AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.676

Olja i växellåda, SMG enhet, och diff på M3 e46?

Hej,
Jag ska byta alla vätskor i M3an inom kort och har lite funderingar vilka oljor som skall användas för transmission.
- Vet att det finns två typer av olja till diffen, vad gäller där? Artikelnummer eller namn på dessa?
- Vad är det för olja till växellådan som bör användas?
- Antar att det är någon form av hydraulolja till SMG enheten också, vad gäller där? Finns det något filter för hydraulsystemet som bör bytas?

Flåklypa
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det finns en specialolja till diffen bak, RS2 skriver här vilken det är:

Länk

"Ifrån fabrik så är det Castrol SAF-XJ i diffen som är en API 75-140W GL5 olja med friction modifiers för limited slip differentialer och special oljan för E46 M3 innehåller ännu mer friction modifiers och har en annan formula som även gör att temperaturen sjunker."

83 22 2 282 583 - Differential oil E46 M3 (3 x 0.5 ltr)

Vilka oljor som behövs i låda och ev. SMG vet jag inte.

Mvh

"I'm on a whiskey diet. I've lost three days already."
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Som sagts ovan finns det två versioner på olja till diffen.
Enligt BMW här hemma så ska man inte använda den modifierade med ännu mera "FM-Booster" annat än när det är något problem med diffen. Alltså de klassiska symptomen enligt länken ovan. Upplever man inte dessa problemen så ska man använda den "vanliga", 83 22 1 467 993 Differential oil SAF-XJ (1 ltr).
Men det är vad jag fick för rekomendationer här hemma, men man hade "läst på" om detta efter att jag ställt frågan till dem i samband med vätskebyten så det bör väl vara rätt resonemang.
Och uttrycket "Ändra eller skruva aldrig på något som fungerar" stämmer väl med detta resonemanget också! Har man inga missljud (än de som följer med "original" och således inte är några missljud) så använd inte den med extra FM-Booster. Vänta med detta tills/om du får problem istället!

Till växellådan finns det en märketikett påklistrad på lådan bredvid påfyllningspluggen på höger sidan. Kryp under bilen och kolla vad det står där. Det finns lite olika alternativ för lådorna tror jag, konstigt nog. Men rätta kvaliten för just din bils låda står på denna märklappen, samt att där står "Lifetime oil" eller något i den stilen. Men det känns ju mycket bättre med att byta denna ändå. Det håller jag med om, ska själv byta nu.

Till SMG hydrauliken vill jag minnas att det står på påfyllningslocket? Detta sitter till höger om insugningslådan om du står framför bilen. Långt upp mot torpedväggen och lite "neråt" här. Svart lock. Kolla om det inte står där... Vet inte om det finns någon typ av filter i det systemet, men det borde väl minst sitta någon typ av "metallsil" eller något liknande. Men var i såfall har jag ingen aning om... Hittar inget på sprängskissen Länk
Men det finns ju en enhet monterad på växellådan också, kanske det sitter filter där?
Finns inget om byte av denna hydraulolja i någon av serviceinstruktionerna, men även denna känns väl bra och byta efter ett antal år i tjänst. Nödvändigt eller inte har jag ingen aning om. Vet inte hur dessa oljor reagerar på ålder och ev fuktupptagning eller liknande. Någon som har koll på hudrauloljor?

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Tack för svaren!
Jag har inga problem med missljud från diffen så det får bli den vanliga oljan dit. När det gäller lådan så blev det rätt enkelt, bara att kolla etiketten. Det som återstår är oljan för SMG enheten då, får forska vidare i detta. Ingen som vet var avtappningspluggen sitter för det systemet? Måste man växla igenom lådan för att få ur all olja?

Flåklypa
Ch
12
Chriss M3
BMW M3 E46 -02
BMW M3 E36 -93
Volvo V40 T4 -03
Vad kan hända om man slänger i oljan med "FM-Booster" om man har en diff utan några missljud sånär som på klonket då ?
Har nämligen redan skaffat oljan men så fick jag syn på denna tråden och belv tveksam...
Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Vet faktiskt inte om det gör "skada" att använda den om man inte har problemen... Och nu ser jag på Castrols hemsida att de verkar rekomendera den FM-boostrade i sin rekomendationstabell. Länk

Jag ska in på BMW imorgon. Ska kolla med dem en gång till!

Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Castrol SAF-XJ 75W-140
Helsyntetisk transmissionsolja för bakaxlar med LSD. Castrol SAF-XJ har förutom goda lågtemperaturegenskaper, goda EP-egenskaper, goda anti-skum och limited-slip egenskaper.

Står det på Castols sida.
Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Det är den vanliga SAF-XJ enligt ovan som används om man inte har några problem.
Om något händer eller vad det då skulle innebära om man slår i den boostrade om problemen inte finns vet man inte.
Så tyvärr har jag ingen hjälp till dig. Men devisen skruva eller ändra inte på något som fungerar brukar ju vara bra att hålla sig till...
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Hmm, mycket bra tråd!
Jag var själv till Bmw här i Gävle och skulle köpa olja till växellåda och bakaxel för inpection II.
Dom hävdade att jag skulle ha den boostade oljan i bakaxeln, jag skulle även ta med mig en tom dunk som dom skulle hälla över den magiska oljan i. Kalaset skulle kosta 1990 kr bara för oljan i diff och växellåda.

Ser också i ett seviceprotokollet från den tidigare Inspection II servicen, att dom har haft Castrol SAF-XJ 75W-140 i diffen. Så jag ifrågasatte valet av denna boostade olja eftersom jag inte har några missjud alls, svaret var... Du har en M3:a och det är denna olja du ska ha :-)
Jag var också inne på deviset, varför ändra på något som bevisligen fungerar.
Så nu blir det Castrol SAF-XJ oljan, till en betydligt billigare kostnad.

Till saken hör att jag har valt att serva mina bilar på en annan verkstad här i stan, men köper orginaldelar på den aukoriserade BMW verkstan, det kanske inte faller i god gjord ;-)

//Stefux
Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Oljan i SMG-systemet är densamma som oljan i servostyrningen.
Pentosin CHF 11S.
Är tydligen ganska dyr. Nu vet vi vilka oljor som gäller i bilarna!
Men SMG och servo är ju rena hydrauloljor och ska ju inte behöva bytas eller så. Det är väl bara om något går sönder med läckage som följd som dessa ska behöva "fyllas på".
Men det finns ju nivåstickor i påfyllningslocken...

Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Edit: Importerade bilar har förmodligen ATF i servon. Får under inga som helst omständigheter blandas med CHF 11S
Stämmer bra att det är CHF 11S i både servo och SMG enhet i min bil.
Vart köper man det på bästa ställe?

Hur mycket olja går det i växellådan? Bilen står på lyft så jag har inte tillgång till instruktionsboken nu....

Flåklypa
Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Köp servooljan hos BMW.
Eller fråga i tillbehörsaffärer om de kan få fram Pentosin CHF 11S.
Länk

Lådan rymmer 1,8 liter. Kolla på Länk för rekomendationstabeller smörjmedel och dess volymer!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.