AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.191

4 bult till 5 bult till e30 hur gör man

Sida 2 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra info makeba om bakskivorna.

Stämmer bra att dessa bromsskivor har en hög hatt och att det är solida skivor som gäller om man väljer dessa nav (det går att välja andra bromsskivor men precis som du skriver så blir det ofta problem med handbromsbackarna - jag har funderat lite på spacers för att lösa det men eftersom jag inte är i behov av några ventilerade i nuläget så ligger det lite på is).
Länk

Jag kör således där bak med med Z3-nav, Z3-bromsskivor, Z3/E36CPT handbromsdetaljer samt E30 M3 bromsok.
Länk

Fördelen med det bromsoket är att det finns ett bra utbud av belägg då jag kan använda belägg till E30 M3 och E36 M3 här bak.

Dessa bromsskivor har storleken 272x10 och räcker ett bra tag. Det är ju endast från ettt kylningsperspektiv som det skiljer sig mellan solida och ventilerade -
bromsprestandan är ju annars exakt likadan.

Målet för mig är egentligen att ha så SMÅ bromsskivor som jag kommer undan med, målet är att minimera fjädrad vikt. Men jag erkänner att jag inte följer det särskilt bra, för nuvarande val av bromsar och fälgstorlekar är helt fel och kommer att vara så en bra tid framöver tills det finns väldigt mycket effekt i bilen. Varför jag ändåså valde att göra så var för att jag ville ha något att växa i och inte behöva byta/uppgradera stup i kvarten.

Och det kommer dröja ett bra tag innan värmen blir ett problem där bak. De flesta brukar köra med mindre aggresiva belägg där bak och blir det problem kan man börja med att bumpa upp en nivå där. Får man mer problem längre fram så är nästa naturliga steg att fix till kylning till bakbromsarna. Är ju egentligen efter det som man behöver gå till ventilerade bromsskivor.

Idag kör jag med som sagt E30 M3 bromsok där bak, Z3-skiva 282x10 mm samt StopTech Street Performance (309.03960) belägg.

Vi ska även tänka på hur pass "lite" bakbromsarna egentligen får jobba på en mer gatbilsanpassad bil med vanliga däck som har mindre grepp, moderat chassi med större longitudinal viktöverföring fram, ofta en konservativt inställd brake bias (dvs att frambromsarna under alla friktionsförutsättningar arbetar mest) samt att man sällan plågar bakbromsarna vid ordinarie körning på det sättet man gör när man kör långa pass (>30 minuter) på en bana vid full attack.

Jag kör exempelvis med temperaturindikeringsfärg för att få en grov uppskattning om vilken temperatur mina bromsar arbetar med. Förutom bland de som kör regelbundet på bana så är det faktiskt få som undersöker detta och därmed egentligen inte vet om deras lösning är överdimensionerad eller inte - dvs de har inte någon konkret feedback på sitt designval - förutom att det inte börjat glöda hittintills när de kört :-)

Generellt sett så överdimensioneras bromsarna oftast och mindre fokus läggs på rätt belägg och kylning. För de som inte kör regelbundet på bana så brukar det generellt sett alltid räcka med "vanliga" bromsar och vanliga bromsbelägg och de få gånger man vill köra på bana så byter man bromsbelägg till några värmetåligare (och byter bromsvätska såklart).

Men här kommer vi än en gång in på vilka ens objectives är. Vi alla har olika objectives. Vad ska bilen användas till? Det är dessa frågor man FÖRST ska ställa sig. Baserat på svaren ska man sedan välja lösning - inte tvärtom.

Men makeba tar upp en bra poäng, bromsbalansen! Den är jag speciellt intresserad av då jag inte har ABS på min bil - så det gör min bankörning faktiskt lite roligare (trots att det är lite svårare och man måste vara medveten om detta varje gång man bromsar).

Jag gjorde en enkel bromsbalansberäkning på min E30. Nu gäller dessa endast bromsokens kolvareor och hur bromstrycket fördelas. Du har ju även förändrat moment med större skivor (exempelvis har mitt moment ökat med 25% där fram och endast 6% där bak), så de måste tas med i en komplett beräkning. Även ändringar i bromsbeläggen måste tas med om man ska göra det riktigt.

