AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.753

Bil har taklucka, men enligt transportstyrelsen har den inte det?

NeZaN
Som rubriken lyder så var jag och tittade på en E39 M5 med Glaslucka, men på TS står det att det är täckt kaross. Min fråga är då ifall det endast är ett reg.fel eller om man har eftermonterat taklucka. Vad tror ni?

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Om bilen är importerad kan dom ju ha missat det om luckan var stängd vid besiktningen.

Det lär väl synas rätt bra om det är standard eller eftermontering... Tror jag i alla fall.

Jag skulle tippa på reg fel.

Niklas

Fransosen
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Täckt kaross är bara att det inte är en cab. Transportstyrelsen bryr sig inte om en bil har taklucka eller inte.

-------
//Lövet
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

På min 530 med glaslucka står det så här:
Kaross: Kombi, Taklucka (05)

men på min 550 med panorama:
Kaross: Stationsvagn kombivagn (AC)

på min fd 320d men glaslucka:
Kaross: Kombi, Taklucka (05)

Alla importerade.

Verkar som sagt vara lite blandat...

___
//Ulf
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Är den svensksåld eller privatimporterad? På min direktimporterade alpina är takluckan med hos TS iaf.
Taklucka brukar inte anges på svensksålda bilar. Biltillverkarna anger enbart vad det är för kaross vid förregistreringen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kollade på 3st på Blocket med taklucka där 2 var importerade. Ingen av dem hade info hos Transportstyrelsen om takluckan :/

Ingen direkt pålitlig uppgift alltså.

-------
//Lövet
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Underligt att de har en uppgift som bara registreras ibland, går ju knappast att använda till något vettigt om den saknas i hälften av fallen.
Alla bilar som jag har haft med taklucka har haft den infon med hos transportstyrelsen, både svensksålda och importerade. Kollade även några bekantas bilar och dom bilarna hade också takluckan med.
Taklucka brukar (brukade) vara med på sv sålda bilar i TS register.
He
27
Hercha
520iA-95 (E34)
740iA-99 (E38)
Min e38 är sv såld med glaslucka finns ej med i TS register att den har det.

Mvh
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Min svensksålda Z3 roadster är täckt med taklucka enligt Transportstyrelsen... :|

/Masten
NeZaN
Det är en Svensksåld 02:a. Den har Glaslucka.
Då vet jag iaf att det inte är någonting konstigt! :)

/NeZaN

C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Funderar ibland på hur Bilprovningen fungerar. Regbesiktade min bil för drygt 1,5 månad sen. När jag kollar upp bilen på Transportstyrelsen så är det några saker som förbryllar mig. Det står 431 hk trots att han frågade mig och jag upplyste honom om att det är 425 hk. Dock märker jag att han helt sonika räknat på kW som är 317 enligt specarna. Men i USA så räknar vi inte likadant riktigt, bilen har alltså enligt Dodge 317 kW och 425 hk men det kan de uppenbarligen inte skriva i sina papper här.
När jag besiktade bilen satt det 22-tummare på med 265/35/22 däck. Detta har Bilprovningen fått till 265/65/22. Rejält med gummipåslag där alltså. Varför blir det så och kan inte de uppgifterna korrigeras utan att bilen ska behövas regbesiktas igen? :)
I USA är 1hk = 0,745 kW (SAE) och i Europa är 1hk = 0,736 kW (DIN).

Jag gissar på att när han fyllde i effekten i kW så räknade systemet automatiskt ut antalet hästkrafter enligt DIN-normen.

DIN-effekt mäts på utgående axel på en komplett motor (inkl generator, osv.) medan SAE-effekt mäts på enbart motorn utan effektsänkande aggregat (exkl. generator, osv.). Därav de olika värdena.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Klart amerikanarna ska köra eget system, haha.
Besiktningen är slarviga, på en av mina glömde de taklucka vilket ändrades efter påstötning av mig. På min första importbil blev ett "B" en 8a i chassinumret. Det finns BMWbilar som är reggade som BWM. Chassinumret på en Europeisk M3 E36 Cabrio skrevs in fel och var i stället en amerikansk E30 325iS.

Alltså inget att lita på till 100%. Inte konstigt att stulna bilar har kunnat registreras.

Stephan
NeZaN
Ja jag hade också ringt in och börjat klaga. Det är ju en felaktig uppgift så det borde ju dom ändra utan att tjafsa egentligen!

/NeZaN

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.