AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
44.563

Grundguide: Hur man POLERAR och VAXAR sin bil !

Sida 2 av 2
Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
Grimm,

ett tips - köp inte Power Gloss S100, utan köp den uppdaterade versionen Fast Gloss S500 istället. Jag har använt båda och det är stor skillnad i resultat/avverkning och den senare är även mycket mer lättanvänd, dammar nästan inget i jämförelse.
Gr
133
Grimm
320i -99
Morzach
Då får det bli den istället. Bra att den inte dammar så mycket vilket kan vara riktigt störande med IP.

Förresten, idag ska jag för skoj skull damma av den oscillerande Rusta-maskinen och testa de röda ProPad och IP. Jag förväntar mig inga under direkt, men en jag känner kör Cyclo med ProPad och han gillar kombinationen starkt.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Använd max 1/2 tesked på trissan, jobba på ett område med ca 50 x 50cm storlek, fram och åter, upp och ned.
Jobbar du jämnt och fint över ytan så behöver du nätt och jämnt torka av den.
Om du får Menzerna att damma så gör du något fel.

Jag använder Menzerna Fast Gloss + lamullstrissa för att plocka bort repor från kraftig maskintvättade fordon. En Volvo v70 tar ca 30 minuter att grovpolera vilket kanske säger lite om hur effektivt den nämnda kombinationen är. Observera dock att denna kombination är kraftigt avverkande och kräver därför erfarenhet.

Mvh
Skalman
Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
Bara något äldre versioner av Menzerna polermedel dammar fruktansvärt mycket (t.ex. Power Gloss) är min erfarenhet, men de nyare är riktigt bra.
Gr
133
Grimm
320i -99
skalman
För mig dammar det när jag kör ut medlet ordentligt, alltså när den blir en genomskinlig tunn hinna. Hur jag ska undvika det förstår jag inte. Lägger oftast 4 små ärtor med medel på trissan, och det känns bra när jag kör plus en väldigt fint polerad yta när jag är klar.
Final Finish är det annat med, det dammar inget för mig.

Men det med lamull är grymt intressant och att kunna avverka så smidigt när man vant sig vid kombinationen vore nice men 30 minuters grovpolering kommer man nog alldrig i närheten av....haha.

Vad tror du om kombinationen Roterande-ProPad-Fast Gloss för grövre avverkning?
Förresten, vilken lamullstrissa skulle du rekommendera?
Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
Det biter nog rejält!

Jag brukar köra en vanlig oscillerande polermaskin med dubbla huvuden (Lahegas i detta fall), optipads (samma som propad) och fast gloss för lite grövre jobb. Avverkar bra och bli förvånansvärt blankt redan efter detta steg.

Med ännu värre repor kan man ju ta fram våtslippapper av någon finare storlek och dra ett par gånger, och sedan fast gloss, sen finare polermedel osv... Detta måste man ju givetvis vara extremt försiktig med ;-) Jag var dock tvungen att göra det på en nästan ny Mini Cooper som gått ett par tusen mil efter ägaren kört med en elak disksvamp (avsedd till köket) på motorhuven, huga! (men resultatet blev bra)...
Gr
133
Grimm
320i -99
Morzach↲
Våtslippapper vågar jag mig nog inte på men jag ska testa Rustamaskinen och ProPaden. Jag har bara IP hemma nu så Fast Gloss får vänta.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Grimm...när det dammar så slutar medlet också att jobba. man kan använda en blomspruta och fukta lite om man ser att det börjar gå torrt, ev damm ställer bara till extrajobb.

Jag använder enbart singeltrissa när jag jobbar, handlar mest om att jag är van den. Roterande med ProPad + Fast Gloss låter som en fungerande kombination.

Mvh
Skalman

Gr
133
Grimm
320i -99
skalman
Så jag ska antingen sluta köra eller spraya lite vatten när det börjar damma?
Det är framför allt när jag minskar varven i slutet som det börjar damma.

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Du kan fukta trissan lite om du märker att det börjar gå torrt, men bara lite det ska inte stänka om trissan.
Gr
133
Grimm
320i -99
Jag har testat lite med dubbeltrissa oscillerande Rustamaskinen-ProPad-Intensive Polish på vår Volvo v40 och lyckades plocka en hel del repor.
De djupare gick inte.
Imorgon ska jag polera en mörkblå metallic Renault Scenic med grymt mycket repor. Ytliga som djupa. Perfekt tänker jag...nu ska här plockas repor!!
Men när jag idag tvättade bilen så märker jag att bilen är av plast.
Jag har polerat nån plastbil innan men inte så här risig i lacken.

Jag har tänkt använda roterande som vanligt, men det jag undrar är...hur hårt kan man gå på på en plastbil utan att riskera bränna lack.
Varvtal? Hårda eller mjuka trissor?
Eller nåt annat att tänka på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.