AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.520

Automatisk eller manuell växellåda till 328 e36?

Hej!

Går i köptankar och är sugen på en 328 e36. Det som nu återstår är att avgöra om det blir manuell eller automatisk växellåda.
Ni som kör 328, vad har ni för erfarenhet av de två olika alternativen? Borde man föredra det ena före det andra? Reparationskostnader, generella fel osv..

/w

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Hör absolut inte till den typen som anser att automat alltid är tråkigt och passar bäst för äldre, men tycker ändå 328i förtjänar att växlas manuellt. Lådan i en manuell 328i är densamma som i en M3 3.0 och en väldigt trevlig sådan att handha.

Dessutom är 2.8an stark och lite utav en halvautomat, rent teoretiskt skulle man i princip aldrig behöva växla utan kunna leva på en växel hela tiden. Självklart växlar man ändå, men vid tex. en omkörning finns inget behov av att gå ner två växlar utan det är bara att trycka till med högerfoten så klarar man de flesta omkörningssituationer etc.

Så jag har en manuell, och hade nog köpt en sådan igen om det blivit aktuellt. :)

//Bjersér
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har trimmat min så den tappat kraft på lågvarven + att de är nått fel så den går inte riktigt bra. ändå seglar man förbi lätt och fort på 5:an i 70-110.
min låda är smått tjurig ibland men tror den vare körd hårt innan. fast sånt får man ju kolla upp innan man köper.

har inte kört automaten själv men den är säkert trevlig. dock får man räkna med att nått KAN strula eftersom den är kyld + extra elektronik.

BMW ownz
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
328:an är en riktigt "glad" bil så jag tycker den passar alldeles utmärkt med manuell lådan, vilket jag har, och som inläggen ovan redan slagit fast behöver man inte rodda med växelspaken i tid och otid om man inte vill.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det hade bara behövts tre växlar på 328an med det bottenvridet i
motorn, sen att lådan även sitter i m3an bevisar att den kommer att
klara många mil i en 328a. så manuell låda går före en automatare.
Med manuell låda kan man köra riktigt snålt med.

mvh stefan
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Valde av bekvämlighetsskäl (ålder?) automat till vår gamla 328 och även den lådan är enastående. Fortfarande, efter 25.000 mil växlar den hur mjukt och fint som helst. Blir lite mini-glidare. Den mustiga 2.8 motorn med fint bottendrag i en lätt kaross gör att det ibland känns som en liten V8 i nosen. Snålt och lågvarvat blir det dessutom på motorväg.
måste också säga att automaten växlar väldigt fint och inte alls är tråkig.
min funkar utmärkt efter 31k mil :) (växellådan iaf....)

jag håller helt enkelt med hbengtsson.
Det verkar alltså som att de flesta skulle välja manuell före automat. Att köra manuell förhöjer ju också även körglädjen i det allra flesta fall! ;-)
Det verkar i alla fall som att ni gillar bilen vilket känns betryggande! Jag har själv provkört en 328 och blev smått överraskad; stor måste-ha känsla!

Tack för alla svar. Om ni har några fler erfarenheter att dela med er av lyssnar jag gärna! Allt är värdefullt att veta innan man kastar sig in i en affär :)

/w
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kolla efter rost! Vid dörrarnas nederkant, (måste nog ligga på marken för att verkligen se) bakluckan och bakom bakhjulen (i vecket mellan karossdelarna).

Ganska troligt att det finns rost men bättre att veta om hur allvarligt det är innan köpet.

Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Jag har en 328 automat som vinterbil och den funkar fint för mig. Men den "långa" utväxlingen tycker jag tar bort en hel del av körglädjen när man kör i stan plus att den har dragit 1.3-1.4l/mil under vintern stadskörning! På motorvägen är den däremot otroligt skön, varvar bara dryga 2000v/m i 120 och är riktigt bekväm och tyst. Så jag tycker det beror lite på hur du använder bilen...

Grelle; Precis som du säger är det ofta en hel del rost. Men sådant upptäcker man nog relativt lätt. Gömde fel i t.ex. systemet är svårare att upptäcka..

Carlee82; Att din bil varvar så lite på motorvägen glädjer mig att höra. Något som jag ofta irriterar mig på automatväxlade bilar är att man ligger på över 3000 varv över 120. Inte särskilt ekonomiskt..
Jag kommer väl först och främst använda bilen som transortmedel från a till b. Men självklart finns det en tanke med att jag köper en 328 och ingen 316 ;)
Bi
24
Bigbore
328iA cab-97
Hej, har själv en 328 ia cab och är mycket nöjd med denna kombination. Misstänker att det är få förare som växlar snabbare och bättre än automatlådan. Vidare så är bränsleförbrukningen helt ok ca.0,9l/mil vid normal motorvägsfart (110-140) vid normal körning. Det verkar även som drivlinan skonas när man kör automat som inte ger ryck och missade växlar mm. Kan hålla med om att körglädjen ibland skulle öka med en manuell växellåda.
Hej Bigbore.
Jag håller fullt med dig om att man får perfekta växlingar och att det är skonsammare för bilen med bmws automatlådor. Men med en automatlåda medföljer också fler saker som kan gå sönder. När man väl kommer till saken att det sliter mer på drivlinan med manuell tror jag ändå att det väger över till det positiva på lång sikt. Har hört att automatlådorna kostar satan att reparera..

Manuell leder i poäng hittils! :P
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Min automatlåda har rullat snart 23.000mil och funkar hur fint som helst och den manuella lådan i 328 är samma som bl.a sitter i m3 e36 så vilken du än väljer så är det inga klena grejer utan tål en hel del stryk/mil! Men jag tycker inte att den växlar speciellt snabbt utan som vilken vanlig automat som helst alltså mycket långsamare än en manuell! Inte ens automatlåda i min 335 är ens i närheten av så snabb i växlingarna som en manuell...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.