AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.307

E39 530 eller 540, ur körglädje/ekonomisk synpunkt?

Sida 1 av 2
Sitter och kollar på dessa två modeller nu och skulle behöva lite influenser från ägare som kan dela med sig av sina erfarenheter.
Jag är nog mest sugen på 540in, och vad som är självklart är ju att den drar 1-2dl mer per mil och är något dyrare att försäkra.

Men utöver det, är 540in dyrare i totalekonomin?
Vilken modell bjuder på mest körglädje?

Har hittat en hel del bra trådar här men skulle vilja höra lite mer, så dela gärna med er!

Glad påsk!

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En 540 med manuell låda ger dig det bästa av 2 världar... ;)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
530 upplevs som "törstig" i jämnförelse med 540 om man jämnför prestanda/bränsleekonomi.
en manuell 540 är "rena snålvargen" men utbudet är ju väldigt begränsat så hitta en brukar vara svårast.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
540, en ulv i fårakläder. MYCKET körglädje!

Att köra den känns lika tryggt som att ligga i mammas famn.
(Nja, inte direkt nu längre kanske...)

Automaten är "bättre" och helt ok än jag först trodde.
Ville absolut ha manuell först, men som Hasso skriver, att hitta en svensksåld manuell e39 540...

Min 540iAT suger enligt färddatorn i sig ca 11,6 blandad körning (98okt) med enstaka ursotningar. (Förbrukningen sjönk faktiskt 1-2dl efter oljebyte!?!?)

Slitdelar är slitdelar och kostnaden blir därefter.
Min har inte krånglat utöver "det normala" så totalkostnaden är rimlig anser jag.

530 har jag ingen erfarenhet av så det yppar jag inget om.

Lycka till!

/U.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Jo, bränsleförbrukningen inkluderar körning på oljefatsbreda däck...

/U.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Har just gjort en långresa i 540n i helgen. Vi hade att välja på den eller en snålare Seattle men BMWn blev det. Efter drygt 8000 mil kan jag fortfarande inte sluta imponeras över bilen, som ÄR ett landsvägslok utan dess like. Det är en klockren bil att ha om man har lite landsväg att åka. Har ända sedan jag tog körkort för 20 år sen ibland brottats med om jag inte borde köpa en snålare BMW nästa gång, likaså börjar ett byte närma sig nu. Men efter den här helgen så står det klart att det blir 545 eller 550 nästa gång. Dessa motorstarka bilar är grymma att ratta på vägen. För mig är det manuellt som gäller, bilen kommer verkligen till sin rätt där. För liten skillnad i ekonomi för att välja 530 enligt mig. V8 rädslan är obefogad.
Tackar för era svar!

Hur pass mer ekonomisk är en manuell då? Vad skiljer det i förbrukning?
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
>Hur pass mer ekonomisk är en manuell då? Vad skiljer det i förbrukning?

Enligt min instruktionsbok så drar automaten mindre, utom vid landsväg, där är det lika.

Om du googlar lite så kanske du hittar nåt förvånande. Sök på "BMW 540i gas guzzler" eller nåt liknade.
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
Jag har en 540 automat idag. För några års sen så hade jag en 330 ci manuell års modell 2002 och min vän hade en manuell 540 års modell 2001.

Hur vi än körde, han körde min jag körde hanns osv.. i slut ändan så var 540 snålare alla gånger. Tack vare den 6e vxl i den manuella lådan tror vi

Idag har jag en 540 aut års modell 2000, den är inte alls lika snål som en 540 manuell o självklart inte lika snåll som en 330 häller.

Hur som helst när det kommer till bensin så är 540 manuel helt klart snålare än 540 automat iaf i praktiken...

Problemet med BMW är, när du har ägt en och kör andra märken, så känns alla andra skit!
Det finns EN sv-såld 540i/6 E39 (och ingen 540i/6 E34) nämligen denna Länk

Det är inget att snacka om 540i/6 E39 är förutom M5 E39 den absolut roligaste E39an (inklusive Alpina B10 V8/V8s).

Stephan
Borde inte 540 vara mer framtung än 530.
Jag har haft 530iA E39 2001 och har nu 540iA E39 2003. Snackar alltså bara automat nu, manuell bör vara något snålare och så klart lite roligare lite mera aktiv körning jämfört med automat.

Ja, i jämförelse upplevs 540 som något mera framtung än 530, det stämmer. 530 känns något smidigare och finfin balans.

Tror att framvagnskonstruktionen skiljer sig något lite, lite mellan 530 och 540 men det kan säkert någon annan här bättre?

Om jag förstått det korrekt (någon har nämnt det här i någon tråd) har 530 kugghjulsstyrning medan det inte finns plats i 540? Jag upplevde kanske vägkontakten som något vassare i 530 jämfört med 540.

Bränsekonomin? 540 är törstigare i riktig stadstrafik och under riviga kortturer. Kan nog skilja ca 3 dl jämfört med 530, ungefär (stadstrafik)).

I övrigt, när det gäller längre turer så är 540 imponerande snål och där skiljer det väldigt lite till 530ins fördel.

