AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.203

4 bult till 5 bult till e30 hur gör man

Sida 1 av 3
Ja undrar hur gör man om 4 bult till 5 bult till en BMW e30

Mvh
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kolla bara att de inte är tillverkade enl. annonsen där alla har 5x114,3 för alla 5-bultade BMW har 5x120 ;)
Visa användare
ProPro-medlem
13.398
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ingen av produkterna på jspec sidan gör en 4=>5 bult konvertering.

En av dess produkter är en kombinerad spacer och konverter från 5x120 till 5x114.3 för att kunna använda den typen av fälgar.

Men någon 4=>5 bult är det inte.

Frågan diskuterat mycket på PPF forumet.

Det enklaste som jag hitintills sett är följande recept (taget från PPF forumet)
- bak : köpt E30M3 hjulnav (någon typ av adapter för bromsar måste också göras eller om du kan få tag även på E30 M3 bromsar)
- fram : e36 nav och en hylsa
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bilden till vänster i annonsen är en 4-5 konvertering, men till samma bultcirkel. Från E30 4-bult tll 5-bult går det inte rent tekniskt. Det är nog slangens recept som är det enda.
Visa användare
ProPro-medlem
13.398
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ah, tittade inte tillräckligt noga på bilden till vänster.

De återanvänder alltså samma hål till 4-bult och 5-bult och på så sätt kan göra en spacer för 4=>5 bult konvertering.

En tanke som dök upp, om man får tag på en 4x100 57.1 => 5x100 57.1 spacer, om det nu finns, sen är det ju bara att haka på diverse Audi, VW, Skoda och Seat 5-bult fälgar - borde inte det fungera?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det borde gå bra. Största "problemet" är väl i.s.f. att de flesta VW, Audi-fälgar inte ligger så mycket över E30:n i ET så man får räkna med lite spårviddsökning då.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Lånar tråden lite...

Jag vill bygga om från 4 bult till 5 bult på en 318 e30. (Effekt 400hk)

Ska man använda bonje hylsa? Vart köper man denna?

Göra om orginal e30 fjäderben fram till 5 bult genom att borra nya hål?

Jag har redan en 323 compact som är ganska rostig som jag i värsta fall kan slakta och plocka delar från, lite synd att slakta denna men vill samtidigt ha de större hjullagrena och inte lätt att hitta en 323 compact på skroten. Kan även ta delar från en 318 compact med 5 bult och skivbromsar som jag även har tillgång till.

Vad blir bäst? Hur hade ni gjort?

Hur blir det med spårrvidd fram och bak?

Någon ide för mig att köpa m3e30 hjulnav bak?
Ska jag använda e36 fjäderben från 323 eller 318 eller leta efter 51 mm från e30?
Visa användare
ProPro-medlem
13.398
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tänk på att 400 hk i en E30 318i aldrig kommer att bli besiktningsbart, så du kommer alltid att få traila denna.

Jag använder en hylsa. Ibland dyker dessa upp i annonser, annars kan du gå till en mekanisk verkstad som kan svarva med mycket hög precision. En specialmutter behöver också göras (det blir för få gängor kvar med ordinarie mutter).

Mina hylsor (som var bra gjorda) flyttade ut bromsskivan 7.5 mm. Det var dock inte tillräckligt för mitt användningsområde (dvs ren bankörning där bromsarna kan gå riktigt varma).

Så jag kör inte idag med E46 330i bromsskivor som var planerat. Jag kör med svagt modifierade Corvette C5 bromsskivor och svagt modifierade BMW E36 M3 bromsokshållare och bromsok (bromsokshållarna fick breddas någon millimeter för att få plats med bromsskivan).

Huruvida du behöver större hjullager där bak eller inte beror vilka planer du har för bilen. Om den mest ska rulla runt i vardagstrafik så behövs inte större hjullager. Men ska det köras exempelvis endurance racing med klistriga r-däck och med planerad effekt på 400 hk så kan ju större hjullager vara lämpligt.

