|
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter besiktningen förra veckan fick jag en tvåa på dåliga bromsrör bak. Lämnade in bilen på verkstad i måndags för att fixa detta. I tisdags skulle jag åka och göra ombesiktning men upptäckte då att bromsvätska hade läckt under bilen. Åkte direkt till verkstaden och de bytte då skarv nippeln mitt under bilens högra tröskel och läckaget slutade. Efter luftningen av bromsarna tyckte jag att bromspedalen tog långt ner och kändes svampig varpå jag påtalade detta för verkstadeskillen och bromsarna luftades igen. Nu kändes det något bättre och jag åkte till besiktningen. När bromsprovet utfördes så hade jag inga bromsvärden alls baktill. Fick åka tillbaka till verkstaden - varpå verkstadskillen grejade lite med huvudbromscylindern (den som sitter under vänsterkåpan till kupefiltret, är väl h.broms.cyl?) och jag åkte sen tillbaka till bilprovningen och nytt bromstest utfördes. Nu med bra värden även bak och bilen blev godkänd. Nu känner jag återigen hur bromspedalen är svampig och tar långt ner. Gjorde några kraftiga inbromsningar och gick sen ut och kände på bromsskivorna och bak var de alldeles kalla. Är det huvudbromscylindern som har lagt av? Är det vanligt att den ger upp i samband med luftning av bromsar? Såg även igårkväll att det droppade lite bromsvätska vid höger framhjul? Hur byter man huvudbromscylinder - hittade inget på mektipsen? Tacksam för hjälp! | |
|
Det kan vara så att när luftningen gjordes första gången efter bytet av rör så sjönk nivån för mycket i behållaren så det blev med luft den vägen. Om verkstaden sedan fyllde efter kan det ligga en luftblåsa som har långt kvar till oken. Ang. huvudbromscylinder så händer det ibland att kolvtätningen skadas om kolven får jobba i ett ovanligt läge (pedalen långt ned) Verkstäder brukar vakuumlufta och inte pumpa med pedalen vid luftning. Men har du haft problem med att pedalen tagit djupt finns det en liten risk. Föreslår vidare rejäl luftning och dra igenom all vätska i systemet och se till att behållaren hålls efterfylld. Var det mycket som läckt vid framhjulet? Kan det vara en droppe som kommit efter luftning? Lite strulig verkstad verkar det som om du besökt ;) |
|
| Tack för det svaret Anders. Kanske är det så att det är en luftblåsa som finns i systemet? Är det regelmässigt att dessa bromssystem ska vakumluftas istället för att pumpa med pedalen? I mitt fall så luftade dem bromsarna genom att pumpa med pedalen. Vid framhjulet så var det ganska mycket vätska (en fläck syntes på asfalten som var cirka 25 cm i diameter så det rann ut en hel del). Ska man kontakta en verkstad som kan vakumlufta bromssystemet innan man river ner bromscylindern? | |
|
Ja, det är något som verkstaden måste ta på sig eftersom det uppenbarligen hände som följd av att de skruvade. Någonstans har de gjort ett dåligt jobb, för om det börjar läcka efter att de har varit inne i systemet så är det klantigt gjort. De kan exempelvis ha böjt de gamla ledningarna någonstans när de skarvade dem, och då är det stor risk att de är spröda och spricker, och börjar därmed läcka. Allt detta istället för att göra jobbet ordentligt och byta hela vägen direkt. Ställ ett ultimatum: om de inte fixar detta ordentligt så tar du bilen till en annan verkstad och så får de betala den notan istället. Det är inte meningen att det ska vara livsfarligt att få tillbaka bilen från en verkstad. Då ska du se att det blir lite mer noggrant utfört. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Fortfarande luft i systemet....Jag lämnade iväg en av mina bilar för bromsslangsbyte, när jag får den känns pedalen skum så jag åker tillbaka varpå de luftar mer, den känns då bättre, men inte helt hundra. Efter detta så bytte jag själv samtliga bromsslangar till spålomspunna o luftade systemet själv, som tur är blev bromsarna precis så bra de kan bli. Med andra ord slarv av verkstaden de 2 första gångerna... Lufta bör man göra så här: Motorn skall vara igång. Börja med höger-bak sedan vänster-bak,höger-fram o till slut vänster-fram. Håll nivån i bromsvätskebehållarne vid max, öppna nippeln,anslut en slang som du låter gå ner i en behållare med bromsvätska. Tryck ner pedalen långsamt halvvägs 7-8 gånger, toppa upp bromsvätskan igen o upprepa 2 gånger till dvs totalt ca 25 "slag" per ok, eller om man så vill ca 2 dl vätska/ok. Stäng nipeln, toppa upp bromsvätskan o tryck hårt på pedalen några gånger. Upprepa proceduren vid samtliga ok. Om pedalen fortfarande är skum så kan det vara skadad huvudcylinder, förutsatt att du inte har läckage förståss. Ovanstående procedur har jag praktiserat på flera bilar där hela bromssystemet varit tömt pga byte av slangar/ok, har hittills funkat klockrent varje gång, även om det kan ta tid att pumpa fram vätskan i ett helt tomt system.... |
|
|
Jag va med inne på verkstaden när de gjorde bytet. (Brukar försöka få tid att vara med inne på verkstäder när större jobb utförs för att se att det inte fuskas). De främre ledningar som det nu läcker om var de aldrig på, de gjorde endast en skarv mitt under höger tröskeln. Men visst ska det fungera och att lufta systemet på rätt sätt borde de kunna. Jag kan meddela att det inte gick till på det sätt som Dawwe beskriver: man fyllde på bromsvätska först efter att alla ok var luftade. Likaså började man vänster bak istället för höger??? Ska nog försöka mig på det tillvägagångssätt som Dawwe beskriver på egen hand först och främst, hoppas att det kan lösa sig med hjälp av det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.