Men vad jag ville dubbelkolla var faktiskt i första hand att bromspedalens rörelse inte blev löjligt lång samt såklart att bromstrycket inte fördelades helt snett efter mina bromsuppgraderingar.

Innan uppgradering hade jag 48 mm kolvar fram och 33 mm kolvar där bak samt en BMC med en 20.64 mm kolv. Det gav ett utväxlingsförhållande på 16:1 (15.9 för att vara exakt) dvs för att flytta alla kolvar 1 mm behövde BMC kolven röra sig 16 mm.

Efter uppgradering har jag 60 mm kolvar fram och 38 mm kolvar där bak samt en BMC med en 25.40 mm kolv. Det ger ett utväxlingsförhållande på 16:1 (15.6 för att vara exakt) - så mer eller mindre precis vad vi hade innan!

Så ingen förlängd bromspedalrörelse alltså - trots större bromsar!

Men bromsbalansen då?

Jo, med original så hade jag en bromskraftbalans (om man bara ser på kraften från bromsoken) på 68/32% (fram/bak).

Efter bromsuppgraderingarna hade jag en bromskraftbalans på 71/29% (fram/bak).

Att det skulle bli en förskjutning mot frambromsarna visste jag, men jag ville verifiera att det inte var en absurt stor skillnad och som ni kan se så var det inte det.

Men som ni vet så ökade vi hävarmen med 25% där fram och endast med 6% där bak - så jag vet att jag har en förändring av bromsbalansen.

Sen gjorde jag en sak till! Jag tog bort bromstrycksreduceraren!
Det är alltså en tryckbegränsande ventil som sitter där original och modiferar bromskraften till de bakre bromsarna - och således kraftigt påverkar bromsbalansen!
Överföringsfunktionen ser ut såhär
Länk
Som ni ser så har den en brytpunkt redan vid 25 bar och därefter är överföringen fortfarande linjär men k-värdet (lutningen) på linjen är <1 eller mer exakt k=0.5 om jag räknat rätt.

Som ni ser så har detta en avsevärd effekt på bromstrycket till bakbromsarna och således bromsbalansen.

Så jag började inse att det fanns risk att mina bakbromsar skulle kunna låsa upp före mina frambromsar, så jag monterade en Tilton bromsreduceringsventil
Länk

Den har följande överföringsfunktion och som ni ser så gör den ungefär samma sak som originaldetaljen, fast den stora skillnaden här är att det är steglöst justerbart mellan minimum och maximum compression.
Länk
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Nu har jag satt in en köpes annons på Facebook sidan, tack makeba.

Angående 4 till 5 Bult: breddar e36,e46 nav något framtill?

Angående 750 bromsarna så är det sådana här jag har dvs 2 kolvs ok och inte 4 kolvs ok: Länk

Brembos online katalog verkar väldigt bra förutom att jag inte hittar skivor som är i närheten av vad jag önskar som är: diameter 334, höjd 52, tjocklek 32, navhål 79. I absolut värsta fall så får jag ta en 330i skiva på 325 mm diameter men då kommer belägget gå 9 mm utanför skivan:(

Denna skivan är Länk nog den bästa jag hittat hittills, diameter 335, höjd 64,5, tjocklek 32, navhål 67. Efter svarvning av navhål så bör hjulet komma 64,5-52=12,5 mm längre ut med en distans hylsa. Men detta blir ju en lite mer komplicerad lösning.

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag mätte faktiskt aldrig vilken breddning det blev fram.

För oavsett breddning så visste jag att jag skulle få justera ET med millimetrar fram och tillbaka för att få in 17" fälgar och så breda däck som möjligt.

Jag visste dock att ändringen var minimal, alltså inte alls så drastisk som där bak.

Kollar man på dessa bilder med gamla navet och nya navet så ligger navflänsen (som bromsskivans baksida ligger an emot) ungefär på exakt samma ställe för båda naven - vilket betyder att det är egentligen ingen större skillnad här förutom hylsan som flyttar ut allt 7.5 mm. Så min gissning är att fram breddas det runt 5-7 mm.
Länk
Länk

Jag har faktiskt det gamla navet kvar. Så jag ska faktiskt ta ett par mått på det och slänga upp en bild. Sen om det någon som har ett E36/E46 nav liggandes så kan den personen ta samma mått på det. Då kan vi räkna ut vad breddningen blir.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Känns som att bitarna börjar falla på plats nu:)

Verkar som att jag hittat 51 mm fjäderben som ska hämtas imorgon.

