AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.481

Har planer på att överge bmw

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hej

Tycker kvaliten blivit sämre med åren och nu på min E61 så har många olika grejer gått sönder och bilen har bara gått drygt 10.000mil. Reparationerna är orealistiskt dyra samt att det verkar som att bilen tänkt fortsätta gå sönder och kosta pengar i rena reparationer. Bmw svarar på mina reklamationer men vill inte hjälpa till med något alls. Sedan när dom får förtroendet att reparera så blir det knas för att dom är så slarviga och delvis inkompetenta.

Bmw verkar ha ändrat inriktning och vill inte ha ägare med respekt för pengar. Ägarna skall bara lämna bilen när den går söder och tänka att "kosta vad det kosta vill jag bryr mig inte" varje gång.

Funderar på att överge varumärket helt tills dess att bilarna blivit bättre.
Någon mer än mig som funderar på samma sak?

Längtar jag efter bmw i framtiden blir det en äldre modell för hobbybruk.

Inget illa menat mot dig, men det låter onekligen som du köpt ett måndagsexemplar. Sen har jag aldrig riktigt förstått det här med att folk klagar över att saker går sönder på en äldre bil, det händer ju alla märken. 5år och 10.000mil, är ett antal år och en lång körsträcka.

Vill man slippa sådana bekymmer är det ett nybilsköp som gäller.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Då jag själv står i begrepp att snart byta ut min E39 till en E61 så hade det varit intressant att höra vad för typer av fel du råkat ut för.
Generellt tycker jag inte E60/E61 verkar vara någon större krångelhög än ex e39 genom det jag läser här på forumet förutom en del generalfel (kablar baklucka, nivåreglering etc)
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Har känslan av att just E60/61 lider av betydligt fler barnsjukdommar än andra bilar även om man inte har första året av E60/E61.

Senare årsmodeller av E39 eller E34 har ju minimalt med problem. Då var ju bmw ägarna som nöjdas också har det visat sig. Nu verkar det gå utför enligt mig och jag tror att mängden fel har med saken att göra.

5 år och 10000 mil är nog vad jag förväntar mig att en bil skall rulla utan verkstadsbesök utöver de vanliga servicebesöken, och då kan det lika gärna stå Skoda på bakluckan som BMW.
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
En reflektion till Chris87:

10000 mil och 5 år bör man absolut kunna kräva att ens bil håller utan en enda reparation andra än service och förarrelaterade fel (punkteringar och dyl).
Av det man läser här så verkar ju BMW ha sänkt ribban kvalitetsmässigt och de är skrämmande många som resonerar som du, "ingen bil håller så länge, alla bilar går sönder".
Nej, alla bilar gör inte det. Dåliga bilar gör det.
Om det sen är ett måndagsexemplar må vara hänt. Om man ska tyda detta forum så är det fantastiskt många måndagar i BMW:s fabriker numera, spec där de gör karossen, motorer och elsystem.
Dock så är ju detta forum inte helt representativt då det är få som skriver hur bra deras bilar är men det ger ju ändå en fingervisning åt vilket håll det tyvärr lutar.

Jag kör en gammal BMW som hobbybil men jag skulle dra mig för att köpa en nyare, alldeles för mycket rost och el som strular... tyvärr, de är ju fantastiska bilar men plånboken gillar inte överraskningar ala 15000-20000 för nåt så otroligt simpelt som tex en kabelstam till bakluckan.

Kamel2: Prova nåt annat och köp dig en rolig BMW som nöjesbil istället :)

//RX300-03 och framför allt: 323i e21!
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
benke: tycker precis som du, bmw passar numera som hobbybil för den som har respekt för pengar. Varje fel blir ju minst 10.000kr - 20000kr och det kommer nya saker hela tiden. Här är några smakprov som alla E61 2004-2009 råkar ut för:

nivåreglering 12000kr
länkarmar med instälnning 10000kr
kablage baklucka 16000kr
elektronikmodul 2st på 5 år 3000kr/st
m.m.

Bmw "customer relations" har sagt flera gånger till mig att bilen är gammal och gått en hel del. Då kan vad som helst hända. Det är alltså så att bilen är slut efter 10k mil kanske inte meningen att den ska hålla så mycket längre.
benke_berguv: Men det är ju så det är idag. Oavsett bilmärke så börjar bilen krångla efter ett par år. I dagens samhälle produceras inte produkter för att hålla en längre tid, utan för att konsumenter ska konsumera dem.
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Njae, det krångar inte oavsett bilmärke.
Kan ju ta min egna bil som ett statistiskt mycket dåligt exempel.
18000 mil och 8 år.
Fel på bilen. Stenskott i kylaren så den sprack vid 12000mil. Kostnad: 0 kr, "ska hålla" var kommentaren från verkstaden.

