|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag håller på och letar 335 och 535 och har naturligtvis i samband med detta undersökt försäkringpriser. Jag bor i centrala Malmö och har egen parkeringsplats i låst parkeringskällare, Jag har kollat hos IF och de skiter fullständigt i att jag har parkeringskällare och räknar priset på att bilen står på gatan - tro fan det blir dyrt!! Någon som har erfarenheter med billigare försäkringsbolag för oss som bor centralt i storstäder? Jag har haft körkort i 11 år och är snart 30 år, det kan inte stämma att jag ska betala 15 000 för en försäkring på en familjebil! Hoppas någon kan hjälpa mig. | |
| Tycker också det är konstigt att det inte ska spela någon roll om man har garage eller står på gatan. | |
|
Å andra sidan så är väl risken för inbrott i garage större i storstäder än i garage på landet (eller på gatan på landet). Så nog finns det fog för högre premie även fast det är låst garage i storstan. Sen _hur_ mycket högre premie är förstås upp till FB. Det är väl som alltid, kolla runt och jämför. Sen skulle jag inte kalla en 335/535 för en vanlig familjebil. :) |
|
|
Vanlig familjebil... allt är väl relativt... det är ju en touring jag letar efter! :) Har hittat detta företag - Länk Någon som har erfarenheter? Har kollat rejta, men det verkar som att alla försäkringsbolag har dålig rating... |
|
mkk230 |
Titta med aktsam |
|
precis kollat med aktsam = 26 000 kr... Solid ligger på under 10 000... |
|
|
Det stämmer som du säger att FB lägger en stor hög på om man parkerar i värsta Fort Knox eller direkt utanför en svartklubb på södervärn. Jag har samma erfarenhet med mitt garage i centrala Malmö. Låst yttergrind dygnet runt, låst innerport dygnet runt en våning upp och till sist min egen låsta inhägnade plats... man tycker ju det borde premieras? nix-pix! Det bästa du kan göra är som sagt att jämföra olika bolags premie. En klassiker är ju att samla alla försäkringar i ett och samma bolag vilket kan ge upp till 20% rabatt. Eller gå med i bmw club schweden för 400kr/år så får du 10% rabatt hos BMW Orginalförsäkring (IF). Solid som du länkar till gav 114kr/mån i rabatt på min bil när man klickar i "eget låst garage" ...fast var über-dyr till min bil ändå :O Motorstarka bilar är som guld i mund hos FB. |
|
|
Jag som har eget villagarage fick ungefär 400kr billigare försäkring jämfört med att parkera på gatan. Antagligen har försäkringsbolag statistik på att det inte spelar så stor roll var man nattparkerar egentligen. Vagnskada och Trafik spelar ju dessutom ingen som helst roll var man parkerar nattetid. ------- //Lövet |
|
|
min skiljer 900 kr.... Hmmm.... mystiskt! |
|
|
Jag valde att ha alla försäkringar i samma bolag och fick på så vis ner priset med nära 30% på bilförsäkringen. Jag betalar bara 4 300kr för S4an. Halvförsäkring/helår/max 2 000 mil/ //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Kolla med BMW original. Sänkte premien med 7000 på M5an. Du kommer bli förvånad hur stor skilland det kan vara och ändå ägs bolaget av IF. | |
|
vad hade den kostat helförsäkrad? |
|
|
Jag har det väl ungeför som du. Bor i centrala Uppsala, kör en 335, född 82 och har bilen i garage i källaren i mitt hus. Men jag har aldrig tyckt att den har varit dyr i försäkring. Sedan jag köpte den november 2008 har bytt mellan Trygg Hansa och Länsförsäkringar några gånger och betalade runt 6300:-/år halvförsäkring när jag hade vagnskadegaranti. Nu är har jag blivit lite äldre och betalar 6800:-/år helförsäkring, helt okej tycker jag :) Men det är lite konstigt att dom inte tycker det är bättre att ha bilen parkerad i flerbilsgarage än ute på gatan... |
|
|
Svenrik: Det blir bättre när du fyllt 30 och lagt på några år (och kilon), då går även premien ned rejält :-) I försäkringsbolagens beräkning av prismodell är åldern en större cost driver än var bilen parkeras. Troligen eftersom det är långt billigare att laga en repad dörr än att betala ut ersättningar till offer från trafikolyckor. |
|
|
Om det är kilona kan påverka så sticker jag iväg på McDonalds direkt! :) Kan kolla vad det kostar att skriva den på min flickvän... hon har passerat 31... fast hon har inte haft körkort så länge... |
|
|
Tecknade precis om försäkringen från Moderna Försäkringar, som var billigaste för mig förra året, till Netviq, som blev billigaste i år och fick ner premien en bit. Det visade sig att Netviq ägs av Moderna- jag bytte till nån som konkurrerar med sig själva. Kolla om du kan pressa priserna där. Björn |
|
|
Tack för tipset - det ska jag undersöka. Har precis pratat med länsförsäkringar om man samlar all sin aktivitet där kan man få bra rabatter, men solidab är fortfarande billigast för mig. Jag lovar att komma med en redogørelse när jag fixat bilen. Funderar starkt på att importera själv då det finns många fulingar som säljer bilar i Sverige... men importbilar är ju oftast dyrare i försäkring... decisions decisions... |
|
|
Tyvärr struntar de flesta bolag hur du parkerar. Största skillnaden brukat vara när man blir 30+ o bor i hus.. Helst ska man bo på landet också. --------- Over and out. |
|
|
Jag är 24 år gammal, har plats i flerbilsgarage och betalar 11900kr/år helförsäkring för min E55 AMG 476hk från 2003 ;). Trygg-hansa är bra! |
|
|
Vad gör du på ett BMW forum? :) Tack för tipset, jag kollar trygg-hansa. :) |
|
|
En 335 är billigast för mig på Solid, 7716:- inkl allt (halvförsäkring) 2000 mil Sjävrisk: 2000:- Familjepaketet: 597:- Extra skadegörelse: 160:- Extra vilt: 213:- Totalt (inkl paketen ovan): 7716:- 29 år, Göteborg innerstad. Alla andra ligger över 10.000:- för en halvförsäkring. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.