|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Låter som att du vispar in luft i oljan. Kanske testa med en annan typ av olja? Ett tag sedan jag höll på med sådant här men tycker mig minnas att man kan använda vanlig motorolja typ 10W-40 i växellådor också, kanske testa det? Kanske MC olja, fast det är jag mer osäker på att använda sig av. Vad jag hört är att man ska kunna använda mc olja i vanliga växellådor men inte bilmotorolja i mc motorer för då slirar kopplingen i mcn. Alternativt köra med lite lägre oljenivå i växellådan. Den bör ju inte skära om du tömmer ut 0,5 l eller liknande. |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Men även om jag vispar in luft i oljan (vilket jag kan köpa att det är en mycket större risk när man ligger konstant mellan 4000-6000 rpm) så varför skulle det orsaka massivt läckage? Skulle isåfall vara om det "kokar" över ut ur avluftningsventilen. Vanlig motorolja kan fungera i dessa enklare manuella växellådor, men då gäller det att få till friktionsnivån så den matchar med vad synkroringarna vill ha (gissar att det är runt SAE 30 motorolja som matchar isåfall). Men varför skulle det göra någon skillnad? Jag får nog fråga runt lite på rejsa.nu och andra som tävlar med E30 och Getrag-lådor, någon bör ju ha stött på detta problem då E30 med Getrag och riktig bankörning är inte alltför ovanligt. Jo, började förbereda att lyfta ned lådan idag och gjorde en första visuell inspektion. Det är någonstans framifrån det läcker. Jag är 99% säker att det är inifrån sprängkåpan det läcker. Det var tortt på ovansidan och runtom avluftningsventilen - så det har inte kommit därifrån! Det var mer olja på vänstersidan och även kring slavcylindern (troligtvis kommer mycket av det inifrån sprängkåpan). Det är isåfall exakt samma symptom jag haft tidigare - det läcker alltså inifrån sprängkåpan! EDIT : Kollade i instruktionsboken och där står det mycket riktigt att ett alternativ är rak SAE 20, 30 eller 40 motorolja - så jag var spot on där. |
Orsaken till växellådsläckaget hittades, jag hade fel och det kom faktiskt från avluftningsventilen - men inte av den orsaken som alla tror. Problemet är att det pumpas upp olja där vid extremt hårda inbromsningar (det är därför jag bara märkte det vid mycket hård bankörning). Lösningen blev att förlänga ventilationen upp i motorutrymmet och så högt orkar den inte pumpa upp oljan. Jag simulerade scenariot (och lyckades reproducera felet) genom att luta lådan 45 grader framåt och köra ingående axel med en borrmaskin. Lösningen har fungerar klanderfritt både på Ljungbyhed och Sturup. Vad blev plan B för hylsorna? Är intresserad huruvida du också får problem med att bromsskivorna kommer för nära styrledsdamaskerna. |
|
Om ingen misstycker att jag går in på en något "enklare nivå" i ämnet 5-bults fälgar på E30. Jag lyckades, efter lite pyssel, få 5-bults på E30. Konceptet blev följande; 17" style 32 (225/45) Länk mot original 15" Style 5 (205/55) Länk Jag använde mig av dessa: Länk På bakaxeln fick jag svarva ET ca 10 mm, för att inte ta i skärmkanten. Det jobbet gjorde Intera. På dom fälgarna var det såpass med gods att dom valde sätta i stålhylsor för den ändringen av ET. Länk Framaxeln är inga problem alls, fullt styrutslag. Ca 8 mm tillgodo på däck/fälg till fjäderben. Såhär blev det: Länk Besiktigat och klart. Jag målade bromsskivor och spacers/konverter, så det inte syns nån skarv alls. |
|
Nejdå, alla lösningar välkomna! Jag tror faktiskt att tråden ursrungligen handlade om adapters (dock från jspec som inte hade just dessa). Men det där är ju ett riktigt enkelt sätt för de som vill göra 5-bult konvertering (så länge man kan tänka sig att använda original bromsskivor). Och görs en vanlig konvertering finns ingen anledning till större bromsar (skulle väl isåfall vara rent "estetiskt" isåfall men är en smaksak). Snygga fälgar! Kommer du ihåg vilken tjocklek du beställde på spacers samt vad vilket ET det var på dina fälgar (fram/bak)? |
|
Fälgarna är 17x8.5, med ET 41. Med 18 mm spacers/konverter funkar det precis fram. Ligger kant i kant med skärmen och ca 8 mm till fjäderbenen. Däremot vet jag inte exakt på millimetern hur mycket Intera slutligen tog bort. Jag bad dom "ta det som går" eftersom det är sjukt mycket plats inåt, men dom gick i skärmen för minsta lilla. Efter att dom kapade ET funkar det kanon. Kan tillägga att min camber är lite ställd eftersom jag dels har toe-in/camber-kit Länk Samt deras coil-overs. Sedan har jag bytt alla bussningar/silentblocket mm, till Delrin från Millway. Det är väl det jag gjort inom "väghållning". Dvs ganska modest och diskret, men den ligger jättefint på vägen. Länk Jag har åxå varit inne på andra bromsar, och egentligen bara av estetiska skäl, men det har dragit med sig för mycket jobb (ännu så länge) |
|
|
Roligt att du gillade fälgarna på e30 BMW-slangen!! Jag tycker själv det blev väldigt bra. Möjligen hade jag kunnat tänka mig 7.5 istället. Mer än 225 kommer inte fjäderbenen tillåta, eller skärmkantne, och det är precis på gränsen för min acceptans av "tyskstuk". Några millimeter mer gummi hade jag gillat. Men det är inte uppseendeväckande. Det märkliga med fälgarna är att jag köpte dom av en kille som haft dom på en e36 M-sport. Enligt specen skulle den ha 17x7.5 fram och 17x8.5 bak, men alla var 8.5. |
|
Precis, jag kommer att ha 8.5" runtom framöver och då börjar det bli ovanligt och ofta är det en uppsättning med 2st 7.5 och 2st 8.5 precis som du säger - annars hade jag redan haft de fälgarna! :-) Jo, fick laborera själv lite med spacers innan jag fick 17"x7.5" 225/45R17 att fungera. Men kommer att köra en säsong eller så nu på Kumho Ecsta V70A K91 (hårdaste gummiblandningen) 215/40R17 så ingen risk överhuvudtaget det tar i oavsett vilka curbs eller kurvor man tar. Siffrorna är i fas med mina (vilket är rimligt även om det är 8.5" mot 7.5"), räknar man om alla mina modifieringar fram så kan man jämföra det med en 20.5 mm spacer där fram, samt en 23.0 mm spacer där bak (och ET40 7.5" fälgar på det). |
|
Ja siffrorna verkar i rimlig fas, och är väl nånstans där man maxar ut i en E30. Jag gjorde en dummy av en träskiva (spacer), och sedan två kartongskivor led storlek av fälg/däck, meden gardinstång mellan. Så sänkte jag ner men med en domkraft under vaggan, och försökte göra beräkningar. I första försöket hade jag 215/40 men på 41 i ET med 18mm spacer (smalaste) tog det i. Jag har fortfarande "billigast möjliga-däck", och 4 215/40/17 över... sedan kan ju alla däck vara lite litenoika, men kag har testat alla avstånd såpass nu att jag törs köpa något lite dyrare. Prislappen då på konverteringen? Mina fälgar fick jag ge 6000 för, inte helt runda, och lite stötta, så en helrenovering på Intera, ca 5500, plus ändring av ET, 2500, och spacers, ca 3500. Där nånstans... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.