AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.732

Bortmontering av Fläktkoppling E32?

Th
593
Theobald
750ial -88
Har kännt ett litet glapp i fläktkopplingen och tänkte montera bort den och kolla ifall vibrationerna i motorn försvinner.
Trodde att det skulle sitta en mutter på framsidan med omväng gäng, men så var det tydligen inte.

Kollade in på REALOEM Länk och misstänker att på M70 är 3 st M6 skruvar (nr.3) som ska lossas? Stämmer detta? Är det insexskruvar?
Th
593
Theobald
750ial -88
Hmm, vid närmare betraktande av bilden, kan det vara så att dom här 3 skruvarna bara har som uppgift att hålla fläktbladen på plats mot kopplingen!?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är det inte som på sexorna att det sitter en sexkant med nyckelvidd 32 mellan viskokopplingen och remskivan?
Pos.3 är nog skruvarna som håller fast fläktvingen i kopplingen.
Th
593
Theobald
750ial -88
Jo det satt faktiskt en sexkant mellan viskokoppling och remskivan som du säger. Är det den 32:ans sexkant man lossar kopplingen med!? Om det är så, måste man hålla emot med nånting?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det brukar kunna släppa om man tar en 32mm blocknyckel och rappar till med en hammare. Om nyckeln pekar uppåt ska du slå den mot bilens vänstra sida.
Jag gjorde ett mothåll av plattjärn med två hål att trä över remskivans bultskallar, men det hade i mitt fall inte behövts.
Th
593
Theobald
750ial -88
Har en skiftnyckel modell större, men det är kanske risk man förstör sexkanten med den! Åker nog till B-tema och investerar i en riktig nyckel.

Ok, gängen så att säga åt "fel" håll!

Väldans mycket tack för hjälpen Anders-72.

Mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Skiftnyckeln håller nog, men man tappar en del av energin i slaget med en skiftnyckel mot en fast. Ja, den är vänstergängad.
Th
593
Theobald
750ial -88
ok, var iväg och köpte en riktig 32mm blocknyckel. Den kan man få bra användning av vid andra mektillfällen! :)

Efter 3-4 knack med hammaren på blocknyckeln så släppte sexkanten.
Plockade bort kopplingen och körde motorn på tomgång. Tyvärr så var vibrationerna kring 1200 varv kvar. Har iallafall uteslutit viskokopplingen som felkälla!

Nästa projekt blir att byta ut båda motorkuddarna. Dom ser trötta ut dom gamla och även om vibrationerna inte försvinner helt så blir dom kanske inte lika påtagliga!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tänkte just föreslå motorkuddarna, så det är nog en bra fortsättning. Var det glapp i fläktkopplingen kan det ju vara värt att sätta dit en ny. Det blir inte bättre om man säger så ;)
Th
593
Theobald
750ial -88
Jag har redan inhandlat kuddarna så det ska bli intressant att se resultatet. Men måste åka bort några dagar så det blir inte förrän nästa vecka som jag byter dom.

Glappet i kopplingen var ganska minimalt, men det kan kanske vara värt att som du säger byta den. Kan inte vattenpumpen ta stryk av vibbarna?

Läste nånstans på forumet att kopplingen brukar gå sönder utan förvarning och när den pajjar så kan den i värsta fall demolera kylaren. Det vill man ju inte ska hända. :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Min glappade och lätt illa ganska länge. Hade t.o.m. tagit i så att hörnen på ett par blad var avslagna. Kör fortfarande med orginal vattenpump så den verkar klarat sig.
Det händer att kopplingen skär ihop med. Den skall normalt aldrig driva 100%, men när den skär blir så fallet. Vid höga motorvarv pallar inte vingen centrifugalkraften och exploderar. Kan bli fula bulor i huven samt andra haverier.
Th
593
Theobald
750ial -88
Undrar om det är den som låter när jag gassar på lite på tomgången? :/
Ett vinande ljud. Får nog hålla koll på den. Har haft mycket bilutgifter senaste månaderna och en ny viscokoppling lär väl hamna på en tusing förmodar
jag!? Plånboken blöder, men så är det väl för de flesta BMW-"owners"! :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Så länge den slirar och inte bladen tar i är det ingen fara. Plus att den ska driva korrekt vid temperaturökning förstås. Det kan gå ett år till och det kan gå en vecka. Här säljs dom till hyfsat bra pris: Länk
Th
593
Theobald
750ial -88
Kopplingen slirar och går att dra runt för hand (känns lite lite motstånd), men frågan är ifall den slirar som den ska vid högre varvtal? Än sitter alla bladen kvar! :)

