AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.769

Bmw´s rostskyddsgaranti, rostbubblor på bakluckan.

Hej!
Har en Bmw 325iT -06. Upptäckte idag till min stora besvikelse att på insidan på bakluckan har det uppkommit rostbubblor. Det är inte genomrostat men lacken har bubblat sig och pillar man bort lackbitar så är det rost under.

Det är på högra sidan på insidan av lucken precis i skarven mot intriören.

Det syns ju inte utifrån, men känslan av att ens baklucka rostar känns inte kul. Jag är väldigt noga med min bil.
Jag åker Bmw av en anledning, annars kunde jag lika gärna åka skoda eller opel.

Tror ni att det finns någon chans att Bmw byter luckan trots att den inte är genomrostad utan bara "bubblor" i lackan?
BMW åtgärdar bubblorna i lacken på antingen rostskyddsgarantin eller sk "goodwill". Men om du har pillat sönder lacken (bubblorna) har du ju även förstört lite av bevisen för att de inte uppstått pga yttre åverkan.

Ta med bilen inte till en BMW åf och visa upp det så får du ett svar direkt.
Det ska stå "in till" och inte "inte till"
Jag pillade bara på ett ställe för att se vad det var för något.
Men det finns bubblor kvar, så man kan se.
Jag vill ju helst att de byter ut luckan, det är ju inte kul med en rostlagad lucka på en relativt ny bil.
RY
155
RYN
545e -21
Du lär inte få luckan utbytt. Jag hade nyligen min bil inne för åtgärd av precis sådana rostskador som du beskriver och fick skadorna åtgärdade och luckan omlackerad.
Får se hur länge det varar...

/Ronny
Satt din rost också på insidan av luckan? Lackade dom hela luckan eller bara insidan?
Anledningen är att jag frågar är att jag fått en ful repa på utsidan som jag väldigt gärna skulle vilja bli av med på samma gång.
Det skulle kännas mer seriöst om dom bytte hela luckan...verkligen dåligt med rost...dålig publicitet för Bmw
the_eagle: Alla bilar rostar och BMW är inte det enda märket som drabbats. Synar du bilar från andra märken ordentligt lär du hitta bubblor i lacken på dem med.
J-
534
J-A
325i T -08
Verkar som BMWs kunskap och/eller ambition att ge bilarna ett tillfredsställande rostskydd är begränsat?

Undrar vad BMW tycker då bilar av årsmodell -08 behöver rostfixas?

Ett dräneringshål mitt på nära den inre plåten finns i kombiluckan. Stor risk för att hålet täpps igen.

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Åk till BMW så fotograferar dem luckan och skickar bilderna till Solna där dem fattar beslutet om det ska åtgärdas på garanti eller inte. Du får svar inom 1-2 dagar efter ditt besök.
Jag ligger själv i det ärendet med min -08 och ska få den fixad i Juni.

Tycker det är riktigt jobbigt och tråkigt att just bakluckan på så många BMW bilar ska vara drabbat. Kör man inte förzinkning på karossen som tex Audi gör/gjorde?

"Riktiga män kör diesel"
Tycker att det skulle vara dåligt om dom inte åtgärdar det.
Ska man åka omkring med rostbubblor tills det verkligen är "genomrostat" som det står i rostskyddsgarantin.....
Eftersom det verkar väldigt vanligt med just rost på bakluckan, borde dom fixa det..
RY
155
RYN
545e -21
På min lucka satt rosten på insidan, i höjd med gasfjädrarnas infästning på båda sidorna. När verkstaden sedan tog bort inredningen på luckan hittade de rost även i falsarna vilket gjorde att hela luckan fick lackeras.

/Ronny
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
I november hade jag min 525:a in på rostlagning på garantin (fågelbadet) då bytte de ut den, och tidigare har de bytt bakluckan, huven och ramen runt bakluckan, på samtliga delar var det bara bubblor i lacken. Har de ändrat sig och bara lackar om rostiga delar?

Alpina B8 Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Märkligt många med nya bilar där rosten redan börjar komma, trist.

Är själv inte drabbad (ta i träskalle) men jag undrar vad dom säger på BMW när man kommer? Nån form av kommentar till det hela måste dom ju ha?! Jag skulle själv försöka få en förklaring till vad det är som gått fel vid tillverkningen.

Är det lacken som är för tunn eller just det att den är vattenbaserad? Eller är det nåt annat som är fel? Kan man motverka detta själv genom rostskyddsbehandling eller är det inte lönt?

Niklas

Som f ö hoppas att alla drabbade får bra respons från BMW!

Fransosen
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Plåten under kittet är ogalvad. Sedan om det är dåligt kitt eller dålig lack eller en kombination av båda som gör att fukten kommer in till plåten är frågan.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Det trista är att även om man får det åtgärdat/utbytt så lär bilen rosta igen om en sisådär 5-6 år, lagom till garantin går ut.

Dessutom tror jag inte BMW är lika benägna att rostlaga en 11 år gammal BMW.

Oerhört trist och pinsamt för ett märke som BMW.
Var till M-bilar idag, dom fixar rosten utan problem. Om dom byter luckan eller ej beror på hur det ser ut när luckan slipas ner. Plåtslagaren sa att är det minsta risk att rosten ska kunna komma tillbaka, byter man luckan. Plåtfirman menade att man aldrig riskerar att få göra om jobbet eftersom man i sin tur lämnar 2-års garanti mot Bmw. Det är plåtfirman som gör rekomendationen till Bmw om man ska byta luckan.
Skulle i vilket fall få hela luckan omlackad, även framsidan eftersom dom hittade ytterligare begynnande rost på hörnet på luckan framtill.
the_eagle: Ibland ska man ha tur. =)
Nu slipper du lägga ut pengar på att åtgärda den där repan du nämnde i någon annan tråd.
Ja, var ganska nöjd =)
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Då är det dags för mig igen! :( Såg att det har börjat rosta i nedre hörnet på insidan av vänster framdörr! Ska förbi BMW imorgon och se vad som händer.

Alpina B8 Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.