Beställt bonje hylsor Länk från ebay, 1000kr inkl frakt, hoppas det blir bra, men det blir det säkert.

Hittat broms skiva till Volvo XC90 Länk som är 336x30, dvs 2 mm för stor diameter och 2 mm för smala. Funkar säkert helt okej med lite modifiering.

Tackar alla för hjälpen, känns som att det finns mycket bra information i denna tråden nu.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Alltid intressant att läsa om hur andra gör - följer det med spänning! :-)

Följ gärna upp angående hylsorna!
Jag är dels nyfiken på hur stor spacer det är (om det är 7.5 mm eller om de är smalare eller tjockare på de du köper).
Är även nyfiken på hur nära bromsskivan hamnar styrleden på din bil.

Fast nu kommer du att köra med andra bromsskivor, men är ändå intresserad!

Hmmm.... Angående bromsskivorna... E46 330i har "overall height" dvs ett A-mått på 52.6 mm och med det måttet blir det aptight mot styrleden.

Dessa Volvo XC90 bromsskivor har ju ett A-mått på 62 mm, så de kommer ju att gå emot och igenom styrleden - eller hur? Eller?

Angående breddning fram... Jag är ju stollig... Jag har ju redan mätt detta och även ritat en illustrativ bild över det hela! :-)
Länk

Själva navet breddar exakt 3 mm per sida. Sedan breddar hylsan, i mitt fall 7.5 mm.

Så svaret på din fråga om hur mycket det breddar fram (med 7.5 mm hylsor) är 10.5 mm :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tillägg angående Corvette-bromsskivorna, jag kör ju med standard C5 (325x32).

Finns ju såklart större varianter.
C6 har dock samma dimension (nästana identiska med C5).
C6 med Z51 paketet har däremot 340x32.
C6 med Z06 paketet har de stora 355x32.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Valde fel skiva.... det skulle vara denna: Länk här är "overall hight" 51,3mm, dvs 52,6-51,3 = 1,3 mm bättre än 330 skivorna:) Dock osäker på hur stor skivan verkligen är? Står inte diameter på själva "basen".

Kanon då vet jag hur mycket den breddar fram också:)
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du länkar till samma sida - prova att klicka på länken själv :-)

Det du ser på din skärm kommer inte med i webadressen.
När du trycker på 09.9848.10 eller 09.9848.11 så dyker all info upp om denna bromsskivan på din skärm. Men eftersom det är Java/HTML5 så tas inte det med i webdressen.

Kolla på webadressen i din webläsare - den ändras inte oavsett vilken av alla bromsskivor du trycker på!

Så webadressen du skickar går bara till sidan som visar alla bromsskivor.

Så jag tittade bara på de två översta, 09.8875.30 och 09.8875.31, de har den höga hatten på 62 mm.

Men dessa andra ser ju iallafall möjliga ut! Men de är ändåså bara 1.3 mm bättre än 330i skivorna - men det kanske räcker! Sen är det en fördel att en bromssköld, iallafall om man som jag kommer att ha extremt varma bromsskivor under mycket lång tid.

Jag yxade till och behöll endast nederdelen av bromsskölden och klämde in den mellan styrleden och bromsskivan, bara för att ge ett extra skydd mot värmestrålningen från bromsskivans yta.
Länk

Men jag är i en annan situation med helt andra behov. Eftersom du inte kommer att plåga din E30 på bana så tror jag inte du behöver någon bromssköld, utan sålänge som det är iallafall ett litet mellanrum mellan bromsskiva och styrledsdamask så ska det går bra.

Men det kommer att bli tight! Jag mätte upp exakt 1 mm mellan styrledens damask och bromsskivan. Så du bör hamna runt 2-3 mm spel, vilket är tight men möjligt. Men å andra sidan beror det på måtten på hylsorna du beställde.

Så väntar med spänning på uppföljning av detta!

Hur menar du att du inte vet hur "stor" skivan är? Aha, du menar hattens diameter?

Gå till Technical Drawing. Det är den världen jag lever i. Allt annat som visas är bara glassigt dravel som ser snyggt ut men totalt oanvändbart till något vettigt. Den tekniska ritningen är det enda jag bryr mig om.