E36 CPT nav breddar 19.5 mm varje sida (Z3 nav breddar 23.0 mm varje sida).

Just nu kör jag med 17"x7.5" ET40 225/45R17 med Z3 nav där bak och det tog emot lite i skärmkanten (så kör man med ET35 så blir det perfekt).

Där fram kommer jag nu att prova 17"x7.5" ET25 225/45R17 (för ET15 blev lite brett i nuläget - skärmbreddare är dock på gång).

8.5" fälgarna ligger och väntar och är nästa steg vilket möjliggör att köra 225 breda r-däck (men behöver lösa lite andra problem innan det blir aktuellt). Denna säsongen blir det 215 breda r-däck.
Visa användare
ProPro-medlem
13.398
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här kan du se mått på olika nav

E36 CPT vs E30 325ik
Länk

Z3
Länk

E30 323i
Länk

E30 323i vs E30 325ik
Länk

Här är bilder på hylsan som användes
Länk
Länk
Länk
Länk

Med vanliga E46 330i bromsskivor fanns det gott om plats i bromsokshållarna
Länk

Men problemet var att det var på tok för nära styrleden och dess damask
Länk

Så växlade över till svagt modifierade Corvette C5 bromsskivor
Länk

Men där blev det vansinnigt tight, det är knappt man kan få ned ett cigarettpapper mellan bromsskivan och bromsokshållaren (och då fick jag hålla på att shimsa halvmillimetrar fram och tillbaka)
Länk

Med dessa bromsskivor blev clearence mot styrleden mycket bättre
Länk
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Tack för ditt utförliga svar och fina bilder, uppskattas.

Tanken är att lägga i en S62 och eventuellt besiktiga som ombyggt fordon med en m62b30 i ett senare skede. Bilen skall brukas mest på gatan men även på banan. Samt montera coilovers.

Bak:
Så om jag förstår dig rätt så bör det funka med en helt vanlig compact bakvagn? Spårvidden blir knappt märkbar bak att den ökar 19,5 mm?

Fram:
Bäst blir väl om jag hittar 51 mm fjäderben, svarvar till en bonje hylsa och fräser en mutter, och använder e36 hjulnav från en compact?
Antar att jag måste ha hjulnav framför mig innan jag svarvar till hylsan eller finns det färdiga mått på bonje hylsan?

Corvette skivorna ser stabila ut:) Vad kör du med för ok?

När vi ändå diskuterar bromsar så impulsköpte jag bromsok från en 740 e38 idag:) (800kr för alla fyra oken, 2 kolvs fram) Bra eller dåligt? Bör väl funka fint med adapter plattor och 51 mm fjäder ben från e30?

Vet du (eller någon annan) om det finns gott om sportbelägg till BMW 740 e38?

Vet ni vilka skivor man ska köra med om man använder e36 hjulnav och bromsar från 740?

Nu ska jag bara hitta en rattaxel för servo till e30 samt 51 mm fjäderben..... hmm blir inte lätt:)
Visa användare
ProPro-medlem
13.398
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Omöjligt att registrera som ombyggt fordon med S62-motorn.

Jag håller på att förbereda för registrering av ombyggt fordon, den är rensad och redan omregistrerad med endast 1 passagerare (och borttagen taklucka). Denna säsong kör jag original motor.

Till nästa säsong blir det M54B30 (170kW) eller en M52B28TU (142kW). Min nya tjänstevikt är 1060 kg så låt oss säga att jag kommer att vara på runt 1100 kg.

Regeln för ombyggt fordon säger maximalt 15kW/100kg - förutsatt att bilen är byggd på ett sådant sätt att det anses kunna hantera det.

Det betyder att jag får ha maximalt 165kW i min, därför är M54B30 en lämplig övre gräns.

S62B50 == Trailerqueen
En S62B50 ligger på typ 294kW, vilket betyder att din E30 måste väga runt 1950 kg dvs nära 2 ton!

