|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har letat en stund här på forumet, men ingen verkar ha lyckats med detta: bytte lampa i bagagerumsbelysningen och lyckades åstadkomma kontakt mellan lamphållarens pluskontakt och bilens gods. Uppenbarligen hann inte säkringen med, för den är konstaterat hel. Men alla lampor i tak, stolpar och dörrar har lagt av. Något säger mig att den modul, som styr hela systemet har fått sig en kyss. Vore tacksam om någon kunde bekräfta och kanske t o m föreslå någon annan åtgärd än att byta modulen? Tack på förhand. Lennart | |
|
Det är generalmodulen, sitter bakom handskfacket till höger. Jag hade samma problem, ledningsbanorna var avbrända i modulen men jag lödde dit kablar så nu funkar min igen. Kolla hur stor säkringen är, kan den vara för stor? |
|
|
Tack för svar! Jag har i Bentley lokaliserat (den ungefärliga) placeringen av modulen. Det låter ju lovande, att det kanske går att se vad som brunnit av. Jag räknade annars med att kanske någon effekttransistor hade gett upp. Skall ta itu med det lite senare. Skall ut och glida några mil i den mörklagda först. :-) Det handlar om säkring F6, som är och skall vara på 20 A. Ganska mycket ström för de aktuella klena kablarna, så det är inte så konstigt att något annat hann före... Undrar hur de tänkte där... Återkommer med facit så småningom. Tack igen för svaret! /Lennart |
|
|
Det är tur, att man inte alltid har tid, för då hade jag väl redan hunnit krångla mig in bakom handskfacket och bråkat med general-modulen ett bra tag. Men nu blev det en annan lösning. För när jag kom ut för någon timma sedan och skulle ladda CD-växlaren inför helgens glidartur, l y s t e bagagerumsbelysningen! Det var fortfarande släckt i kupén, men jag hade hunnit läsa på om "verkstadsläge" för innerbelysningen, så efter en liten knapptryckning i främre armaturen gick allt igång som vanligt! Jag utgår från att det handlar om någon sorts feature med automatisk återställning. Att det tog så lång tid (mer än en timma, men hur lång vet jag inte) handlar kanske om någon sorts säkerhet, t ex ifall kortslutningen är av ett mer permanent slag. Men detta är bara spekulation. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.