AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.087

Byta olja i min 730 m30 motor idag.

sh
271
shirack
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
Tjenare, tänkte byta olja på bilen efter jobbet idag. Har bara ett par frågor

Finns det folk som kan bekräfta att en delsyntetisk renar lika mycket i en motor som en helsyntetisk och att jag kan därför byta till helsyntet utan problem?

Just nu kör ja på mobil1 10w-40 olja men har velat uppgradera mig till någon helsyntet Castrol föreslog Edge Sport 0W-40 som första rekomendation och magnitec 5w-40 som andra rekomendation.

Kan någon förklara dessa oljors om det är något jag ska akta mig för osv. eller föreslå någon annan bra olja?

Tacksam för alla svar jag kan få under dagen :)

MVH
ri
699
riku
740iA -97
Varför byta från Mobil 1:an?
Jula hade x-tra pris på för några dar i.a.f.
sh
271
shirack
Jo det är bra olja, men jag är tveksam om halvsyntet 10-40 olja räcker?

kör ju oftast lungt men ibland blir det ju lite hård körning med. därför jag undrar.

MVH
ri
699
riku
740iA -97
Jag tror inte det är något problem med att byta till helsyntet jag har gjort det på ett flertal bilar som varit körda på mineralolja, fast det är många som säger att det kan börja läcka lite här o där.
Har du servat bilen ordentligt tidigare så borde det inte finnas så mycket avlagringar och annat skit.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Att byta från mineral/delsyntet till helsyntet är inga som helst problem. Att helsyntet skulle rena bättre och lossa stora mängder avlagringar är en ren myt som tyvärr är extremt svår att ta död på.

Den rengörande effekten i en motorolja utförs av additivpaket, och det är samma rengörande additivpaket i en mineralolja som i en helsyntetolja. Det är inte råoljan i sig som rengör, det är additiven som gör detta.

Generellt sett gäller att mineral/delsyntet kräver att man byter olja lite oftare än helsyntet. Detta för att mineral/delsyntet bryts snabbare ned än en helsyntet. Det är således inga problem att köra på delsyntet, bara man har lite tätare oljebyten än vad man borde ha.

Men eftersom det finns en mängd billiga helsyntetiska oljor som passar M30 motorerna, så tycker jag att man lika gärna kan gå över till helsyntet.

40 i varmviskositet är vad jag rekommenderar till denna motorn.

0W eller 5W i varmviskositet fungerar bra om du tänker använda oljan året runt. 10W är för högt om du tänker använda oljan på vintern också.

Så en 0W-40 eller 5W-40 olja är alltså vad du behöver.

Har själv en M30B35 motor som nu gått uppåt 40 000 mil. Den fick tidigare Shell Helix Ultra 5W-40 (kan du köpa mycket billigt från ICA Maxi runt 3-4 gånger om året) men numera får den Motor Gold Supertec 5W-40 (25 liter för under 1000 SEK på Ullared).

Du behöver engentligen bara en olja som är antingen 0W-40 eller 5W-40 och har en vettig API klassificering, API SL eller API SM. Om den har BMW LongLife klassning är det bara en bonus, men absolut inget krav för denna motorn. Men det är viktigt att du byter olja och filter med jämna mellanrum. Följer du detta kommer motorn alltid ha en bra och fin smörjolja.

Tittar man på klassificeringen av de Castrol oljor du nämner så har de följande
Castrol Edge Sport 0W-40 : API SM, ACEA A3, BMW LL-04
Castrol Magnatec 5W-40 : API SM, ACEA A3

Men det finns massor som har liknande klassificeringar, så titta gärna omkring på andra oljor. Bättre att köpa en lite billigare med liknande klassificeringar och byta lite oftare istället.

Exempelvis har oljan Motor Gold Supertec 5W-40 följande klassificering API SM, ACEA A3 och BMW LL-98. Den helsyntetiska oljan 5W-40 oljan från Biltema fungerar också alldeles utmärkt, den har API SL och ACEA A3 klassning. Det viktiga är att du har en någorlunda bra klassning men ännu viktigare är att du utför regelbundna och täta olje- och filterbyten.

Såhär ska det alltså inte se ut när man byter olja :-)
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående den Mobil olja du kör på nu, vilken exakt är det?

För det finns två huvudgrupper, Mobil1 och Mobil.

Mobil1 är de lite dyrare och mer avancerade motoroljorna.
Mobil är de lite billigare och enklare motorojorna.

Det finns ingen Mobil1 olja med 10W-40 viskositeten. Så jag antar du menar att du kör på Mobil Super 2000 10W-40 idag, eller?
Länk

Om det är Mobil Super 2000 10W-40 du menar så har den en API SL, ACEA A3 klassning.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Du skulle ju kunna göra en budgetvariant av motorsköljning för att vara säker, köp 6 liter biltema 5w40 helsystet (eller annan riktigt billig olja) som du spiller i, varmkör med och tömmer ut direkt innan du gör det riktiga bytet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, det där ger inte särskilt stor effekt.

Oljan som shirack har kört på fram tills nu har exakt samma klassning (API SL, ACEA A3) som Biltemas helsyntet 5W-40.

Det är inte oljan i sig som rengör, det är additivpaketen.