Det är ju klart, komsumtionsvaror görs ju just för konsumtion men det där är ju en hårfin linje.
"Gör den så bra så att kunden ändå är nöjd fast varan går sönder".
Mercedes passerade ju den linjen med råge för ca 10-15 år sen och de jobbar ju fortfarande för att komma tillbaka till utgångsläget. Frågan är ju om BMW håller på att göra en "mercedes". Vissa typfel (rost i bagageluckan på 5-serie touring tex) följer ju med från generation till generation utan att det blir åtgärd. Till slut lessnar ju kunderna (tex jag och Kamel2) och då är ju förtroendet förverkar, inte bara för nu, utan för lång tid framöver.

Verdi
kamel2,
Så du tror att BMW är ensamma om strul? Kundkontakten och bemötandet är iaf bättre än hos Audi. Hade dessutom fler problem med mina Audi-bilar, även om min BMW inte är lika gammal som de var mot slutet.

Så välj inte Audi... Och därmed inte heller Seat, VW eller Skoda då det mer eller mindre är samma konstruktioner.

Mercedes har ju sina rostproblem också... Och Volvo har ju haft mycket strul. Det blir till att välja japanskt då. Ha så kul med din Toyota Avensis. ;-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verdi: De verkar ju gasa, bromsa eller både och av sig själva så vet i fan om det är mycket bättre :)

Kort sagt så ska man väl undvika att köpa en begagnad bil. Därmed inte sagt att nya bilar är problemfria, inte alls, men att man åtminstone som förste ägare brukar kunna få ett bättre (marginellt) bemötande och goodwill. Börjar man komma på 2-3-4 ägare på en bil. några år bort så är man som "kund" inte mycket värd.

Jag har haft ett bra bemötande på Audi. Både i Göteborg och Stockholm (Järva). Och ett helt okej bemötande hos BMW på Mölndalsvägen i Göteborg.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
själv hoppas jag att BMW får riktigt dåliga betyg i någon undersökning bland ägarna framöver, så att de kanske inser att det räcker inte att ha bästa produkten på marknaden, det behövs en fungerande org. runtomkring med service och rep, samt att tillverkaren tar ansvar för sina konstruktionsmissar.
För "problemet" är ju att bilarna är förbaskat trevliga...
Inte som att välja mellan Kia eller Hyundai där det kan kvitta vilket...
Problemet är väl initialt när man köper en bil och tror att premium innebär bättre ägarförhållanden, när det i själva verket handlar om en image.

Jag är varken nöjd eller missnöjd med kvalitén på min bil, utan känner mer "så är det", saker går sönder. Premium är i sig är ett väldigt urvattnat begrepp, vad gör min "billiga" BMW mer premium än den finaste Skodan?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det man kan konstatera är att det är åt h-e för höga priser på relativt enkla reparationer i synnerhet på BMW.

Vad gäller kundbemötande så har jag bara god erfarenhet av Audi och BMW.

Jag hörde att även Audi kommer införa fri service i 8 år, samma som BMW.

Det man kan konstatera är att med ökad produktionsvolym kommer problemen förr eller senare. Kolla bara på Toyota.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Ovan skrev någon att man skall kunna förvänta sig en felfri bil och att de problem BMW råkar ut för är något extra inom bilvärlden.
En annan kom med standardbortförklaringen "måndagsexemplar".

Sanningen ligger någonstans där mitt i, frågan är om man inte kan påstå att alla moderna bilar är måndagsexemplar för att ta i lite. BMW är långt ifrån ensamma med skitfel, tvärt om hör BMW trots allt det vi läser här på Autopower till de bilmärken men minst fel. Tror ni Volvo krånglar mindre? Eller Lexus/Toyota? Inte då.

Lexus brukar vara bilvärldens generalexempel på en pålitlig bil med bra kundservice. Benke_berguv, minns du vad Lexus gjorde när våra RX visade sig vara löjligt lätta att stjäla? För att friska upp ditt minne, de erbjöd en gratis stöldkrycka/rattlås. Är det premium, hade BMW gjort så hade vi haft en lång klagotråd här på Autopower!

Nu vill jag inte klaga på Lexus eftersom de generellt har utmärkt kundbemötande, och jag tror att det enda BMW som bilmärke saknar är just ett liknande kundbemötande som det Lexus har. BMW gör med dagens mått mätt riktigt bra bilar, hade de bara tagit hand om felen deras modeller har hade kunderna varit fast. För fel inträffar alltid, det är hur de tas hand om som avgör.

Jag kör BMW eftersom det är den bil på marknaden som passar mig bäst OCH jag har många skäl till att lita på kvalitén. På senare tid verkar det ha blivit värre, den kvalitén mina BMW med 30-40.000 felfria mil på mätaren hade verkar ha försvunnit.