På gatan är det nog inte problem, men tror inte du vill släpa omkring det där på banan :-)

M62B30(?) M60B30 == OK
Fanns M62 som B30? Eller tänker du på M60B30 här? En M60B30 ligger på 160kW och det är i samma nivå som en M54B30 och det kommer att fungera fint.

Men ska du byta motor varje gång du ska besiktiga bilen?!?

Yes, en helt vanlig compact bakvagn fungerar fint. Och en 323i compact bakvagn fungerar lika bra (det är den enda compacten som har stora hjullager). Har fått bekräftat av andra byggare att 323i compact naven breddar lika mycket (19.5 mm) och har exakt samma splines för drivaxlarna som de andra E36 CPT / E30 naven.

En breddning av navet på 19.5 mm är högst påtaglig, du flyttar ju hela hjulet ut 2 centimeter. Det måste tas i beräkningarna vid val av fälgar. Om du inhandlat nya 5-bult fälgar med samma ET som E30 hade original så hamnar ju de 2 centimeter längre ut. Så det måste man ha med i beräkningarna. Hänger du med?

Då det är extremt små toleranser så är det nog bäst ifall du eller den mekaniska verkstaden har både fjäderben och hjulnav tillgängliga vid tillverkningen - det underlättar alltid.

Men kolla runt lite bland annonser, tycker denna typ av hylsor dyker upp lite då och då.

51 mm eller inte beror ju på vilka planer du ska ha för chassit. Det är där varvtiderna sitter, de mesta pengarna ska ju egentligen ösas ner i ett extremt bra chassi inklusive fjädrar, dämpare, krängningshämmare, hjulvinklar och bra r-däck. Men det räcker inte att montera delarna, all vinst ligger i att kunna ställa in allt korrekt (annars är det inte meningsfullt att lägga så mycket pengar på det).

Använd vanliga E36/E46 hjulnav fram, det är samma till i princip alla modeller. De verkar även sitta på E36 CPT/E46 CPT. De jag använder är alltså BMW 31 22 6 757 024.

Jag kör med vanliga BMW E36 M3 bromsok och bromsokshållare.

Har faktiskt E38 740i liggandes demonterade och rengjorda, inte omöjligt att jag någon gång i framtiden kommer att prova att använda de istället. De är ju lite enklare att anpassa, där behöver man bara en korrekt gjord adapter för just sin tillämpning så fungerar det.

Fördelen med E36 M3 bromsok är floran, utbudet och marknaden av belägg. Det roliga är att jag kunde ta mina racingbelägg från min E34 518i och sedan använda till min E34 535i och sedan ta dessa och använda till min E30 323i med E36 M3 bromsok :-)

Om man bortser från bromsslitagevarnare och lite annat fjantigt tjafs så kan man använda racingbelägg gjorda för följande modeller
E36 M3 (såklart)
E46 M3, 330i
E34 518i upp till 540i
E34 M5 (förutom sista årsmodellen av S38B38)
E32 730i upp till 750i
Z4M
Z3M

Men det ska finnas racingbelägg till E38 740i bromsoken också. Är ju vanliga Brembo så det gäller bara att hitta liknande dimensioner och sedan snoka ut vilka modeller (som det ofta kör racing med) som de där sitter på. Exempelvis är det troligt att belägg till vissa E31 och vissa Nissan 350Z passar dessa bromsok.

Men nu vill jag tillägga att allt jag skrivit är den lösning jag valt att välja, för det passar mina syften och mina mål och mina ideér. Som du vet så finns det tusen sätt att lösa ovanstående problem - jag bara visar ett sätt att göra det.

Ofta är det bättre att kunden beskriver sina krav, förutsättningar och förväntningar och utifrån det tar fram en passande lösning.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Compact-armarna och Z4-nav kanske.
Länk

///BMW - Was sonst!
Visa användare
ProPro-medlem
13.398
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt, Z4-nav ska fungera fint också, de bygger ut ungefär lika mycket (har inte exakt siffra i huvudet men ska kolla upp det senare idag). Vill minnas det var något minimalt problem med handbromsbackarna men inget allvarligt.