Leta upp en olja som du lätt kan köpa, har bra pris och rätt klassning (API SL eller API SM) och har rätt viskositet (0W-40 eller 5W-40) men framförallt byt olja och filter med jämna mellanrum!
sh
271
shirack
Det är den mobil 2000 10w-40 oljan jag kört på då.

känns som du bmw-slangen vet vad du pratar om. Just nu lutar det då åt att köpa Castrol Magnatec 5W-40 : med klassning API SM, ACEA A3 även rea på den på mekonomen just nu :),

känns som edge sport 0w-40 nästan är för fin för mig, jag ligget ju inte och kör racing precis bara drar lite då och då när man känner för det. inga större belastningar på motorn annars.

har kört 600-700mil med oljan och det är absolut dax att byta idag men oljan har fortfarande fin färg så inga större avlagringar i motorn tror jag och har aldrig fyllt på olja under dessa milen, alltid legat mellan min-max nivån.

Det verkar ganska vettigt eller vad säger ni? någon som skulle gjort som jag eller annorlunda ?

MVH

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Castrol Magnatec 5W-40 kommer att fungera alldeles utmärkt. Så passa på när Mekonomen säljer det billigare, var väl 449 SEK för 4 liter!

Det är ju nästan halva priset mot Castrol Edge Sport 0W-40 (879 SEK för 4 liter). Du behöver inte denna olja, den behövs bara när din motor kräver BMW LongLife 04 klassning och du tänkt följa dess längre bytesintervall.

Bentley har en olje- och filterbyte rekommendation på var 1000:e mil eller 6 månader (det som kommer först). Man bör iallafall byta minst varje år, ibland så blir det oftare för min del.

Kolla gärna under ventilkåpan hur toppen ser med avseende på avlagringar. Låter som din motor inte har några problem med dettta, men alltid bra att ta sig en titt. Passa på att gör det när du behöver göra någonting annat som tex byte av ventilkåpspackning eller kolla att bankoskruvarna till oljespridarröret sitter fast - eller helt enkelt bara för att du vill se hur det ser ut inuti toppen.
OT/
bmw-slangen, filmen ovan var riktigt läskig, huuu ;-)

mvh/ Anders
sh
271
shirack
bmw-slangen ja det kan jag göra. Har själv funderat på att göra ventilinställning då toppen är nyrenoverad för några år sen när jag köpte bilen med nya ventiler osv.. kanske spelet har ändrat sig lite när det slitits in?

Är väll inga svårigheter med en ventilinställning?

MVH

P.S

Den går kanon med den oljan nu :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ventilspelet är viktigt att det kontrolleras och justeras med jämna mellanrum för M20 och M30 motorer.

Går att göra själv, men är lite lurigt att få till den där känslan första gångerna. Lite pilligt att få plats med vanliga bladmått, går förstås men enklare med vinklade bladmått.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Vanlig helsyntet 5w-40 är på tok för tunn för M30 motorer? Har alltid kört 10w-50 i mina vilket ge en betydligt tystare gång.

Lånar tråden lite med :)

Om man har gott om avlagringar under kåpan, Hur får man då bort dem på bästa sett? Bara köra o ha koll tills de släpper och byta olja igen eller hur ska man gå tillväga? Min 730 har ju stått ett antal år så de finns gott om avlagringar...

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, varför skulle 40 vara för tunn för M30 motorer? En varmviskositet på 40 är ju den rekommenderade klassen för denna motorn. Däremot så på M20 och M30 motorer som är riktiga långmilare (som många numera faktiskt är) där det finns ett visst slitage och spel och inte blivit renoverade så kan det vara lämpligt att prova en 50 olja.

Har ingen direkt erfarenhet av att ta bort sludge från toppen (förutom då att ta bort hela toppen och rengöra).

Men här kan du se hur det kan se ut efter bara några år om man inte byter olja på en helt ny bil, samt hur de går tillväga för att rengöra toppen (utan att demontera den)
Länk

Men det sitter lika mycket sludge i botten och tråget som i toppen, så det räcker inte bara att rensa toppen. Du kan se exempel på detta i videon ovan.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Kollade den filmen :P Riktigt så illa var de ju inte i min men ska riva ner tråget och göra rent ändå.

Testade 5w-40 i min 535:a och de va ju på tok för tunn olja. Så efter de har jag alltid kört 10w50

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

5w/40 olja har jag kört med i mina M30 jag haft(och har) i massvis av år utan problem...kamaxlarna "som nya", inga motormissljud etc.
Visserligen kör jag aldrig på racerbanan heller, och då finns det säkert fog att köra med en tjockare olja även på M30, men för "vanlig körning" passar en 5w/40 olja alldeles utmärkt till M30.

Men som "bmw-slangen" skriver så har du en M30 motor som är rejält sliten så passar nog en olja med högre varmviskositetsvärde bättre, om man nu vill åka med en skramlande/rykande/oljetörstande M30 öht !?

Min nuvarande M30 vagn har endast rullat dryga 36000mil så den är bara just inkörd :)
Toppackningen är bytt vid ca 25000mil, det är i princip det enda motorrelaterade utbytet hitintills vad jag vet iaf..

Mvh Janne.
sh
271
shirack
Jag säger detsamma, inga missljud i min bil inte pga denna olja, går kanon ytterst, ytterst lite småknackningar från ventilkåpan men med tanke på att ventilerna bara är ett par år gamla och ej justerade efter inslitning så har det säkert blivit lite stort spel,

Så har tatt hjälp av förra ägaren till bmw en som är bmw fantast så ska han visa mig när han ställer in dom så jag klarar det själv i fortsättningen sen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.