Hattens innerdiameter är 150 mm - vilket är ett viktigt mått. Det måste ju vara större än navets diameter. Så vilken diameter har ett E36/E46 nav? Självklart har jag mätt detta, men kan inte hitta det nu... Ska leta... Corvette C5 har 153.5 mm för detta måttet och det passade, men vill minnas det var inte med så stor marginal. Men 150 mm bör fungera.

EDIT : SKF anger att E36/E46 hjullagernav har en diameter på 143 mm, vilket låter rimligt - så då ska inte det vara något problem.

Nästa problem bör nog gå också... Volvo har PCD på 108x5, medans ditt nav har 120x5. Så hålen kommer att behöva flyttas 6 mm närmare kanten. Håler ska öppnas upp från 68 mm till 79 mm. Det borde dock finnas material och plats för detta. Men det är bara att räkna på det.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Insåg kort efter att man inte behöver räkna på något - man ser ganska omedelbart på ritningarna och genom att jämföra måtten på E46 330i och Corvette C5 att det inte är några problem med vare sig PCD (gå från 108x5 till 120x5) eller att öppna upp navdiametern.

Borra nya hål för skruvarna är ju relativt enkelt gjort, kan man göra själv eller så gör en mekanisk verkstad det på 5 minuter.

Behöver ju inte vara någon precision whatsoever på dessa hål i bromsskivorna - så länge man får igenom skruvarna så blir det bra. Sen kan hålen vara ovala, fyrkantiga eller även trekantiga - spelar ingensomhelt roll.

Angående PCD så finns det en liten "rolig" detalj angående Corvette-bromsskivorna. GM har ju en bolt pattern på 5 x 4 3/4" och nu råkar 4.75" bli 120.65 mm.

Och BMW har ju 5 x 120.00 mm och 5 x 120.65 mm är tillräckligt nära för att man inte ska behöva göra någonting alls med skruvhålen :-) Passade direkt när det gällde skruvhålen :-)
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Inser att mina länkningar blivit fel. Skivan jag tänker på heter 09.9848.10

Uppskattar verkligen alla dina bilder, guld värt för mig och säkert många andra. Kommer med största sanolikhet göra precis som dig och lägga en bit bromssköld precis vid damasken.

Tror du missförstått mig lite när jag skrev att jag skulle bara köra lite bana... med det menar jag kanske 3-6 tillfällen per sommar och då kommer det inte gå speciellt långsamt med en S62, bromsarna kommer få jobba:)

Uppföljning kommer ske i denna tråden när jag börjar på konverteringen. Har dock inte bestämt mig i vilken ände jag ska börja detta projekt. Är en hel del som ska göras vid en s62 konvertering, elarbete, grenrör, avgassystem, servo konvertering, coilover, bromsar samt mindre lackeringsarbeten. Tanken är att samla delar under några veckor/månader till beroende på ekonomi (pappaledig just nu så ekonomin kunde varit bättre) och tid som är en ständig bristvara i mitt liv.

Tanken var att detta skulle bli mitt vinterprojekt men det känns som jag kommit igång så bra redan så kanske börjar redan under sommaren:) Dock är garaget fullt med brorsans e30 som är i delar och ska ihop till Bimmers Of Swedens träff 27 Maj. Han byter bla. från en 316 m40 till en m42. Så jag får vänta ut honom:)

Hade helt missat technical drawing, perfekt! Hattens innerdiameter är 150,3mm på skiva 09.9848.10, vilket bör innebära att man har 0,3 mm tillgodo om navet är 150 mm. Så det känns som att denna skiva bör funka tillsammans med 750i e38 broms ok fram.

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, men då är det ju mycket bankörning planerad ju! Kul! Om du kör så mycket så vill du nog som du var inne på ha ett lagom hyffsat chassi och suget efter r-däck kommer nog att finnas där direkt :-)

Det är annars vanligt om man har planterat en enormt stor motor att man rullar igenom kurvan ut på start/mål-rakan och där ger man bilen the beans och drar iväg i en väldans fart. Sedan börjar man bromsa i gooood tid och rullar sedan runt resten av banan :-)
Men i ärlighetens namn så byggs vissa av dessa bilar för att gå snabbt rakt fram och då är det fokus på helt andra saker.
Men å andra sidan så ska jag säga att jag har exempelvis respekt för NGK-krönet på Knutstorp och tar det lite lugnare där och rullar över krönet med lätt moderat gaspådrag där...

