|
|
|
|---|---|
|
Hej! PDC ("Backsensorn") på vår 530i Touring -06 har plötsligt slutat funka. Helt utan något felmeddelande eller dylikt. Jag mäkte detta härom dagen när jag backade mot en garageport och tyckte jag var skrämmande nära utan att bilen indikerade något bakåt. Klev ur och konstaterade att jag hade mindre än 1 dm till porten. Bilen har tidigare indikerat att blinkersen på släpet inte funkat trots inget släp varit påkopplat. Detta har dock inte hänt på ett tag. Dock undrar jag om det kanvara så att bilen av någon anledning "tror" att det sitter ett släp monterat, och därför har slagit ifrån backsensorn? Har kört en del med släp förra veckan, och sensorerna bak har funkat efter detta för att i onsdags plötsligt sluta funka. Jag har tydligen inte ett originaldrag utan ett eftermonterat avtagbart drag, så vår lokala verkstad är lite osugna på att rota i detta. Kan någon råda mig om detta? | |
|
Låter som något med släpvagnselen. Har du adapter mellan 13 till sjupolig monterad i eldosan? Börja isåfall med att ta bort den. Demontera annars eldosan, skruva isär den och rengör. Det kan samlas stora mängder smuts i dessa som i kombination med fukt kan ge överslag. /Mats |
|
|
Hej Mats! Har bara vanlig sjupolig koppling på bilen. Ska skruva isär dosan och göra rent, så får vi se om problemet försvinner. Tack för bra tips! /Niclas |
|
| Har nu plockat isär kontakten. Det var en del fukt, men kopplingarna ser fina ut och även när det fått torka ett tag funkar inte baksensorn. Är det någon som har något annat tips? | |
| Nästa steg för mig skule vara att koppla bort elektronikmodulen för draget för att säkerhetsställa att det inte har med draget att göra. På min bil sitter den under bagagerumsmattan i botten av reservhjulsbaljan. | |
|
Tack Mats för löpande tips! Jag har kopplat bort elektronikmodulen och detta gjorde ingen skillnad dessvärre. Har du något mer tips i rockärmen? Mvh, Niclas |
|
|
Då kan du förmodligen utesluta dragets elkoppling iallafall. När sensorer är trasiga får du felmeddelande att varnaren inte fungerar. Nu är mina hemmatips uttömda. |
|
| Har en tid inbokad hos lokala BMW-verkstan till fredag 6 maj. Hoppas dom hittar en lösning på det hela. | |
|
Fick ter bilen från verkstaden. Finns inga felkoder, dom har kopplat ur elektronikmodulen för dragkroken (som ej är original) och gjort en batteri reset på bilen, samt bytt styrdon till sensorerna bak. Inget har gjort någon skillnad. Har ingen annan någon liknande erfarenhet? Draget har suttit på i 5 år, och bilen har förvisso emellanåt sagt till att blinkersen på släpet är ur funktion trots att inget släp är tillkopplat, men i övrigt har inget konstigt hänt. Skulle ju kunna vara något med kabehärvan till draget som gör att bilen får för sig att ett släp är tillkopplat? Men hur fortsätta felsökningen? Tacksam för alla tips! Niclas |
|
|
Intressant utveckling ähr på kvällskröken: Efter att ha haft bilen på felsökning i förmiddags, och sedan åkt cirka 30 mil idag blinkar jag vänster,, varpå bilen berättar att vänster blinkers på släpvagnen är trasig (ingen släpvagn är kopplad till bilen). Säger till hustrun att "nu ska du se att vi fick tillbaka backsensorn", och mycket riktigt... Vips så funkar den igen. Visst är det kul med elektronikspöken!? |
|
|
Länk Köpte där till E38:an, har funkat bra. Dom har flera länkar till olika tillverkare på sidan. |
|
| OJ den hamnade i helt fel tråd. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.