|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej min 328 e36 har börjat få de intressanta problemet att den kokar UTAN att ha högre temp än normalt. om ja låter de vara dvs att ja inte fyller på vatten allt eftersom de trycks ut så går den upp i temp. ibland så händer de att temp mätaren går upp mot röd trots att de finns hyfsat med vatten kvar dock kokande vatten som. jag har bytt termostat, försökt lufta den, det är cirkulation av vattnet (ibland?) för den trycker ur sig vatten ur luftningsskruven om ja låter den vara öppen och gasar. kan vattenpumpen bilda de här symtomen eller finns de någon annan förklaring? // nemo | |
|
är du säker på att toppen inte sprunge läck? låter väldigt likt de som hände mig. vattenpumpen gick åt fanders och toppen blev skev. BMW ownz |
|
|
nä de e ja inte, men den trycker inte ut kompression i vattnet för slangarna är inte hårda. den blandar inte vatten/olja heller och de e ingen varken vit eller svart rök i avgaserna. lutar åt att beställa en vattenpump imorgon å hoppas att de är den som är felet och att toppen klara sig : ) |
|
| får du upp nån ärme i cupen?? om inte så sklle jag tippa på att vattenpumpen har gett upp... hände mej ifjol. å då var de pumpen. | |
|
ja får de ibland ^^ ja antar att pumpen pumpar dåligt och stannar ibland eftersom ja får värme ibland och idag kunde ja köra 5 mil till gbg utan problem men fick stanna massa gånger på vägen hem :( |
|
|
Slangarna ska bli hårda när motorn körts varm, då skall du ha ca 1bar övertryck i kylsystemet. Om du helt saknar tryck i systemet så har du antingen läckage eller ett trasigt lock på kylaren.Ett system utan tryck kokar vid mkt lägre temp än med tryck, därav kokning utan att tempen går på rött. |
|
|
mhh låter inte bra för slangarna blir inte hårda : / men luftskruven tätar inte riktigt 100 så de blir en fuktig fläck runt den men de borde inte ta bort allt tryck eller? och de blir väl liknande effekt om inte den bara pumpar runt vattnet lite långsamt så blir de väl inget tryck heller. har redan beställt en vattenpump dock. men tack Extremespeedy ger nått å tänka på... kanske inte e vattenpumpen ändå -.- |
|
|
Kylvätskepumpen bidrar inte till att bygga upp nåt tryck, endast att cirkulera vätskan. Trycket bildas bara av värmen i kylvätskan, systemet måste vara helt tätt, slangarna hyfsat hårda osv, annars kokar kylvätskan. Om pumpen är kass så blir det givetvis också för varmt efter en stund men slangarna skall vara hårda, och till slut blåser övertrycket ut via påfyllningslocket. Inga luftskruvar får läcka, och locket måste också funka och vara tätt. Det sitter både övertrycksventil och undertrycksventil i detta, för att hindra att slangarna sugs ihop när motorn kallnat och att luft sugs in t.ex via pumpens axeltätning. Enda stället som det får finnas en luftficka är just under locket vid kall motor. FP |
|
|
jag tänkte byta vattenpump idag men (till min fasa) så verkar den fungera ypperligt. inga glapp alls. funderar på om ja ska sätta dit den nya ändå och sätta dit min gamla termostat som alltid är öppen. kanske ska leta rätt på nån jätteskruv så de blir helt tätt runt luftskruven som folke föreslog som problem. |
|
|
Gängtejp på luftskruven kanske kan vara en lösning. Tycker du skall börja med att byta ut påfyllningslocket till ett nytt som har ett garanterat öppningstryck på 1,7 bar. Sedan luftar du ordentligt, gärna med fronten högt Full värme på vid luftning. En luftblåsa nånstans i systemet expanderar och trycker ut vatten. Likaså om inte påfyllningslocket håller tätt har du kokpunkten vid 100°C och det kokar lätt. |
|
| Vattenpumparna som har plastimpeller brukar haverera genom att impellern går sönder eller släpper från axeln och står stilla. Det är alltså inte säkert att bedöma konditionen bara genom att känna efter lagerglapp. | |
|
jo men jag har tagit ur hela pumpen och den känns väldigt bra. ja försökte hålla imot när ja drog runt å den sitter som bärget i axeln. de är mettal skovlar på den. någon innan mig har bytt luftskruven så de är "fel" i och jag har provat med gängtejp och de funkade inte tillräckligt bra. så något större skruv får de bli. tacksam för dina svar :) |
|
|
Hallå Jag vill inte vara negativ men jag hade exakt det här symptomen på min 520 och det började med att vattenpumpen havererat med följd att motorn gick lite varm, jag bytte den, och ibland funkade det återigen hade vattnet försvunnit, jag provade allt utom att riva toppen, till slut sålde jag bilen till en kompis och jag informerade om att det var problem med att vattnet försvann, han rev av toppen och satte dit ny packning, det gick nån vecka så var det samma problem igen, Det slutade med att han hittade en liten, liten spricka i toppen och det gjorde att han fick skaffa en annan topp för att få det att funka. Jag hoppas självklart att du slipper detta bekymmer, men tyvärr tror jag att toppen är kass Mvh Dagge |
|
|
jag bytte vattenpumpen och försökte täta luftskruven så gott de gick och de verkar ha hjälpt : D men som sagt jag kan inte hitta nått fel med den gamla. hoppas den fortsätter att funka nu bara :) |
|
|
Fungerar det fortfarande? :) Har du 1 luftnippel eller 2 på ditt kylsystem? - Får jag inte köra Bmw så rider jag hellre på en åsna. |
|
|
Fungerar det fortfarande? :) Har du 1 luftnippel eller 2 på ditt kylsystem? - Får jag inte köra Bmw så rider jag hellre på en åsna. |
|
| en och ja de fungerar fortfarande MEN den varnar för kylarnivån när den e varm. | |
|
tänkte bara säga att de inte fungerar längre. jag har numera bytt vattenpump, termostat är bytt i vintras, komp test är gjort som gav okej värden och ja har testat (och luktat) så att de inte är avgaser i kylvattnet. kylet är tätat med lim som den sista desperata lösningen med även detta misslyckades . nu har jag en bil som inte har några fel ( utom luftskruven som är fast limmad) men ändå kokar.... |
|
|
den kokar pga brist på vatten. har dock absolut ingen aning om vart de tar vägen. |
|
|
hur länge har du tryck i kylsystemet efter du stängt av bilen? BMW ownz |
|
| ehm mindre än 45 min efter en kortkörning bara så tempmätarn precis han upp till mitten. hade tänkt lämna in den till nån verkstad. vet dock inte vart än | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.