AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.742

Oscillerande enkel eller dubbel?

Har läst att det är bättre för nybörjare att använda oscillerande polermaskiner. Då endast roterande maskiner lättare bränner lacken.

Nu har jag dessutom sett att det finns oscillerande med enkla eller dubbla "huvuden/skivor". Blir den med enkel ett mellanting eller tar det bara lite längre tid med den?

Polerade lite på gammel bilen igår men det tog så lång tid. hann ju bara vänster framskärm:P
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Har inte testat enkeloscillerande. Men med dubbel maskin, rätt trissa och rätt medel kan du avverka hårdare.
Jag brukar använda Menzena Länk
och lämplig trissa Länk
Det finns alltid risk att köra igenom klarlacken, så håll koll hela tiden.
En försegling efter är ju bra också, tex Länk
Lycka till...
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Så du har redan gett upp polering för hand.... ;) jag rekommenderar denna maskin: Länk. Fick bra betyg i ett test för något år sen. Räcker gott och väll om du bara polerar några gånger om året.

I år har jag testat trissor från detta företaget: Länk. Tycke det kändes bättre än trissorna från AutoSmart. Men visst det kan vara inbillning bara för de ser proffsigare ut och är dyrare.

Om det är en solid och matt lack (speciellt röd) så är det bra om du byter trissor ofta, de blir snabbt röda av oxid skiktet de tar bort.

Hehe nä både och. kom på att pappa fick nån maskin för länge sedan som hade ett enkelt huvud. Ska hem o gräva i förråder och se vad det kan vara:p
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Trissor som snabbt blir mättade med oxider från tex en röd lack behöver inte bytas i första taget. Man "sticker av" den yttersta delan av trissan med ett bågfilsblad eller liknande medans trissan snurrar, och vips har man en "ny" trissa.

Mvh
Skalman
Smart men förstog inte riktigt hur de ska gå till utan att förstöra något.

Hittade förövrigt en oscillerande enkel trissig maskin:)
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Visst skulle det funka på vissa trissor. Kan tänka mig att det går på tex Autosmarts gula, finns lite material att ta av där.

Värra blir det om trissorna har någon form av yta som tex försänkningar eller räfflor. Tror det går bäst på hårdare och det är ifs med dessa oxiden ska bort inte de mjuka som man har senare.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
sk våfflade trissor kan man inte "sticka av" eller andra med en viss ytbeläggning det är riktigt, då förstör man dem snabbt.
Det finns speciella nylonborstar för rengörning av trissornas yta, fungerar riktigt bra.
Vid avoxidering så fungerar biltemas billigare trissor perfekt, sedan plockar man fram dyrgriparna när det börjar bli fråga om bygga upp finnish.

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
När det gäller polermaskiner så har jag under 15år enbart använt roterande enkeltrissa. jag upplever inga som helst problem att snabbt bygga upp en virvelfri "wetlook" på solid svart eller annan känslig lack utan några somhelst störningar i ytan...funkar bäst för mig.

Jag har givetvis testat dubbeltrissor men i mitt fall har det endast upplevts som onödigt så dom såldes lika snabbt som de införskaffades.
Helt klart en "vanegrej"

Mvh
Skalman

Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Gillar också enkeltrissor bättre, en smidigare maskin att jobba med jämfört med dom i mitt tycke breda klumpiga dubbeltrissorna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.