En annan fråga till dig. Jag funderar på ifall dom här remspännarna till fläktremmen /AC etc Länk nr.15 på bilden kan skapa vibrationer på något sätt?
Har gamla spruckna remmar som sitter på nu och måste byta dessa. Hur kan man kolla spännrullarna? Glappar eller kärvar dom när dom blir uttjänade?
Th
593
Theobald
750ial -88
nr.15 och rullen nr.7
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En bra grundregel är att byta spännrullar vid rembyte. När remmen är borta går det lätt att känna om det glappar eller känns som furkantiga kulor om man bryter och roterar en rulle samtidigt. Sitter vanliga kullager i dom och p.g.a. sin ringa storlek så roterar dom flara gånger så många varv som vevaxeln. Känn även på magnetkopplingen på AC-kompressorn. Frihjulslagret i den kan också vara en "glappkälla"
Th
593
Theobald
750ial -88
Du menar att man bara byter rullarna (nr.7) då, inte hela enheten (nr.15)?

Jaha, det var nytt för mig att rullarna helst ska bytas samtidigt med remmarna. Ska bli jäkligt intressant att se hur dom ser ut, ifall dom blivit fyrkantiga och ifall lagren är slut!
Jag tror nämligen att dom inte bytits på ett tag dom som sitter i min. Så detta kan vara ännu en källa till vibrationer.
Hmmm, verkar inte vara billiga dom här rullarna, $138 i REALOEM-listan (en tusenlapp! Eller finns det kanske att få tag på billigare nån annanstans!?

Intressant det du säger om magnetkopplingen också! Har för mig jag läst nånstans att det var bökigt att byta frihjulslagret!

När vi är inne på rullarna och själva spännarna till rullarna. Dom är väl hydraliska och spänner remmarna per automatik har jag fått för mig!?
Hur mycket kan eller ska man själv spänna remmarna med hjälp av den spännarmen som spännrullen sitter på?

Alltså det här forumet är som en guldgruva. Tackar så mycket Anders-72 för all värdefull info jag fått. Ska rapportera nästa vecka hur rullar, lager och kuddar ser ut. Jag hoppas naturligtvis att vibrationerna har sin källa i något av det du tagit upp och att bilen ska bli vibrationsfri!
Th
593
Theobald
750ial -88
Då är båda motorkuddarna äntligen bytta. Lite bökigt på förarsidan eftersom det inte går att komma åt med fingrarna (vare sig uppifrån eller nedifrån) för att få muttern att ta gäng!

Fick dit muttern till slut. Det går om man först lyfter motorn och inte sätter dit den nedersta muttern. Sen vrider man "kudden" så att dess övre bult pekar mera rakt upp genom motorfästet. Då går det att från motorrummet med biltemas "böjbara gripare" få dit muttereländet så den tar tag i de första
gängorna. Sen drar man åt med hjälp av förlängare och ledad hylsa.

Dom gamla "kuddarna" var i mitt fall i hyfsat bra skick. Såg inte ut att ha läckt ut vätskan heller, men tyckte ändå att det blev en mjukare känsla med dom nya!

Bytta även båda remmarna och upptäckte att ena remmen var felaktig. Den var för kort och smal och därmed för hårt spänd.
Märkte också att det glappade i lagret i generatorn, antagligen pga den hårt spända remmen.
Testade några sekunder att köra igång motorn utan generatorremmen för att kolla ifall det är den som skapar vibrationerna. Men vibrationerna finns fortfarande kvar.

Vibrationerna är kvar men har ändrat lite i karaktär. Nu är dom inte lika starka, men ändå irriterande. Tycker även att vibrationerna känns mera kring 1500 varv nu. Tidigare var det kring 1200 - 1300 varv.

Frågan är vad nästa steg blir?
- Kolla upp spridarna ordentligt.
- LMM
- Mäta kompressionen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.