AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.016

Är era dörrar helt rostfria (e39)

Sida 2 av 2
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Tittade noga på dörrarnas insidor, hittade en väldigt liten roströd missfärgning petade lite med kniv och vips fick jag med ca 30 cm karosserikitt. Kittet var rostrött på insidan, vilket tydligt visar var fukten och rosten härjar som värst ... Var ju förvarnad här på forumet. Slipade noga och penslade på hammarlack för att få så bra täckning som möjligt. (dörrarnas nedre insidor syns ju inte mycket) Det har hållit hittills, peppar peppar..

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag kollar alltid noga kittet! Under mina 14 år som BMW ägare av äldre modeller, har jag lärt mig att kittet är boven.

Bara peta loss så mycket det går, slipa / blästra, grunda o lacka. Efterkontroll nödvändig varje år.

Brukar dessutom köra tunnflyt i dörrar. Men håller med tidigare inlägg: Rost på dörrar kommer från kittet, sällan inifrån.

/Z

Ps. Endast passagerardörren drabbad på min 525:a, men jag hann upptäcka i tid. Kittet.
rostskydd e34 vs e39? e39 är inte fy skam med tanke på att i princip alla bilar från slutet av 90 lider av rostproblem....
Be
278
Bengt C
523i -96
Huv, baklucka och framdörrar är rostiga på min. Uruselt, med tanke på att BMW ska vara en s.k. premiumbil. Min Peugeot 605 -90 som jag hade innan hade otroligt mycket bättre kaross och lack. Dessutom har tiasz helt fel. Alla bilar från 90-talet lider inte alls av rostproblem. När jag köpte min 523:a kollade jag även på några Volvo S80. Dessa bilar var i samtliga fall misskötta och ingen av dem hade en endaste rostfläck. Min BMW utvecklar t.o.m. rost runt stenskott uppe på taket!

Strängt taget är det bara den 6-cylindriga motorn som är bra på BMW. Det är därför man köper dem. Nästan ingenting annat är utpräglat bra.
Bengt C,
Hade du inga problem med rostiga framdörrar på 605an?
Min fd Peugeot 605 -92 (och många andra jag sett) rostade duktigt i framdörrarnas nederkant, bilen klarade sig dock bra från rost i övrigt.

mvh/ Anders
Be
278
Bengt C
523i -96
Jo visst fanns det lite (obs lite) rost i dörrarnas nederkant. Men med tanke på bilens ålder och körsträcka mycket mindre än på E39. Och rosttillväxten var mycket långsammare. Det var som att galven var mer "verksam" än den är på E39:an. Man behövde t.ex. aldrig fylla i med färg i stenskott, det rostade helt enkelt inte i stenskotten.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Lite kul att min Merca W123 från -83 inte har någon rost i plåtomvikningar. Ingen galv. Mycket smäckrare tunn kittning, inte som BMW´s majonässträng.
Tittar man på en Volvo 940 så är omvikningarna okittade i princip. Galven tjock som en varmgalvad släpvagn och rost hittar man sällan.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Minns att tröskelfogningar på min gamla 320i -85 hade någon slags förzinkning. Det rostade ALDRIG! Däremot sträckte sig zinken (eller vad det nu var) bara ca. 2cm. från fogen, vilket gjorde att rost kom där. Men inte i fogen.

Kanske var bättre förr... Innan man började med kvartalsavslut :)
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Så ett tips för alla E39 äger kanske vore att dra bort kitten från botten av dörrarna för att undvika rost?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, om det kommit in fukt gör kittet mer skada än nytta. Etsande grundfärg och omkittning med nåt bättre än dom köpt hem nere i München tror jag på ;)
Tr
51
Trollebo
525iA Touring-04 E39
E39 T uttagen 2004-04-01 = bryr mig nada till 2016-04-01...elller?????
Kommer förmodligen få problem...2015/ 2016.....eller så, men än så länge "ta i ...." ska på omlack av bakluckan (garanti jobb) ,,,"när som.".när de har tid....

Är det någon på forumet som på allvar tror att BMW-Sv kommer att lacka/rostlaga en E39:a 2016???....å finns det nått kvar å laga då?...nu är den ju fin å (tror jag..???) ser ju inte oäven ut...men om 5år????
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
trollebo.. ska man inte vara inne med bilen för lack å karosseri kontroll hos bmw för att garantin ska gälla.. det måste man med andra bilar trots garanti.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.