Så det har mycket att göra med din körprofil hur du kommer uppleva bränselekonomin.

Men V8a motorn är en härlig motor, grymt vridstark och en stadig acceleration som inte vill sluta. Den är ytterst imponerande under motorvägskörning, ett Autobahn lok helt enkelt.
Länk

En annan fördel med m62tub44 motorn (540 1998-2003) är också att den mig veterligen inte är drabbad av frusen vevhusventilation. M54 motorn (530) är däremot frekvent drabbat även om det finns åtgärder man kan vidta för att förebygga (isolering, oljebyte innan vintern, motorvärmare etc).

Båda två är finfina bilar men jag föredrar 540n pga av V8a motorn. Jag skulle dock inte bytt bil om jag inte blev tvungen (530n blev påkörd bakifrån och då fick jag för mig att prova 540). Var helnöjd med min 530.

Puh ;-)
tackar för era inputs, speciellt "Mats_epost"s välskrivna :)
Nu återstår det vanliga dilemmat där hjärtat säger en sak och hjärnan en annan.

Är ju grymt sugen på en 540, men jag kör säkert 70% av mina mil i mer eller mindre stadstrafik vilken kan göra att det extra en 540 drar i stan kan kännas lite för väl när man tankar :(
Börjar dra ihop sig för att bestämma sig för vilken man ska köra på och det lutar åt 530in för att den är något mer ekonomisk. 540in var ca 3000kr dyrare i försäkring.

Men 540iA i stadstrafik får man alltså räkna med 1,5-1,7 L/mil?
Magic_johnson om du ändå lutar mot 530in, ska du inte kolla på 525an när du ändå är inne på en 6a?

Jag har nyss sålt en 330 och köpt en 525 och jag tycker den är fullt tillräcklig när det gäller kraft. Dock så gick jag från automat i 330in och manuell i 525an och det är nog därför det känns som att 525an är så pigg.

Nu är det min personliga åsikt men det tål att tänkas på.

Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Har kört båda och 540 är enligt mig den rätta bilen. M62B44 med manuell är en njutning.

mvh Daniel

Länk
Progress through pain
magic_johnson: Mina förbrukningsuppgifter i stadstrafik samt kortturer är ej vetenskapligt belagda. ;-) Hade hoppats att fler 540 ägare skulle kommentera.

Men ja, jag uppskattar förbrukningen i stadstrafik (Sthlm) samt kortturer till ca 1,5-1,7 men jag har automat. Det är ju en tung jäkel vilket man betalar för i stadstrafik.

Förbrukning på längre turer med 286 hk V8a:
- Långturer med familjen inom intervallet ca 0,8-0,9 (även på vintern med nya dubbdäck)

- Långturer ensam 0,9-1,1 beroende på hur jag kör.

Jag tycker varje fall att 540 är en grymt imponerande motorvägs/landsvägs maskin både sett till prestanda och förbrukning. Rädd för att jag blivit V8a beroende.

Du får väl räkna lite på hur mycket extra de här ca 2-3 dl / mil i stadstrafik/kortturer verkligen kommer kosta dig beroende på uppskattat antal mil/år. Förhoppningsvis har du råd med den extra förbrukningskostnaden?

När det gäller service och dylikt är det ju inga större skillnader alls. Ett par extra tändstift, lite mera olja samt möjligtvis att framvagnen slits lite hårdare (bussningar, stag samt fjädring). Försäkring lite dyrare så klart men jämför alla bolag.
Be
278
Bengt C
523i -96
Sedan jag köpte BMW har jag faktikskt sänkt min hastighet en hel del. Jag körde Peugeot 605 3.0 innan, en bil som inbjder till betydligt högre hastigheter. Jag har upptäckt att 2.5 L sexan reagerar väldigt positivt på hastighetssänkning. Första 2.000 milen körde jag på 0.85 L/mil, blandad körning, mest landsväg. Nu har jag ändrat min inställning till hur fort jag ska sluka motorväg. Lägger mig i ca 97 km/h och ökar en del när jag kör om lastbilarna. Förbrukningen ligger nu runt 0.75 L/mil, fortfarande blandad körning. Man kan konstatera att ni som kör 540 i stan betalar en hel del för att dra en framtung klumpeduns runt gathörnen. Tur att ni inte lägger några längre sträckor under hjulen.
Bengt C: "en framtung klumpeduns"

Fy

Nu går du lite för långt. ;-) Den är lite mera framtung än 530 och 525, ja, inte riktigt samma klockrena 50-50 viktfördelning, men absolut ingen framtung klumpeduns! :-)
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
En manuell 530 e39 är riktigt pigg också, tjänstevikten skiljer en hel del vilket äter upp lite av effektskillnaden. Imponerande snål för prestandan man får. Prova båda innan du bestämmer dig.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Bengt C

Ligga 97 på motorvägen är bara ren idioti tycker jag, trafikfara.
Lägg dig i 110 iaf så vi andra slipper hacka fram pga din snigelfart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.