Men då kommer du att motionera och få nytta av de där bromsarna ju - kul! Nu är väl jag den siste som ska prata om för stora bromsar när man sitter med 1100 kg och M20B23 originalmotorn med 143 hk :-) Men M54B30 finns som sagt på att-göra-listan...

Känner igen mig angående projektet, det var bara en ändlös lista som aldrig blev kortare oavsett hur mycket man än gjorde. Men körde på rejält en vinter och betade av metodiskt en sak efter den andra och till slut började man se att listan blev mindre! Var ju otrolig lycka dagen då den registreringsbesiktigades utan minsta anmärkning. Bil och motor nedplockat i minsta beståndsdel, allt omgjort helt och hållet (alla rör, ledningar, hela elsystemet, rivit och och förenklat ett antal detaljer kring motorn etc etc etc) och med endast ett par testrundor i 30 km/h runt en industrutomt bar det iväg till besiktningen! Innan jag körde till besiktningen hade jag inte kört över 30 km/h med bilen :-)

Om jag fått ordning på mina problem från förra året så ska det bli ungefär den mängden körningar för mig i år.
Shakedown på Sturup om några veckor, sen är både Ljungbyhed och Knutstorp bokade med BavariaRacing.

Nej, du läste fel i mitt inlägg :-) Det var jag som skrev att hattens innerdiameter på dina tilltänkta bromsskivor var 150 mm (jag avrundade från 150.3 mm ned till 150 mm).

Jag hittade sedan ett mått från SKF där de uppger att ett E36/E46 nav har en diameter på 143 mm.

Så det är gott om marginal.

Fungerar mina Corvette C5 bromsskivor vars innerdiameter på hatten är 153.5 mm så ska dina bromsskivor som har 150.3 mm fungera utan problem.

Kommer att bli aptight mot styrleden (mycket beror såklart på hur hylsan som du beställt är gjord) så det är kanske inte möjligt att klämma in en bromssköld där. Är som sagt mycket nyfiken på hur din lösning utvecklar sig.

Delar mer än gärna med mig av mina erfarenheter, alltid roligt att diskutera och se hur andra löser det och vilka problem de ställs inför.

Angående bromsar, hur löser du det med fälgar?

Jag kör med 325 mm bromsskivor och E36 M3 bromsok och valde därför 17". Med mina nuvarande 17" fälgar har jag ungefär 18 mm mellan bromsok och fälg. I teorin skulle det fungera med 16" med minsta möjliga marginal men alla 16" fälgar är olika och därför valde jag 17" för då visste jag att alla fälgar skulle fungera.

Såvida inte bromsoken bygger mer än mina E36 M3 (vilket jag inte tror de gör) så borde du ha minst 1 cm till godo - så det är nog inget att oroa sig för när jag tänker efter...
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Nu är 51 mm fjäderbenen hämtade! Brorsan fick i sin motor idag! Så ett par helger till så är hans bil nog klar och jag kan börja med min:) Är nog önsketänkande föresten, blir nog kvällen innan Bimmers träffen om jag känner min kära bror rätt:)

NGK krönet brukar jag komma ifatt många framförvarande bilar:) Minns när jag körde där som 22 åring med en e28 M535, standard mjukt chassi och 15" gatdäck som skrek som Hollywood däck genom hela NGK krönet. Folk trodde jag skulle köra av varje gång jag körde där:) Samma bil satte jag på helt nya Mekonomen billiga bromsbelägg på några dagar innan Knutstorpkörningen och dom var helt slut, stål mot stål på eftermiddagen. Blev svartflaggad för att det var gnistregn om bromsarna:)

R-däck och bra belägg kommer användas!

Ah, läste fel, då kommer säkert skivorna passa!

Fälgar:
Jag har ett par 17" M3 e36 fälgar som jag gärna hade använt, vet dock inte et på dessa men dom passar fint på min 323 Compact. Tror det är 225/45/17 på alla fyra däcken. Om inte dessa passar så kommer jag leta efter andra fälgar med rätt et och eventuellt spacers för att kompensera om det skiljer på bakvagn/framvagn.