Som jag sa innan finns det tusen sätt att lösa samma sak :-)

Angående hylsor, om man ändåså väljer att tillverka nya så kan man ju fundera på om man vill ha de något bredare.

De jag har är 7.5 mm breda, men bromsskivorna låg farligt nära styrleden.
Däremot om jag breddade med 5.0 mm extra (gjorde mockup se bild nedan) så hamnade en vanlig E46 330i bromsskiva på lagom avstånd.
Länk
Länk

Är alltid en fördel att kunna använda billiga off-the-shelf delar utan att behöva bearbeta delarna varje gång man behöver byta dem.

Håller på att titta och designa på hur sådana hylsor med 7.5+5.0 = 12.5 mm bredd skulle kunna se ut. På sikt kommer jag nog att gå emot E46 330i bromsskivor.

Det ska nämnas att andra med samma bredd på hylsor inte fick sina styrstag så nära bromsskivorna. De hamnade trots allt väldigt nära bromsskivorna men det var ett par mer millimeter utrymme än vad jag hade. Ingen har kunnat förklara det. Kanske monterades inte hylsorna ändå in på axeltappen, kanske de var lite bredare än 7.5 mm, kanske det var annat märke på styrlederna med mindre svulstiga damasker, kanske var det en minimal ändring på fjäderbenen, kanske var det något annat.

Oavsett så är det nog bra om du måttar och gör mockup på din bil för att se hur det blir på just din bil och om du anser det är ok eller inte. Jag kör som sagt enbart på bana och där blir det varmt och det är sista stället jag skulle vilja ha en smält styrledsdamask som skvätter fett på bromsskivan :-)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Z4 ska enligt den sidan bredda mindre än M3E30-nav så det borde vara vägen att gå om man vill ha möjlighet att välja fälgar. Det breddar 2,5mm, att jämföra mot 323cpt's 19mm. Har inte kollat detta själv.
Jag har konverterat med M3-delar och det är ju såklart det enklaste sättet då allt är bolt on. Dock är det svindyrt nuförtiden då allt som har att göra med M3E30 kostar som ett lass guld.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
ProPro-medlem
13.398
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt, jag som mindes fel (kollat bland mina anteckningar nu).

Z4 kräver såklart stora hjullager, så det får man vara uppmärksam på.

Däremot passar E30-drivaxlarna alldeles utmärkt, precis som de andra naven.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Tanken är att registrera den som ombyggt fordon med lilla v8an (M60b30 skrev nog fel tidigare). Då får jag v8 inskrivet i pappren och sen montera s62. Tror inte dom ser skillnaden i framtida besiktningar:)

Kollat lite mer på bromsarna och det verkar som det är BMW 750i bromsar jag fått tag i eftersom det är 2-kolvs ok fram. Ytterdiameter på 750i skivor är i alla fall större än 330i skivor, 750i skivor fram = 334 mm, 330i skivor fram = 325 mm. Navhål 79 mm är samma på både e36 (318Ti), 330 samt 750i skivor.

Men höjden på 750i skivor blir helt fel, den är 77 mm, jämfört mot 53 mm på 330i skivor och 52 mm på e36 (318TI). Om jag inte hittar skivor så bör man kunna svarva en distans med nytt centrum för fälgen? Ringde Peansweden idag och dom hade XP8or till 750i oken:)

Finns det någon bra länk till någon tabell där man kan leta/söka skivor? Eller annat tips på hur jag ska söka för att hitta skivor? Använder just nu skruvat.se

Angående 4/5 bult:
Hade inte du bara kunnat svarva en ring på 5 mm och lägga i mellan för att uppnå 7.5+5=12,5mm? (Du skrev 7.5+5.0 = 12.2, antar att det var skriv fel?) Känns som att detta måttet på min bil bestäms av vilka skivor som jag hittar? Ska ändå köpa nya fälgar så ET mått kan anpassas efter detta.

