|
|
|
|---|---|
|
Jag har en e36a med 235-40-18 runt om. Nu är det så att 2 av däcken är obrukbara så jag måste köpa 2 nya. Fälgarna är 8 tum breda. Så jag funderade lite på om jag kanske skulle köpa 2 st smalare däck ihop med samma fälgar då jag egentligen tycker att de däcken jag har nu känns lite för breda. Först och främst går det över huvudtaget? 1. Har jag några fördelar av det? 2. Och isåfall HUR mycket smalare kan jag få på för att det ska bli bra? 225,215?? 3. Är det ett måste att ha de smalaste fram eller kan jag även ha de bak? Vad blir bäst? mvh Johan | |
| Går du ner på 215 och behåller 40-profilen så får du en skillnad i rullomkrets på ca 3% mindre på framhjulen. Det bästa är i.s.f. att de smalare sitter fram då hastighetsmätaren går på en bakre ABS-givare. Ev. antispinn brukar också gå in onödigt fort om man har lite mindre omkrets på bakhjulen. Ett alternativ är 45-profil fram om det finns på 215. Då blir framhjulen aningen större än bak, något under 1%. | |
|
Mindre spårning får du med smalare däck. Du kan utan problem köra med 225/40-18 alt 215/45-18. Med 215 kommer du få en viss lutning på däcket men mycket liten, jag tycker det ser estetiskt mycket bra ut, än när man har för breda däck på för smal fälg där däcket väller över fälgkanten. BMW CS #07491 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.