Bilen som jag tog bromsoken från var en 740i enligt skroten och den hade 16" däck på så jag hoppas kunna hitta 16" fälgar som går över bromsarna och sätta r-däck på dessa.

Ska bli väldigt kul med en kompetent bil igen! Min senaste bil var en M5 Touring e61, men den var ganska dyr att banköra. Så det ska bli riktigt kul med en förhållande lätt bil med stor motor och bra chassi och se hur den gör sig på banan med r-däck. Denna sommaren blir det lite nöjesbankörning med 323 compacten mest för att komma ut på banan. Bilen är egentligen ganska risig men kul ändå! Får se om jag säljer den billigt till hösten eller om jag plockar bakvagnen.

Är du bra på bilel föresten? Kanske skulle behöva lite hjälp av någon om man kör fast i framtiden vid S62 konverteringen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, men då har du redan varit med i "svängen" redan så att säga! :-)

Själv plågade man förut en gammal E34 518i runt Knutstorp och Sturup mend helt slut standardchassi och en härlig mix av kinesiska sommardäck och halvdåliga M+S däck :-) Föurtom skrikande däck överallt så kom man hela tiden ylandes runt varvstoppet för det var enda sättet att komma någonstans med en motor vars toppeffekt var 113 hk i en E34 :-)

Ded som stoppade den framfarten var däremot den årliga besiktningen, den stackars besiktningsmannen fick hela fjäderbenet i näven när han hissade upp bilen (hela fjäderbenslagringen hade separerat sen länge så hel fjäderbenet trillade ned). Fick körförbud på direkten, trots att jag påpekade att den hade gått finfint både på Knutstorp och Sturup sådär :-)

Ja, såg i ETK att E38 kom med en hel del 16" fälgar tillsammans med bromsuppsättningen - vilket ju är ett bra tecken - då bygger inte de delarna ut så mycket.

Kan du komma undan med 16" så är det egentligen bättre ur alla synvinklar, däckskostnad och ofjädrar vikt. Men kanske enklare att hitta breda 17" fälgar. Nåja, det är egentligen bara att prova sig fram.

R-däck som du vet kräver bredare fälgar än vanliga däck. Alla däckstillverkare varierar lite i sina rekommendationer men generellt sett så vill man ha 7.5" för 225 och 7"-7.5" för 205.

Bra och bra på bilel kanske är lite att ta i. Tar mig fram på de enklare områdena iallafall. Kan de där grundläggande sakerna som att på ett ungefär läsa elschema, grundläggande elkunskap som spänning/volt/motstånd och grundläggande felsökning kring el. Men som sagt, endast grundläggande...
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Du skriver att r-däck kräver bredare fälgar än vanliga däck? Kan du utveckla det lite?

Nu har jag fått mina "Bonje hylsor" som jag länkat till tidigare ( Länk . Dom ser riktigt fina ut, har dock inte provmonterat ännu. Inre distansringen bygger ut 9,1 mm. Muttern har en tunn kant som ska användas som låsning.

Coilovers beställda, blev K-sport circuit racing. Osäker på om det var bra val men nu blev det dem. Hade helst köpt KW men V1 är nog för mjuka och nästa steg blev för dyrt. Snart har jag hela min byggsats klar för e30 S62 konvertering:)

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Trevligt! Bättre chassi är något jag verkligen vill ha, men det får nog vänta till nästa säsong. så lite avundsjuk är man ju :-)

Ok, 9.1 mm är ju faktiskt 1.6 mm tjockare än vad jag har - så där hade nog faktiskt en E46 330i bromsskiva passat - men den hade ändåså varit ruggigt nära styrledsdamasken!

Jo, kanske kan förtydiga det där med fälgbredden. För att vara ärlig så är det inte någon speciellt stor skillnad - väldigt generellt skulle man nog kunna säga att det brukar bli en halv tum bredare fälgar med r-däck jämfört med vad en helt vanlig blöjexpress brukar ha.

Skiljer sig såklart från däckstillverkare till däckstillverkare vad de rekommenderar och även mellan olika modeller. Så man får helt enkelt kolla med däckstillverkaren vad som är godkända fälgbredder och vad som är mest lämpligt.

Låt oss ta Kumho Proxes R888 som exempel, då det är så vanligt.

