AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.721

Stabilisator stag bak E39

an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Är det svårt att byta stab stagen i bak på E39? Tänkte nämligen beställa stabstag både fram och bak, men har bara läst att det ska vara relativt lätt att byta fram.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Inga problem att byta varken fram eller bak.

Det kan vara att dom sitter fast hårt men lite 5-56 och handkraft funkar fint, det är en enkel match att byta !
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Hissa bara upp hjulen när du byter, nedre bak är lite trång att komma åt.

If it works, don't fix it.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ja precis, hissa upp så det inte är något tryck på hammarn då blir det inte bra.
I bak kan som sagt ta ett tag att skruva eftersom man inte kommer många varv med nyckeln det är tajt där.

Men det är nog ca svårighetsgrad 2 av 5 ungefär om grad 1 är att byta hjul.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Nån som har bild på dessa stabilisator stag och vart dom sitter lite mer exakt?
Eller är det balansstagen ni pratar om. Har precis bytt dom nämligen fram.
Sitter det balans stag i bak också?

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Min hade ploppat isär i nedre leden på höger sida. Gick perfekt att ta en hylsa för runddragna muttrar direkt på kulan och en lång förlängare. Så ett tips om man har sådana hylsor är att bända isär leden. Då slipper man en massa nyckelomtag där det är trångt ovanpå bärarmen.
Craile. Gör så att du lossar hjulen bak, följer drivaxeln in ca 25 cm ifrån navet. Tittar ca 5 cm bakåt (bilens bakår) där siter ett ca 12-15cm långt stag (bild 6 i länken), vertikalt monterat i krängningshämmaren (nr 1 på bild i länken) och bärarmen(?) muttrarna är storlek 16 har jag för mig och du behöver även en blocknyckel storlek 16 som du behöver för att förhindra att kulan bara snurrar runt när du försöker lossa/skruva åt muttrarna. Titta på dom nya mellan gängorna å själva kulan så förstår du nog.
Länk: Länk

Eller så tittar du på den här sidan: Länk

Skit å dom översta bilderna. kolla på bild nr 12 så ser du hur jag menar med att du måste hålla emot med blocknyckeln. även sista bilden visar lite bättre vart dom sitter.

Å som sagt så behöver du hissa upp "upphängningen" lite för att "avlasta" staget. Det ser du även på sista länken hur du ska göra. Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.