt vid AC-drift på sommaren (yttertemp över +12°). Vid steglös fläkt startar fläkten sakta först efter en tids körning med AC aktiv (över +12° osv). FP |
|
|
Folke, Jag har sökt men inte hittat svaret tycker jag... Så är det så att man har steglös fläkt utan relä, då om fläkten inte fungerar så är det bara att byta hela fläkten framme i fronten? |
|
|
Kolla säkringen (50A), sitter framme under handskfacket. Du får ta ner underredet osv (snäppfästen), sen ser du två säkringar tillsammans med några moduler, 40A för kupéfläkt och 50A för motorfläkt. Om denna skulle vara bränd så måste du först hitta felet innan byte, men förmodligen är fläkten körd isf. Den kan även ha kärvat fast, lätt att kolla med en pinne genom grillen . FP |
|
|
OK tack för hjälpen. Fläkten snurrar hur lätt som helst när man tar en mejsel och snurrar till på den... får kolla säkringen där under handsfacket... Tack tack... ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.