Nej fett på skivan vill man inte ha:). Bra input!

Några tips angående väghållning? Coilovers eller vanliga stötdämpare? Kanske gula koni, men dom är väldigt billiga? Skall användas mest till vanlig körning men även bana, inte ute efter de snabbaste varvtiderna utan mest ha en kul bil. Brorsans e30 är stenhård, bara däcken som fjädrar på hans bil men den är enbart gjord för att gå på bana. Skulle man kunna behålla 45 mm fjäderbenen med en s62 om jag inte hittar 51 mm eller är det bara dumt? Inte lätt alls att hitta 51 mm..... Blir väl att jag får leta annonser länge....

Tack för alla tips än så länge, har klarnat en hel del nu!
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Z4 nav kräver stora hjullager skriver ni, innebär stora hjullager från 323 compact (bak)? Innebär detta att man ska ha Z4 nav både fram och bak? Har man det bara bak så blir det väl skillnad på spårvidden?
Visa användare
ProPro-medlem
13.398
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, då hänger jag med angående motorn :-)

Stämmer, chansen är liten att det skulle påpekas i efterföljande besiktningar. Men säker kan du aldrig vara. Det finns en hel del kunnigt folk där. På en vanlig besiktning för några år sedan fick jag en extremt kunnig person på just E30 och BMW generellt och han visste det mesta och kunde peka ut minsta lilla avvikelse - var dessutom mycket trevlig så det blev ett trevligt litet snack under den besiktningen :-)

Men förstår ditt tänk - och i ärlighetens namn så tror jag att i första hand handlar det om att "få bort" de värsta ombyggnationerna dvs de byggen där man tagit en stock 316i och lagt i en S62 och inte gjort något annat :-)

Nu har jag kollat lite mer i mina anteckningar angående E38-bromsoken, jisses var så längesen så man har glömt hälften.

Jo för att få 4-kolvsoken så tog jag mina bromsok från en E38 728i (den modellen och 725tds, 730d, 730i och 735i hade dessa bromsok).

Har bilder på dessa när jag demonterar och rengör dessa, men 4-kolvsok är 4-kolvsok så nog inte så mycket att se.

Dessa 4-kolvsok användes tillsammans med 316x28 bromsskivor - vilket passar bra då E46 330i är 325x25 och Corvette C5 är 325x32 - så de olika dimensionerna här lirar bra ihop oavsett vilken lösning jag väljer.

Nej, skruvat.se har alltid fel på sina websidor - ingenting som stämmer där.

Jag har alltid använt mig av Brembos onlinekatalog. Problemet är att de "moderniserat" katalogen och gjort den glassig och fin för alla mobiler så den är fullständigt värdelös numera.

Men kolla iallafall upp Brembos onlinekatalog, den kanske är tillräckligt bra för det du vill söka efter. Där finns även alla mått.

Angående svarva ring - svaret är väl nog både ja och nej :-)

Såhär ser utgångsläget ut, såhär mycket gänga har muttern att skruvas fast på.
Länk

Flyttar du ut den 5 millimeter så minskar du ingrepsslängden. Den blir då på gränsen av vad jag (och generellt inom fästelementinsdustrin) anser vara acceptabelt.

Så därför letade jag upp en alternativ lösning så jag fick lite tid att ta fram en uppdaterad variant av hylsan. Min ide är helt enkelt att ta fram en spacer på 5 mm som man trär på den nuvarande inre hylsan och nytillverkar en mutter vars hylsdel är förlängd 5 mm (och gängad hela vägen) - på så sätt bibehåller jag ingreppslängden.

När det gäller fälgar så kör jag efter enklast möjliga koncept, leta efter så stort ET som möjligt. Att gå från stort till litet ET fixar man enkelt med spacers. Att gå andra hållet är knepigare :-)

Angående väghållning har jag inga bra tips tyvärr. Tror mina objectives skiljer sig radikalt från dina.