Men fortfarande ser jag inget alternativ som håller bättre, Lexus gör det inte för att ta ett alternativ som undersökts (Även om vi är mycket nöjda med 400an, så krånglar den lika mycket/lite som en BMW). Och eftersom så är fallet, ser jag ingen anledning till att pröva andra, både statistiskt och av erfarenhet sämre märken som Volvo, Peugeot, Audi etc. för att BMW Sverige inte vet vad kundbemötande är.

Får vi upp ögonen på BMW´s återförsäljarnätverk och får felen åtgärdade som vi har rätt till är jag nöjd igen, och förhoppningsvis leder det i längden till att BMW själva inser att det lönar sig att höja kvalitén några snäpp...

//Bjersér
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Håller med dig Bjersér ang Lexus. Bilarna är ju inte felfria men just behandlingen man som kund får gör ju att ändå har förtroende för märket. Skulle BMW handlarn göra som lexushandlarn så skulle jag med köpa BMW , helt klart

Har då inte fått nån rattkrycka till min RX, de kanske bedömde stöldrisken som liten här uppe i Norrland :)

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Måndagsexemplar finns hos alla märken och perspektiv är bra att ha, även om jag upplever många trådar med klagomål på detta forum på sista tiden. Personligen hade jag aldrig stannat vid ett märke som jag upplever som dyrt och dåligt. Prova något annat ett tag och tag, svårare kan det knappast vara?

Själv kör jag 3-4000 mil om året och har ägt ett flertal nya BMW-bilar som har varit otroligt felfria för mig, och jag har med andra ord inte mycket att klaga på. Hade jag varit lika uppgiven som TS hade jag för länge sedan bytt märke, både MB och Volvos nyare modeller är bilar jag gärna hade kunnat tänka mig äga

BMW CS #5139
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag har hängt här på forumet sedan 2009-11-10 och måste nog säga att jag upplever antalet trådar med missnöjda BMW-ägare har ökat i antal. Detta behöver inte betyda att antalet fel per bil ökat utan kan lika gärna betyda att antalet BMW-ägare här delar med sig av sina erfarenheter. Ändå kan jag inte låta bli att bli fundersam till de problem och fel en del råkar ut för. Än så länge har jag inte hunnit ha så speciellt många bilar men när jag läser om de fel som en del drabbats av så inser jag att jag måste vara förskonad till hög grad. Jag har ju till och med kört två franska bilar utan några större problem ;) Det är i framförallt trist att se och läsa om de rostproblem som många drabbats av... En sak är säker, jag kommer dammsuga forum innan jag köper nästa bil för att kunna hitta en modells akillehäl/akilleshällar.

Mvh Martin
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Tycker att även en bmw skall kunna rulla 10år eller 20.000mil utan större bekymmer. Då menar jag endast "mindre" reparationer och service.
viobebe
Det handlar bara om tur, om ni frågar mig.
Alla bilar går sönder förr eller senare, det behöver inte bara vara fabrikens fel det kan lika gärna vara underleverantören som råkar leverera en "batch" komponenter med undermålig kvalité, tändspolarna var ett sådant exempel som de flesta märken hade problem med. Sedan är det även så att priserna på komponenter pressas ganska kraftigt så man får lite vad man betalar för, och BMW är inte sämre än alla andra och följa efter, och då blir det problem förr eller senare, problemet är att folk stör sig när en dyrare bil går sönder jmf mot en billigare så är det. Men jag håller med att kvalitén på BMW har sjunkit de senaste åren jmf mot konkurrenterna. De tar ordentligt betalt för varumärket. På 80-90 talet hade BMW en helt annan position titta på dåvarande E32, E34, E38, E39 då märkte man försprånget jmf med övriga som kändes som stenålder på allt kvalité, precision mm. I dag tar de betalt lika mycket men försprånget de hade till konkurrenterna är förbrukat, idag är de flesta på samma nivå och vissa redan förbi
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
viobebe rör vid en viktig punkt här; man tar ordentligt betalt för varumärket.
Mängder av inlägg här på forumet är gjorda av folk som är besvikna på kvaliteten och tycker man kan förvänta sig mer pga BMWs priser.
Logiskt sett borde man också kunna det, men en bils nypris är en spegling av vad marknaden kan tänkas betala för den. Det har inte främst med byggkvalitet eller ingående delar att göra.

Vad jag vet har det inte varit någon turbulens inom BMW (ägarbyten, samgåenden, konkurshot osv) på många år. Mot bakgrund av detta är det lite anmärkningsvärt när/om kvaliteten ändå dalar.
Men BMWs varumärke har varit starkt i decennier. I kombination med de senaste typ 10-15 (?) årens framgångar är det lätt att bli nonchalant och kaxig. Gäller för individer såväl som organisationer. Och så ska ekonomerna stå tillbaka för begåvade, passionerade ingenjörer - inte tvärtom ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.