AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.861

Hur dräneras en E36-cabrio?

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har sommarrustat e36-cabrion i påskhelgen och upptäckt några saker - tvättade den noga och då jag sedan öppnade suffletten såg jag att det stod ngåra cm vatten i sufflettlådan - längts fram på varje sida. Upptäckte några gummitutor som jag antog är dräningshål med "backventil" i gummi - stämmer detta?
Petade lite med en skruvmejsel i gummitutorna och vattnet rann ut under cablådan - antar ner i bakre hjulhuset?

Men var tar sedan vattnet vägen - tittade under bilen och det rinner vatten från undersidan av bilen - under pucken där man använder garagedomkraften (alltså inte på sidan av kjolen i hålen med plugg där man använder bilens nöddomkraft).

Finns det inte några dräneringshål i bakre hjulhus eller i kjolarna?

Jag ser inga dräneringshål men då bilen är från -94 så kan ju hålen satts igen och inte synas längre - var ska jag leta?

Har också upptäckt att det är blött under fot-mattan vänster bak men bara nere under mattan - inte längs någon sida - varken bakom hälen eller vänster om foten - bilens utsida.

Har detta något samband eller är detta läckage från dörren - sökte på dränering här och läste om E39 som tagit in vatten pga att något fuktskydd i dörren inte varit tätt eller kan det ha samband med cabluckans dränering ovan?

Har också sett spår av fukt under sittdynan i baksätet och bakom ryggstödet i baksätet men inte några floder så där har inte suffletlådans dränering runnit.

Tacksam för tips.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Stämmer, det är dräneringshål du ser. Kom förbi så blåser vi rent med tryckluften och får samtidigt veta var det rinner ut.

///Micke
Min cabrio Länk
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Tackar för erbjudandet Micke. Lämnade in cabben för skärmbyte imorse så jag är utan cab i en vecka nu men hör av mig då jag fått bilen tebax med ny framskärm.

da
59
danced
m3 e90 -08
m3 e46 cab -01
Lyfter denna tråd för att se om du kom fram till nåt ang. blött under mattan bak? Det är nämligen ganska genomblött mitt på mattan vänster bak i min e36 cab :( Fram eller höger bak är det dock inte blött.
ex
91
exolon
325i E93 2012
Hej, har haft lite problem med detta på min e36 94'a cab senaste regniga veckorna. Det kommer in vatten i cab-lådan på samma sätt som första inlägget här beskriver, och jag vet inte varifrån! Det blir vatten på båda sidorna och en massa kondens i resten av cablådan. Alltså mycket, typ ett par liter varje gång det regnat :)

Sedan rinner det ner vatten bakom baksätena och ner i brunnarna under baksätet, och även ner på golvet. Det var inte så kul när jag märkte det första gången, men tog bort baksätet och torkade det separat.

Dock har jag fortfarande inte lyckats reda ut var vattnet kommer in ifrån. Eftersom det kommer till båda sidorna av cablådan så kan det ju inte bara vara läckage från en av sidorna (det "lutar" ju där).

Kanske gummilisten som sitter runt om hela cablåde-locket som torkat in och helt enkelt inte håller tätt någonstans runt om? Ska man klina in den med fett?

Intressant det där med de gummiplopparna som skulle dränera, jag har sett dem också men där kan det inte rinna ut något genom :) Är det safe liksom?

BMW brukar ju vara kluriga, och att ta hand om vatten som kommer in den vägen borde ju varit något de tänkt på.

ex
91
exolon
325i E93 2012
För info om nån annan har samma problem och letar: jag hittade följande tråd med en massa detaljerade bilder på en snubbe som haft samma problem och löst det. Verkar som om vatten söker sig från hela skarven mellan cabben och bakluckan ner längs med *undersidan* av packningen som sitter runt om cab-lådan, och sen droppar ner genom dräneringshål in i cab-lådan, och om cablådans dränerningshål sen i sin tur är igensatta, så rinner vattnet över in i bilen:

Länk

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Nu var detta ju ett tag sedan men om jag minns rätt så tror jag det var dräneringen i cab-lådan som var igensatt och det petade jag ren med en liten skruvmejsel och har inte sett vatten i cablådan sedan dess - har inte känt på mattorna nu men inte noterat att de skulle vara blöta - det var inte blött härom helgen då jag motnerade gummimattorna i alla fall. Det som redan var i bilen då 2011 har jag som sagt för mig rann ut då jag lossade domkraftpuckarna under bilen - kanske det ska finnas fler drän-hål men i så fall är de sannolikt igensatta nu då jag målade på ymnigt med rostskyddsgegga hösten 2011 - efter det dyra bytet av framskärm som jag pratade om ovan.

Ett annat ställe där drän kan sättas igen är baljan nedanför torkarna - det finns en annan tråd om hur vattnet där i första rodenllen hemifrån rann över reläna och motor tvärdog - och det upprepades flera ggr innan felet lokaliserades - BMW bytte bränsepump åt mig "i onödan" innan jag kopplade felet till regn/biltvätt.

Ska lyfta baksätet och kolla att där också är torrt nu för säkerhet skull men tror som sagt att torr cabblåda via bra drän däri löste mitt problem.

Ber om ursäkt för att jag glömt avrapportera det här- "så blev det!"-inlägg hjälper ju andra!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.