För mig är det solklart vad som gäller - justerbara stötdämpare samt användning av generiska racingfjädrar med standardmått för att enkelt kunna byta mellan olika fjädringskonstanter.

Men jag är inte där än - men det kommer! :-) Bara för att komma ut och kunna köra på bana (är ju roligare än att bara ha bilen på pallbockar) så monterade jag ett av de enklaste, kör med H&R Cup Kit Sport där fram och ett ännu enklare Supersport där bak.

Måste ge en eloge till NeedForSpeed som hjälpte mig att montera ihop H&R Cup Kit Sport delarna. De fick svettas en hel del och då hade de ändåså en riktig maskin för att komprimera fjädrar.

Här är utgångsläget - fjädern till höger ska komprimeras ihop till samma nivå på fjädertallrikarna som exemplet till vänster :-)
Länk

Det var först efter att kolvstången utsattes för fjäderns kraftiga tryck som den drog sig själv en bit - så slutresultatet blev alltså så absurt som bilden ovan visar - men för att sätta ihop det krävdes det att man i princip pressade ihop fjädern till coil bind!

Krängningshämmare från E30 325i med sportchassi, men grövre krängningshämmare bak ligger redan och väntar. Men innan det monteras så måste infästningarna förstärkas för originalinfästningarna är inte gjorda för de ökade påfrestningarna. Nästa naturliga steg blir såklart fullt justerbart, men det får vänta tills jag sorterat ut bilen lite mer.

Ja, med stora hjullager menar jag 42x75x37 dvs de som satt på E36 323i CPT, alla E30 325i samt många andra E30-modeller.

Små hjullager har dimensionerna 39x72x37.

Som du ser så är även ytterdiametern olika på dessa hjullager vilket betyder att bärarmarna är även olika - så det gäller att hålla tungan rätt i mun här.

Säg att du bestämmer dig för att använda ett visst typ av nav. Det valet dikterar helt och hållet vilket bärarmar du måste använda dig av.
Nav för stora hjullager kräver bärarmar gjorda för stora hjullager.
Nav för små hjullager kräver bärarmar gjorda för små hjullager.

Nej, du sätter vad du anser behöva där bak och du sätter vad du anser behöva där fram.

Vill du ha E30 M3 fjäderben där fram och Z3 nav där bak så gör du det.
Vill du ha E36/E46 nav där fram och E30 M3 nav där bak så gör du så istället.
Vill du ha E36/E46 nav där fram och E36 323i CPT nav där bak så gör du så istället.

Du gör precis vad du vill - du bestämmer :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.398
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tillägg angående vilka andra bilmodeller som delar bromsbelägg med de där 4-kolvsoken, vad jag kunnat hitta så är det följande
BMW E38 (de motorsvagare alternativen)
BMW E31 (vissa årsmodeller av 840i,840Ci,850i,850Ci)
Maserati 3200 GT
Maserati 4200 GT
Nissan Skyline R33/R34 GT-R (vissa eller några årsmodeller)
Ferrari 550 Maranello
Ferrari 575M Maranello
ma
315
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
richo: Om jag var dig hade jag satsat på 51 mm benen fram och inte 45 mm. Kan inte vara för inte, som BMW hade orginalmonterat dessa på tyngre/effektstarkare bilar.... speciellt om du ska SFRO (kanske byggkrav från de?) och en tyngre motor. Bara att leta eller behöver man lämna in sina gamla som deposition vid köp av KW coilovers tro? annars bara att köpa.... :)

Baknav.... att tänka på vid val av det: E36 CPT och Z3 (ej M) har rätt höga skivor och som störst 272 mm och solida vad jag vet. Har inte hittat ngt större/ventilerade som passar map handbroms och höjden på skivan. En sak att tänka på vid val av bromsar är att hålla rätt/orginal bromsförhållande mellan fram och bakaxel, samt att anpassa bromscylindern till de andra bromsarna.

Lite länkar:Länk
Länk
Länk

/Kent
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.