AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.466

Fälgdimensioner E91, vilken bredd fram på 18 tummare?

GT
46
GTV6
330i -06
BMW säljer flera (alla?) sina 18-tummare med 8,5 bak och 8 tum fram. Och sätter 225/40 respektive 255/35 däck på.

Min fråga är varför mindre fram? (egentligen vill jag inte ha bredare bak p.g.a. att bilen är något understyrd redan med 8tum breda både fram och bak…)
Jag har hittat ett par fälgar som är 18/8,5, alltså något bredare fram än originalfälgarna… Om man nu sätter 225/40 på dessa så blir det ”rätt” bredd på däcket men däcksidorna blir sneda, vilket brukar leda till taskigt slitage och sämre grepp...
Om man och andra sidan sätter 255/35 kommer det då att bli spårigare och mer trögstyrt i låg hastighet? Finns det risk att det tar i skärmkanter eller någon annanstans?
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Du kan ha 8-8,5 runt om med 225-235/40-18 däck , funkar fint.
Vill du att de skall fylla ut hjulhusen bättre väljer du lägre ET-värde, kolla bara så däcken går fria från skärmkanterna. 255 är nog ingen höjdare fram(om det var det du menade?).
Kolla onlineshoppar vilka dimensioner och ET som rekommenderas. BMW har generellt högre ET på sina original, än vad som erbjuds hos eftermarknadsleverantörerna, dvs. BMW-fälgar har större marginal till skärmkanterna.
E9x har standard ET på 34, så du kan använda fälgar kring ET 30-35 utan problem.
/J

Surf Or Die!!!
GT
46
GTV6
330i -06
Ja, det var 255 fram jag funderade på!
Det är alltså för mycket...?
Är det för att det tar i eller för att det blir spårigt och trögstyrt?

Det fälgar jag kollade på har ET35, så det är väldigt nära original!
Undvik bara RFT däck och satsa på kvalitetsdäck, inga kinesiska lågprisgummi
255/35-18 kan du nog glömma redan nu. Kan inte se att så breda däck passar framtill. Om det mot förmodan skulle passa kommer det slita hårt på bilens framvagn, speciellt styrleder och länkarmar.
-d
299
-dB
130i -07
Jag har 8,5 bred fälg fram med 265 brett däck, funkar hur bra som helst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.