AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.222

M20B25 elfel, startar inte.

Fa
8
Fagervall
325i -85(87)
Jag har sökt fel på elsystemet och kablar så jag snart blir gråhårig, dem 3 reläna på vänster sida (E30) två orangea och ett vitt ena är väl till bränslesystemet och det vita till styrsystemet typ huvudrelä ? vad är det tredje till för ?

Ingen av dem tre reläna klickar när jag vrider på nyckeln och bränslepumpen går inte igång,har provar bygla 85 och 86 tror jag det var och då fick jag igång pumpen men bilen startar inte.

Motorn är en M20B25 -87 med motronic styrsystemet.

har nån nått förslag på vad det kan vara så snälla hjälp mig.

Th
24
TheLJ
325i -88
320i -90 frontad mot träd.
Testa att byta dom, iaf det vita. Kan bli mycket skumma fel när dom e kass. hade problem med min tills jag bytte dom tre reläerna. Först så hackade den och var svårstartad lite då och då. Sen la den av helt och gick bara på startgas.
Fa
8
Fagervall
325i -85(87)
Jag var med reläna till den lokala bil-el firman idag och han testade dem och dem var hela, men det skadar inte att prova byta till ett par nya dem har säkert varit med ett tag.

Btw så köpte jag bilen i det skick den är nu, och enligt förra ägaren så hade den börjat rycka och sen efter att han slog av den så gick den inte igång igen.
Roffa1
Törs man gissa på att förra ägaren petat dit en större 325 motor i en 320 kaross?
Fa
8
Fagervall
325i -85(87)
Roffa1 : ja det stämmer
Roffa1
Då handlar det nog om "betydligt större problem" än att bara byta relä.

Vill även göra dig uppmärksam på att bilen i sitt nuvarande skick är olaglig att framföra på allmän väg. eftersom det sitter en större motor i bilen så går den ej längre att försäkra i rätt klass. Vid en ev, trafikolycka så står du ensam som betalningsansvarig. Vet att detta låter jävligt trist, men tyvärr så är det så illa enl Svensk lagstiftning. (bra att veta om)

För att bilen skall bli laglig så måste bilen i övrigt anpassas till den större motorn, du måste bl,a byta till större bromsar, osv. Avslutningsvis så måste bilen genomgå en ny registreringsbesiktning vid SBP. (vilket jag tror är i det närmaste helt omöjligt)

Hoppas du ej betalat för mkt för objektet...
Fa
8
Fagervall
325i -85(87)
Medveten om lagar och bestämmelser men tack för upplysningen.
Motorn har fungerat i denna kaross så en gång i tiden har allt varit rätt och fungerande.
Och nej det var ingen betydlig summa jag betalade för den.
Roffa1
Vet att jag tidigare läst flera inlägg om en ombyggd 320/325i som hade "Big Problems" med bl,a tomgången. Den dåvarande ägaren hade i sin tur köpt den av han som genomfört ombyggnationen. Enl uppgift är det en salig blandning av delar från alla möjliga olika E30 årsmodeller. Styrboxen var ej heller kompatibel till 325.
Motorn gick som en påse skit. och nu sitter du med eländet i knät;-)

Hittar ej längre tråden...
Fa
8
Fagervall
325i -85(87)
Roffa1 : tror ju det finns mer än 1st 320 med bytt motor.
och styrboxen är till en 325 då jag själv har fixat en.
Har du nått svar med hjälp eller massa mera info om regler eller andra trådar och bilar så skriv det i nästa inlägg så kan vi få det bortgjort för det är inte det är jag intresserad av utan av att få hjälp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.