AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.754

demontera bakvagn e36

e3
17
e36MathiasF
318is coupe -94
Hade tänkt byta alla bussningar i bakvagnen på min e36 och funderar därför om de är enklast att demontera hela bakvagen och hur går man isåfall tillväga?

har inga problem att skruva men skulle vara tacksam för tips så man inte behöver ligga under bilen mer än nödvändigt.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Inga konstigheter förutom bromsslangar och handbromsvajrar som man lämpligtvis ersätter med nya när man ändå håller på, då är det bara att klippa dom.
Sen är det avgas. kardan, stötdämpare och 6 skruv så ramlar den ner.

Jag demonterade den nyligen på en skrotbil där kardan och avgas redan var borta, det tog typ 3 min med bultsax och muttermaskin att få ner den.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Tips: sätt en brädbit eller liknade mellan stolen och bromspedalen så pedalen är nertryckt en liten bit, då rinner inte bromsvätskan ur systemet medans du har slangarna bortkopplade, och du behöver bara lufta bakbromsarna när du är klar.
e3
17
e36MathiasF
318is coupe -94
tack för svar!

de låter ju faktiskt väldigt simpelt, hade ändå tänkt byta bromsslangar och avgas till sommaren så.

vart sitter alla bultar? främre bärarmsfästet sitter med 3st om jag minns rätt och diffen med 3st och resten? har någon lust att visa: Länk
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Precis som redan sagts, så är det bromsslangar (dvs att skruva av dessa från rören) och handbromsvajrar som är jokrar i leken och kan strula. Du kan alltså åka på att byta bromsrör i denna veva.

Annars sitter bakvagnsbryggan med fyra fult i chssie. Diffen behöver du egentligen inte lossa förrän du har bryggan nere på marken. Kardanen måste loss från diffen(4 bult). Stötdämparna ska lossas från länkarmarna (en bult på varje sida). Och bärarmarna ska lossas från chassie (tre bultar på varje sida). Eventuellt behöver du släppa ned kardanen lite och då lossar du stödlagret (2 bult)

Men se till att ha gott om tid så du slipper stressa. Inte ett endagsjobb...
To
242
ToTTeN
E36 M50B25 Turbo + Fullbur
E36 M50B25 Utställning

E46 320D + biltransport
Eller gör som jag gjorde.. Köp en lös bakvagn. renovera. byt på en dag och sälj din gammla..

Ps har en över.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Ja det var ju just det... att sälja den gamla ;)
To
242
ToTTeN
E36 M50B25 Turbo + Fullbur
E36 M50B25 Utställning

E46 320D + biltransport
Brukar inte vara några problem. Har sålt 3st lösa bakvagnar utan diff/drivaxlar utan att anstränga mig. (den jag har nu har jag inte ens försökt sälja mer än nu :P)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.