På lite äldre modeller är 7.0" fälgbredd vanligt förekommande ihop med ett 225 däck (exempelvis min E34 535i), men även på modernare modeller används 225 på 7.0" fälgar. Däremot på den senaste generationen tycker jag mig se att det mer eller mindre uteslutande går mot 7.5" för 225. Om jag minns rätt så vill lägre profil och styvare sidoväggar ha lite bredare fälgar för att trivas. Och då börjar vi komma ifatt rekommendationerna för r-däck så att säga...

Detta 7.0" är dock absoluta lägsta godkända gränsen enligt Kumho för sina 225/45R17 däck. Kumho rekommenderar 7.5" för sina 225/45R17 och många föredrar att även gå upp till 8.0". Och för sina 235/40R17 rekommenderar Kumho en fälgbredd på 8.5".

Så det skiljer egentligen inte så mycket från vad det brukar sitta på moderna bilar numera. Grovt sett kan man säga att det oftast är ett snäpp upp i fälgbredd om man går över till r-däck, typ en halv tum (om man jämför med en vanlig blöjexpress med lite vardagsprofil på däcken).
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Tack för förklaringen om däcken.

Jag har nu monterat mina "Bonje" hylsor från Ebay. Tyvärr så glappar dom enormt! Mellan axeltapp och hylsa glappar dom 0,55 mm, och mellan hylsa och hjullager från e36 så glappar dom 1,5 mm. Hörde från Facebook andra som också haft problem så det blir till att lämna tillbaka dessa.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det där var tråkigt att höra angående hylsorna :-( Hade hoppats på att det kunde vara ett lämpligt alternativ utifall jag skulle behöva nya hylsor någon gång.

Jo, såg också på FB att andra upplevt exakt samma sak - dvs rejält med glapp både mot tappen och hjullager.

Glapp på 0.55 och 1.50 mm !?! Skämtar du!?!

Hur går du vidare nu - vad är din plan B?

Gjorde förresten "shakedown" på min E30 323i nu i tisdags, gick både bra och dåligt. Ingen växelspak i näven den här gången och nu kunde jag köra med 225 däck runtom (har fått verkligen finjustera in ET där fram för att det skulle gå) - dock så väntar 215 r-däck på mig.
Däremot så började även den här nya växellådan läcka olja något så vansinnigt (det läckte även förra året). Helt vansinnigt märkligt fel som jag måste komma underfund med vad tusan som händer - för jag förstår inte vad problemet är...
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Jag önskar att jag skämtar...

Måtten är följande:
Bonje hylsa utsida: 36.00mm
Hjullager insida BMW e36: 37.00mm
Vilket innebär 1.00mm glapp.

BMW 51mm fjäderben axeltapp: 31.00mm
Bonje hylsa insida: 31.40mm
Vilket innebär 0.40mm glapp.

Totalt glapp = 1.40mm (1.00+0.40) om man räknar bort hjullager glapp samt annat glapp som uppstår när man mäter med indikatorklocka. (Med indikatorklocka blev det 1,50 + 0.55 mm)

Skrivit till dem att det glappar och dom svarar att det är första gången någon haft detta problem, svårt att tro.... Dom skulle kontrollmäta sina på lager samt hjullager, och återkomma.

Fast jag kan inte förstå hur hylsorna kunde bli så fel tillverkade? Hade det varit några tiondelar så kunde man misstänkt slitet verktyg eller liknande men detta är ju extremt fel. Både e30 hjullager och e36 hjullager satt med mycket fin precision fast på dess axeltapp.

Plan B: troligtvis leta på Facebook, alternativt få tillverkat nya på jobbet.

Gött med "shake down"! Angående läckaget från växellådan: har du bytt växellåda och båda läcker olja? Det kan inte var så att det finns någon typ av luftdränering som är igensatt? Har för mig att det brukar vara så på lastbilsväxellådor. För mycket olja?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Jag önskar att jag skämtar...

Måtten är följande:
Bonje hylsa utsida: 36.00mm
Hjullager insida BMW e36: 37.00mm
Vilket innebär 1.00mm glapp.

BMW 51mm fjäderben axeltapp: 31.00mm
Bonje hylsa insida: 31.40mm
Vilket innebär 0.40mm glapp.

