AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.457

navigationsenheten la av vid uppgradering

Navigationsenheten är död dvs. enheten där du stoppar in skivan. Den tar in skivor, men ingenting händer då den röda lampan inte lyser längre.

Så här gick det till:

Försökte uppgrade min MK4 enhet till senaste versionen v32. Följde alla instruktioner som anges på följande sida

Länk

Jag hade till och börja med v.25 på min navigation.

Bilen är en Bmw M3 E46 2005.

Stoppade in skivan som instruktionerna anger och då fick jag upp att den läste en skiva, men därefter blev skärmen svart. Väntade i 10 min och ingenting hände så jag stängde av bilen och tog ut skivan från enheten. När jag sedan startar bilen igen då startar skärmen upp med en mycket äldre version och den versionen saknar versions nummer. Ser ut att vara något "safe mode" läge eller liknande som BMW har lagt in för säkerhetsskull.

Problemet här är att på enheten där du stoppar in skivan så brukar det lysa rött så man ser att den är aktiverad. Nu lyser det inte rött längre och även navigationen har försvunnit från menyn i skärmen. Dvs. det går inte att välja den längre.

Någon som vet hur man får ordning på detta, eller vad som orsakade detta? Kan det varit dålig skiva?
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Dålig skiva..eller fel version.
När man bränner dessa skivor så anger man Mode1 eller Mode2 eller liknande namnkonvention.

Kan vara något sånt...

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det du ser på skärmen som ser ut som Windows 1.0...är det inbyggda gränssnittet som visas då inget operativssystem hittas.

Pröva att bränna på en annan skiva och gör om proceduren. Funkar inte detta så ladda ner en annan version än den v32 du hittat och testa.

De gånger jag laddat ner nya OS så har jag oftast gått via denna sida Länk

Där finns inte v32 med dock...men testa med v31 till att börja med så att du åtminstonde får din enhet att fungera igen.

___
//Ulf
Uppdatering...

Jag lyckades få igång enheten igen. Lade in v25 som var den ursprungliga versionen sedan tidigare. Brände den med "clone cd" på en verbatim cd-r skiva denna gång och då gick det bättre så kvaliten på skivor verkar göra mycket här.

Vill helst ha v32 installerad då den behövs för att läsa double layer skivor. Dem nya kartorna kräver DL skivor.

Vet ni möjligtivs vart man kan köpa uppdateringen? Typ ebay eller liknande så man får den på en original skiva istället.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Testa att ladda ner en annan V32 och bränn på samma sätt som din V25.

Här Länk finns info och länkar till nedladdning

___
//Ulf
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Värt att nämna att det är inte alltid man kan ha för stor skillnad mellan versionerna, du kan bli tvungen att ladda in någon version i mellan V25 o v32 innan du kan lägga på v32.
Uppdatering.

Idag lyckades jag installera in version 32. La även in nya kartorna från 2011. Allt verkar funka klockrent nu. Tips!!! Använd alltid verbatim skivor både till uppdateringen (cd-r) samt kartorna (double layer skivor dvd+r DL). Dem verkar vara hur bra som helst :).

"LotecM3" på denna v32 skivan var det mode2 som du var inne på. Nu får jag bli testpilot i några dagar och se hur allt funkar i längden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.