AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.306

E39 530 eller 540, ur körglädje/ekonomisk synpunkt?

Sida 2 av 2
Be
278
Bengt C
523i -96
mats_epost: Jag tycker 523 är en klumpeduns, så 540 får gå under beteckningen framtung klumpeduns ;-) Men visst, jag fattar ju att den inte plogar i svängarna. Vad har du för tjänstevikt föresten med 4.4 L motor och automat. Min 2.5 L manuella har 1570 kg. Det är lite mycket med tanke på innerutrymmena.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror inte det är någon svsevärd skillnad i vikt mellan 530 och 540. Jag har haft en Touring av varje sort och då båda varit importerade så har dom också blivit individuellt vägda och båda är reggade på 1850kg.

Bengt C's 523 är förmodligen sv-såld och då är nog realitieten så att hans bil väger en del mer än de 1570kg det står i papprerna. Hade min fd 530 varit sv-såld så hade det stått 1750kg då det är denna vikt BMW upgett för en 530iA Touring.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

För att återkomma till valet mellan 530 och 540 så skulle jag efter 7000+ mil i en 530 och 4000+ mil i en 540 säga köp en 540!

Men det är ju många parametrar som spelar in...Det kostar mer att köra 540 även om många visar upp otrolïgt låga förbrukningar på V8:an. Enligt min blandad körning så drog väl 540'n drygt en dl mer. Sen är den ju något dyrare i försäkring, skatt, service, etc...För flera år sedan när jag räknande på det så handlade det väl om ca. 500kr per månad i merkostnad. I dag säkert något mer.

Nästa sak är att det är ganska ont om riktigt fräscha E39:or idag så är man ute efter en sådan så kanske man får vara flexibel på motorvalet. Köper man fel bil så kan det ju kosta massor i underhåll även om det skulle vara en 520i.

___
//Ulf
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Nej, Programmer. Jag har sett på flera ställen att folk tror att de svensksålda 523orna väger mer än de 1570 som står så jag vägde min svensksålda med steptronic på bilprovningens våg nyligen. Den vägde 1510 med full tank och 18"-hjul, dock utan förare. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Be
278
Bengt C
523i -96
Programmer: Min bil är en tysklandsimport. När jag kollade efter bil spolade jag 523/528 touring just för att de hade 130 kg högre tjänstevikt. Jag tyckte helt enkelt inte det ganska lilla lastutrymmer motiverade den högre vikten.

esadh: Jag tror(?) tjänsteviken inkluderar en 75 kg förare så om du mätt din 523:a till 1510 kg så borde tjänstevikten vara ungefär 1580 kg.
528:an jag hade tidigare vägde 1560 kg i pappren (manuell) , men på vågen var tomvikten 1620 kg , dvs full tank utan förare. Alltså verklig tjänstevikt på ca 1700 kg.

/Peder
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Min 540:

Vikt: Ca 1900kg, fulltankad och lite krimskrams i skuffen. (En dunk spolarvätska, 5lit 98okt i reservdunk, startkablar, bogserlina osv...)
Vägd på kalibrerad lastbilsvåg.

Snittförbrukning blandad körning på 245/35/19 fram, 275/30/19 bak med enstaka gaspådrag: Ca 1,15 lit/mil enl.bilens färddator.

Försäkring: Ca 10 000/år if-märkesförsäkring.

Servicekostnad: Som vilken BMW som helst, kanske lite lägre för min del eftersom jag gör mycket själv. (Enklare reparationer som bromsbyte, lampbyte, oljebyte, byte av ventilkåpspackningar o.dyl.)
M.a.o, största kostnaden där består av materialkostnad.
Många smarta lösningar och relativt lättskruvad om man är händig och har rätt verktyg.

Kända fel: Se begagnatguiden på forumet.
Min är dock ovanligt (än sålänge) rostfri i dörrar och skufflucka.

Ljud/oljud: Klen stereo (business), bromssköld VF skramlar för den har tappat en nit/skruv, mulligt avgasljud.
(Sista ljuddämparen ersatt med ett rakt (böjt) rostfritt rör, avslutat med ett diskret slutrör för att inte avslöja ulven.)

