AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.653

Ny bil, lite frågor

ha
43
hasse29
MB AMG S63 -07
Hej! Har köpt en 740 -99 E38 som jag gillar skarpt och förstår alla som lovordar modellen här på forumet. Hade mycket hjälp av alla inlägg och guider här i mitt köp. Nu undrar jag dock över en del saker.

I bilderna nedan har jag ringat in några knappar som jag inte vet vad de är till för (PDC vet jag, råkade ringa in den). Manualen jag har är på tyska som jag inte förstår så bra så jag undrar om någon vänlig själ kan förklara dessa för mig.

Länk
Länk

Sen undrar jag hur man kan spara telefonnummer i datordisplayen (om det går). Vet hur man ringer och allt, men inte hur man sparar numret.

Sen är däcken riktigt kassa på dessa och hade tänkt köpa nya (reservhjul finns inte ens). Tänkte köpa fem fälgar för ca 15 000 och fem däck för ungefär samma belopp. Det viktigaste är att de är stabila och tysta för min del. Har ni några förslag vad man kan köpa?

Sen en liten fuling :). Vet någon var på tpb t.ex. man kan få tag i en hyfsat ny navigator-cd? Har den kvinnliga rösten i BMW Navigator System (tror den heter så).

Börjar med dessa frågor och hoppas på lite svar så kommer säkert fler frågor sen.
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Grattis till nya bilen,många kul knappar...
Den första bilder visar RDC, däckstryckskontroll.

Lite svårt att se de andra symbolerna, får gissa lite.
Knapp 2 och 7 från vänster kan vara aktiva säten
Nr. 3 ASC+T/DSC Nr. 4 PDC Nr.6 tom
Nr. 5 EDC (stötdämpare)
Här finns info om e38: Länk
CK
269
CKamondi
740iA -95
Den första knappen till höger bakom ratten är för att starta farthållaren, efter det kan du ställa in hastigheten med knapparna på ratten.

Sen var det tyvärr lite för dåligt upplösta bilder för att jag skulle kunna se vad de andra knapparna är till för. Gissar att det står S EDC en av knapparna, den knappen styvar till stötdämparna något, för sportigare körning.

Vill du ha rullkomfort så ska du rulla på 16" (minsta som går på) och med premiumdäck. Då har du komfort i världsklass.
CK
269
CKamondi
740iA -95
PWtec har rätt om första knappen, jag som såg lite dåligt :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Grattis till nya bilen, alltid lika skoj:)

Mitt tips blir att du besöker närmsta BMW återförsäljare eller verkstad, de kan ta hem en svensk instruktionsbok till bilen, navigatonen samt telefonen för en förhållandevis liten peng.

Betr fälgar och däck, du kan säkert hitta original 16" på 235 60 16 bagagnade till bra pris, kolla powerbörsen uppe till vänster under delar säljes sen sök på e38 så får du upp aktuella annonser. Samt kolla blocket.

Lycka till!
Asken
ha
43
hasse29
MB AMG S63 -07
Tackar för svaren. Är riktigt nöjd med bilen. Den har en del defekter men lyckades pruta ner den 20% på priset. Har bara haft en ägare i Tyskland och en i Sverige och full servicebok. Dock är visst underhåll eftersatt och tyvärr de berömda vibrationerna i ratten. Får se sen om man kan ta sig till någon av era möten ni har och träffa lite nytt folk :).
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Första knappen ÄR till RDC - Däcktryckskontroll. Farthållaren regleras med "0" knappen på ratten på bilar som har RDC.

/Kristian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.