AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.349

Lyse tänds fast bilen är av, E39

Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Såg just att halvljuset (xenon) och parkeringen(ringen) var tänd på vänster sida, fast bilen är av. Vredet står i halvjusautomatik och alla spakar var i läge noll så att säga. En granne sade till mig om detta då han såg att bilen lyste en stund för att sen slockna och sedan blinka till och lysa igen om vart annat.

Har någon vart med om detta och vad kan det vara.

Tacksam för svar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag gissar att det är nåt knas med en effekttransistor i ljusmodulen. På tidigare E39:or brukade av någon underlig anledning just höger helljus göra så där. Går att byta transistor i modulen om man plockar isär.
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Den jag har är en -02, så du tror att ljusmodulen är set mest troliga, går dom att mäta upp på nåt enkelt sätt?

Vad kostar det att reparera dem? Nypris?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet inte om det är lika modul på de äldre, men sök efter trådar på "ljusmodul" "höger helljus" och likn. Det bökiga med ljusmodulen är att det inte bara är plug and play då den lagrar mätarställningen och skall kodas ihop med bilen. En effekttransistor kostar nog inte alltför mycket hos Elfa. Det är nog pysslet som är det största i den operationen.
Tr
51
Trollebo
525iA Touring-04 E39
Grattis ...eller nått...
Kolla "mektips"...,å kolla vilken "ljusmodul" du har,= ta bort den å kolla hur den ser ut ...du har troligtvis en "äldre" då går det att fixa komponenter ( sök i forumet) å fram med lödkolven...har du en med nyare ljusmodul -03/-04 med ytmonterade kretsat (8bens, 6bens finns att beställa)...otur (hade jag) = BMW : 6000:-
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Får ta och kolla upp det, det var bara parkeringsljuset (ringen) som lyste, ej halvljus. Men det kanske ändå är ljus modulen?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Generationsskiftet på problemljusmoduler försvann med LCD bakljusen dvs facelift 09/00.
Är det bara ringen som lyser fram inte bakljuset också ?? lägger men blinkersspaken åt nått tex, kan ju vara nått glapp där tex. Dessutom finns det ju en funktion som gör att sidoblinkersen ska lysa om parkeringen lägger av.
Börja med att hänga av batteriet i 20 minuter dvs batterireset ala syntax error.
Lossa bägge batterikablarna lägg ihop kablarna några sekunder och vänta i 20 minuer innan du skruvar tillbaka dom på batteriet.
Jordpunker mm är bra att kolla till framljusen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
hasso: Det är endast ringen som lyser, lyser att tag för att slockna och sedan tändas igen.

Har prövat att lägga om sidoblinkerspaken och dom funktionerna fungerar. Men spakarna står i noll läge då ringen blinkar, lyser. Har kollat nu och den lyser inte just nu.

Ska pröva detta med att lossa batterikablarna, ska jag verkligen lägga ihop minus och pluskabeln?

Tack för all hjälp :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.