AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.015

Är era dörrar helt rostfria (e39)

Sida 1 av 2
Har alltid tvättat och skött bilen, tänkte lyfta lite på listen på förardörren (den som sitter längst ner) då jag tyckte att det var lite bubbligt på lacken längst ner...

Då ser jag att det är helt genomrostat längst ner, ENBART på förardörren... Alltså ingen idé att börja slipa/laga då det redan är genomrostat... Men tyckte att det var ganska dåligt på en 10-11 år gammal prestandabil.

Fler som har problem med detta ställe? Det har även kommit en hel del rost på bakluckans glaslucka (längst ner)
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
ja det är bara å sök och du skola finna mycket om rost å e 39. tyvärr det finns inte många som har klarat sig helt från rost tyvärr.
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Som sagt är det nog inte många som klarat sig då rosten kommer inifrån och därför är svår att upptäcka.

Tidigare ägare av min bil fick bytt alla fyra dörrar samt huv och baklucka på garanti. Så dörrarna ser ut som nya fortfarande och förhoppningsvis har de fixat det dåliga rostskyddet så att de inte börjar rosta igen.
På vår så äre ingen rost överhuvud taget :) vinter och sommar körd
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Du tror att det inte är någon rost på den. Min såg ut att vara fri från rost. Sen sa det bara pang. Längst ner på alla dörrar. från insidan. båda framskärmar, bakluckan osv. Antar att det är så det blir när man tror att bilen är fint skick utan att ta sig tid att titta riktigt.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Sant Sant, finns mer än man tror tyvärr.

Har lite längst ner på förardörren bara inte på dom andra dörrarna, konstigt ?
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Gött att man har 12 års rostskyddsgaranti på sin E39. Så har garanti till 2016.
En 04:a utagen April 2004 :)

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hehe ja det skulle man ha =)

Utnyttja den till fullo, med tanke på hur mkt E39 kan rosta
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Fixade mina framdörrar i helgen, slipa blästra spackla slipa grunda slipa lacka.
Om nån vecka blir det polering, skärmkanterna börjar krypa nu med men min är en 98 så..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man måste "alltid", skinna mellan dörrkanten och gummilisten under dörren när man tvättar bilen, stänger man dörren är vattnet kvar =rost i förtid.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Höger framdörr har klarat sig från rost...än så länge.
Annars så är höger bakdörr, båda vänsterdörrarna, baklucka, fågelbadet vänster bakskärm och båda trösklarna bubbliga av rost. Allt kommer inifrån så bilen ser skaplig ut på 2 meters avstånd. Rätt kass på en sk premium bil som första ägaren betalade 600 000 för i mars 2001.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bubblar en del runt dräneringshålen på fräst förar dörren, men minimalt på två dörrar till. Tycker det är ett bra bevis på att det drabbar plåten under kittet där vatten rinner utanpå så att säga. Invändigt är ju dörren som bäst dränerad just vid dräneringshålen.
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Lönar det sig att rostkyddsbehandla dörrarna eller kommer rosten ändå..? Mina är rostfria än så länge..

Och om man väljer att rostkyddsbehandla, är linlolja ett bra alternativ eller nån som har tips på nåt annat medel att välja?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det skadar väl inte att blåsa i tunnflytande rostskydd invändigt, men det mesta av rosten man ser på dessa bilar har börjat under kittet av väta som kommer utifrån och det kommer man ju inte undan.
Samma problem i förardörren dock inte i någon av de andra (om man bortser från shoppingluckan som är rostmagnet).

Tror säkert det är värt att rostskydda invändigt, jag har fått gjort det och lagat rosten så förhoppningsvis kommer den inte tillbaka.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

På min fd M5 -03 så fick jag 2007 bytt huv, baklucka samt förardörr. Då sa killen på verkstaden som hade hand om dessa ärenden att det oftast är förardörren som drabbas först då den är mest utsatt. Kommer dock inte ihåg varför den är mest utsatt...

___
//Ulf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det ger mer att pilla bort kittet och fixa skadan än att blåsa i dörrarna med Tectyl. Har aldrig sett en rostskada i omvikningen som kommit inifrån genom spalten på E39/E46.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag måste kontrollera min dörrar...

I höstas hade jag ner mina bakdörrar för att täta (rann in lite vatten vid tvätt), passade då på att kolla dräneringshål samt rostskyddade. Hittade inte någon rost då, men det kan ju mkt väl vara så att jag missat eller att det blommat upp under vintern. Jag brukar efter tvätt torka vid lister samt låta dörrarna stå öppna över natten. Har dock inte tagit bort listerna helt utan bara torkat där man kommer åt så att säga. Om dörrarna är bytta eller åtgärdade någon gång vet jag ej...

Mvh Martin
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Kan nog tycka att det är logiskt att förardörren är mest drabbad om det är dålig kittning som är orsaken. Det är den dörr som öppnas och stängs mest och borde följdaktligen också ge mest rörelser i kittet som kan göra att kittet lossnar snabbare och lack spricker upp.

När jag tittar på huv verkar det som om den är behandlad med vax från fabrik, antar att det är samma med dörrar? kan man då behandla med tectyl eller linolja?
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Jag drog bort karrosserikittet så mycket det gick där rosten visade sig, slipade och blästrade och la sedan på zinkgrund 2 lager. Funderar även på att pruta i lite linolja eller kanske måla på lite försiktige med pensel för att undvika förmycket rinningar. Linoljan är ju förjävlig om den rinner ner och stelnar på ställen där man inte vill ha det.

Gjorde en lagning på dörrarna förra året då gjorde jag ungefär samma sak. Tog bort kittet och slipade lite men la sedan dit ny kitt och sedan zinkgrund ovanpå det. Det funkade tyvär inte så bra..

Hoppas denna lagning blir bättre och håller längre än ett år iaf.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan man få tag på syragrund/etsande grundfärg så brukar det fungera bra på blästrade rostblemmor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.