AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.685

Importera Z4 med kompressor?

Fr
4
Fredrik Gf
Z4 3.0 -04
Har kikat på några BMW Z4 (2003-2004) som är trimmade med kompressor (från 231 till ca 330 hk) och funderar på hur mycket bök det blir att få den genom registreringsbesiktningen i Sverige. Har ringt Bilprovningen och de säger att det går bra om jag har intyg (angående avgasnivåer och antal hästkrafter) från BMW i Sverige eller Tyskland, medans en kille på Schmiedmann sa att de inte skulle släppa igenom den. Har mejlat BMW group i Sverige, men inte fått något svar än. Har även kollat forumet där det tipsas om att det inte ens är säkert att det skulle vara något som upptäcks alternativt att man bara kan ta bort drivremmen och att kompressorn då inte har någon funktion, vilket skulle vara ok (fast då kör man ju sedan på egen risk och olagligt om man kopplar in den igen). Någon som vet vad som gäller?

Mvh

/Fredrik
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Såvida den inte tas in som flyttgods brukar det vara kört. Intyg från Tyskland gäller inte i Sverige utan BMW Sverige måste godkänna bilen. Vilket de aldrig gör.

-------
//Lövet
Fr
4
Fredrik Gf
Z4 3.0 -04
Det låter ju trist, borde väl vara så att det fanns EU-anpassningsdirektiv på detta? Personligen kan jag tycka att det borde vara ok i Sverige om det är det i Tyskland. Det är ju ett tyskt märke och tyskarna är väl inte kända för att vara slapphänta när det gäller regelverk och bestämmelser rent generellt eller angående säkerhet specifikt heller :(
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
importera en Z4M som har 343 hk och slipp böket ;)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jodå, det finns ett EU-intyg på bilen. Men det är precis det som du bryter mot genom att montera en kompressor.

Om du vill åka bil med kompressor så får du ta in en bil som flyttgods. Dessa har lägre besiktningskrav.

-------
//Lövet
Fr
4
Fredrik Gf
Z4 3.0 -04
Ok, tack för svar. Ser ut som jag får lägga ner den "goda" idén. :o)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.