Totalt glapp = 1.40mm (1.00+0.40) om man räknar bort hjullager glapp samt annat glapp som uppstår när man mäter med indikatorklocka. (Med indikatorklocka blev det 1,50 + 0.55 mm)

Skrivit till dem att det glappar och dom svarar att det är första gången någon haft detta problem, svårt att tro.... Dom skulle kontrollmäta sina på lager samt hjullager, och återkomma.

Fast jag kan inte förstå hur hylsorna kunde bli så fel tillverkade? Hade det varit några tiondelar så kunde man misstänkt slitet verktyg eller liknande men detta är ju extremt fel. Både e30 hjullager och e36 hjullager satt med mycket fin precision fast på dess axeltapp.

Plan B: troligtvis leta på Facebook, alternativt få tillverkat nya på jobbet.

Gött med "shake down"! Angående läckaget från växellådan: har du bytt växellåda och båda läcker olja? Det kan inte var så att det finns någon typ av luftdränering som är igensatt? Har för mig att det brukar vara så på lastbilsväxellådor. För mycket olja?
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Låter ju mer som någon ställt in svarven fel eller någon gjort en tankevurpa någonstans - eventuellt så är det en större batch som är fel (för du är ju inte ensam med exakt samma enorma glapp). Dock tråkigt att behöva trassla och ha sig - inte roligt...

Körde först med originallådan från min E30 323i.

Jag bytte samtliga packningar på denna bara för några år sedan.

Samtidigt verifierade jag att ventilen längst upp fungerar som den ska (provade blåsa in lite luft i lådan och den öppnar vid minsta lilla övertryck.

Stämmer - alla växellådor (iallafall de Getrag jag arbetat med) har en ventil uppe på lådan (det är mer eller mindre standard att ha på komponenter som har roterande delar inneslutna i ett hus).

#1 : Den läckte troligtvis från två ställen inuti sprängkåpan vilket jag inte förstod då (kåpan runt ingående axel samt lagerskålen för bottenstocken).
#2 : Åtgärdade bara runt kåpan (eventuellt hade jag missat någon mindre detalj vid monteringen förut).
#3 :Den fortsätte läcka inuti sprängkåpan. Enda stället där den rimligtivs kan läcka numera är vid lagerskålen för bottenstocken så jag tätade så gott det gick med RTV (den tätas egentligen med en o-ring men du måste öppna lådan för att komma åt den)

När jag skulle montera originallådan så råkade jag nog vara lite ovarsam och stöta till lådan så att växelspakslänkaget internt låst sig (den går inte att få ur växel) - växelgafflar och selector rods har kommit ur fas - händer ibland på dessa.

Tog fram en reservlåda jag hade liggandes, gjorde ett komplett packningsbyte och tätade även lagerskålen till bottenstocken.

Verifierade att ventilen fungerade även på denna.

Alla gånger jag fyllt på växellådsolja har jag sett till att det är korrekt nivå och att påfyllningen har skett med bilen i våg - dvs enligt vad instruktionerna säger.

Ute på Sturup Raceway så började det läcka och till slut kom det på avgasrören och gjorde att jag hade en härlig rökplym efter mig.

Det märkliga är att både med originallådan och reservlådan så uppstod aldrig något läckage vid "vanlig" körning eller delvis forcerad körning på allmänna vägar (dvs högt varvtal och lite aggresivare kurvtagning i rondeller samt även utvärdering av bromsar dvs hårda repetetiva inbromsningar på tomma landsvägar).

Första stinten (20 min hård körning) gick bra på Sturup Raceway, så var det även förra gången. Jag kollade dessutom noga efter första stinten och man kunde inte se en droppe. Men efter ett tag in i den andra stinten gick det helt snett...

När jag sedan körde hem från Sturup Raceway (avslutade all körning direkt så jag inte förstörde för andra) så var det inga problem överhuvudtaget.

Det uppträder alltså bara när man kör extremt hårt.

Jag ska ta mig en titt i helgen. För detta senaste läckage var värre än de tidigare, det här senaste läckaget känns mer som att en fyllplugg lossnat eller det blivit en spricka i växellådan.

Lång förklaring - men vill ge hela storyn. Alla synpunkter och ideér är mer än välkomna - för jag är helt lost och behöver ju lösa detta men har egentligen inte en susning i nuläget vad problemet är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.