AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.993

Startproblem E61 530i

dp
6
dp007
bmw 525
Har en 530i (bensinare) som inte vill starta trots alla parametrar finns där som behövs:
gnista, bränsletryck ca 5bar och kompression 9 kg( kanske skall va lite mer men stått ett tag).

Vill gärna lösa detta problem själv då man är lite envis.. förstår att dessa bilar är high tech och undrar om det är någon felkod som spökar? då jag bara kollat systemen med enklare allbils-verktyg.

Testat det mesta men börjar ta slut på olika idéer, skall starta om att är bra...
Tacksam om det finns någon som har några bra idéer på vad det är som strular?

Tack så länge

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Läs ev. lagrade felkoder. Kamlägesgivare och vevaxellägesgivare är vanligt att de pajar. En snabbcheck är att ta ur kontakten till LMM och prova. Men jag tror främst på någon givare.
dp
6
dp007
bmw 525
Tack för infon!
Är dessa problem vanliga även för N52-motorn och lagras det alltid en felkod om dessa är fel?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet inte hur vanligt det är på N-motorerna. På tidigare motorer är det ju ganska vanligt. De brukar vanligtvis lämna felkoder. Troligen får den inte bränsle (Spridarna öppnar ej). Misstänker att du mätt trycket i railen. Det borde även märkas om stiften blir dränkta el. ej.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Luktar bensin i avgasröret så öppnar spridarna. Troligvis gör dom det inte får att någon signal saknas.

Du kan säkert mäta upp signal från vevaxel och kamgivare med oscilloscope om du inte har några bättre verktyg. Det är väl vanliga hallsensorer?
dp
6
dp007
bmw 525
Det luktar bensin i avgasröret och även tändstiften är blöta av bensin, så bensin får motorn.
Men däremot har jag inte kollat på själva gnistan utan det har en kompis kollat på när jag kör på starten.
Har tyvärr inget oscilloscope för att mäta givarna,frågan om man kan mäta motståndet med vanlig ohm-meter och undrar isf vad det skall vara för motstånd?
Även varvtalsnålen rör på sig vid startförsök, har haft en felkod på insugskamaxelgivaren men den bör väl starta och bara gå orent?
Byter man denna givaren måste felkoden i så fall raderas för att bilen skall kunna starta?
Om VVT-motorn på insugskamaxel ej rätt justerad startar inte motorn då?
dp
6
dp007
bmw 525
Finns det någon annan som haft startproblem på N52 motorn eller liknande och går det att få tag på diagnosverktyg?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.