Köregenskaper: Enbart positiva, tom MYCKET positiva.
Upplevs inte direkt som framtung (...jo, kanske en aning när jag kör utan DSC på en snöig industriparkering...) även om jag tycker att min e34 525 var lättkontrollerad/välbalanserad på halt underlag.

DSC fungerar mycket bra på vintern!
Bilen körs då på 205 breda dubbfria däck runtom och är i princip "sladdlös".
Klantar man sig på halt underlag är bilen väldigt förlåtande och hjälper till att hålla en på rätt spår.
(Men i sanningens namn skulle jag nog vilja köra dubbat.)

Förrädiskt snabb, man lurar sig själv om man inte tittar till hastighetsmätaren ibland. (Farthållaren är ett bra hjälpmedel.)
Drar de flesta standardbilar vid rödljus. (Omedvetet oftast, man "gasar som vanligt" och automaten växlar nästintill obemärkt.) 50 nås snabbare än man är van vid om man kört bilar med mindre motorer med manuell växellåda.

Det går att "köra sportigt" alt."manuellt" med automaten och som jag förstått är den "adaptiv".
Har man kört offensivt växlar lådan så (sportigt) ett tag framöver för att sedan gå tillbaka till "normal" växling.
(Jag kan ha fel, men någon på forumet kanske kan bekräfta eller dementera.)

Lastförmåga: Helt ok, kanske lite lidande pga den lutande bakrutan.
Bra att man får lasta tungt och dra tungt. (...om man som jag har E-kort...)

Så är och upplever jag personligen min egen 540. (Touring.)

Visst...
Smakar det så kostar det, men JAG tycker det är värt pengarna.

De få tillfällen jag kör bil ska det vara ett nöje oavsett jag ska skjutsa morsan till hälsoundersökning, storhandla, köra till jobbet (...och hem...) eller bara nöjesköra för mitt eget nöjes skull.
(En psykolog tar förmodligen mer i timmen än vad bilen kostar den timmen inkluderat bensin och slitage.)

/U.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
...svensksåld...

/U.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

esadh: har du en basutrustad bil eller nästintill så är det ju klart att den faktiska vikten kan vara hyffsat nära den vikt som BMW angivit när dom typat modellen. Har du en bil med skinn, taklucka, elstolar, motorvärmare, navi, cd-vxl, mm så ökar ju den faktiska vikten. Som jag skrev ovan så är en sv-såld 530iAT typad på 1750kg medan min importerade vägde 1850kg.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bengt C: det var ju jämförelsen mellan 530 och 540 som var intresseant inte mellan sedan och touring. Jag tror säkert att 540 är mer framtung än 530 men jag tror inte det skiljer speciellt mycket.

___
//Ulf
Mi
122
Micke77
540i -95
magic_johnson: orovar du dej för bensin kostnaderna på v8an så lägg ner den tanken att äga en ! bara ett råd...

MvH

Micke
I denna tråd finns också lite intressant svammel om 530 vs 540. Ungefär samma erfarenheter som jag själv har.

Speciellt inlägget av Ross Garrett - 17 Jun 2005 22:49 GMT är intressant.
Länk

Dvs kort: 530 något smidigare, något bättre vägkontakt och lite roligare/snabbare? när det svänger. 540 har V8a och ca 60 extra hästar och därmed bättre vrid och prestanda (M54 är dock en ypperligt fin rak BMW sexa). Det här med skillnader i framvagnskonstruktion mellan 530 och 540 är också intressant, Ross skriver: "the 540 has the steel front end of the 7 series" (stämmer detta?)

Dock tycker jag ofta att jämförelser mellan 540 och 530 missar att förbrukningen i 540 är rätt så jämförbar med 530 på längre turer men betydligt törstigare i stadstrafik. Det är fel att påstå att 540 är avsevärt törstigare generellt vilkat man i vissa trådar kan missledas att tro.
Bygger på med lite ytterligare info.

Egentligen står skillnaden i styrning och framvagnskonstruktion mellan 540 och 525/530 tydligast och mest kortfattat förklarat här under "Steering and suspension".

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.