AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.987

Godkänd däckdimension

Sida 2 av 2
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
siffra nummer 2 är väl % av bredden. Dvs profilen är för 205/45 45% AV 205 mm...

Så har jag lärt mig.

It's better to burn out than fade away
ma
31
marvidss
330iA -07
Hej!

Bilhandlaren är fortfarande helt oförstående om varför detta skulle vara ett problem och nu håller jag på att samla ihop argument om varför detta inte är ok och varför de ska byta däck på fälgarna till 225/45 R17.

Skulle ni kunna hjälpa mig med att samla ihop dessa argument så att jag
sedan kan sammanställa dessa till bilhandlaren och/eller eventuellt
Allmänna Reklamantionsnämden.

Tack på förhand.

Mvh
Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Fråga din BMWhandlare vilken minsta dimension som är godkänd på din bil, det finns specad från BMW vilka dimensioner som gäller.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ma
31
marvidss
330iA -07
Hej!

Bilen är typgodkänd med 225/45 R17. Något smalare är inte ok enligt BMW på en 330i -07. Tyvärr brydde sig inte handlaren om detta heller. Sorgligt med oseriösa bilförsäljare som inte står för sina misstag och därmed inte vill rätta till dem.

Mvh
Magnus
E3
1.828
E36
USA bilar
Om bilen är typad med 225/45-17 så är 205/50-17 helt ok vad gäller rullomkrets, det skiljer 12mm vilket alltså är ca 0,6%
Dock har i 205/50-17 lägre LI som std men i XLutförande är det inga problem
där heller. Se också till så du har rätt hastighetsindex på däcken
Så, din bilhandlare är inte så fel ute som en del vill göra gällande, har du korrekt LI samt hastighet så är det helt korrekt enligt lag
ma
31
marvidss
330iA -07
Hej!

Perfekt, tack för förklaringarna.

Mvh
Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Registrerade dimensioner
Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns på Del 1 av registreringsbeviset.

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

•är typgodkända
•uppfyller kraven på belastningsförmåga
•uppfyller kraven på hastighetskapacitet
•är av samma typ.
Dessutom ska däck och fälg

•ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
•ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
•ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
•täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

Länk
ma
31
marvidss
330iA -07
Hej!

Tack Hasso! Du verkar kunna detta.

Hur som helst så är det väl i så fall bilhandlaren jag köpte bilen av som ska påvisa att däcken:
•är typgodkända
•uppfyller kraven på belastningsförmåga
•uppfyller kraven på hastighetskapacitet
•är av samma typ

Angående:
"Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande."

BMW i Lund (Theanders bil) har skrivet under på att 205/50 R17 inte är ok till en BMW 330i -07. Jag tror att bilhandlaren vi köpte bilen av kommer få svårt att bevisa motsatsen om ärendet går till allmänna reklamationsnämnden.

Dessutom var min fru och jag tydliga när vi köpte bilen att vi skulle ha sommardäck med bilen som var godkända att använda. Och om nu inte däckstorleken på sommardäcken ingår i bilens godkännande så borde väl bilhandlaren informerat om detta, eller?

Mvh
Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Transportstyrelsens hemsida.

Länk
I det här fallet borde väl det viktiga vara vilken dimension som BMW anser är ok på bilen i fråga och inte vad som tillåts enligt svenska regler?
GE: ARN rättar väl sig i första hand efter vad svensk lag säger?
Ingen aning... Jag skulle vara mest intresserad av vad BMW anser är ok så att jag har en bil som beter sig som den ska. Om svensk lag tycker det är ok med för smala däck skulle inte intressera mig alls.

Absolut smidigast är väl att själv köpa rätt däck till bilen, delvis finansierat genom att sälja dom nya däcken som sitter på bilen nu. Sen kan man ju alltid hänga ut handlaren på nätet... =)
E3
1.828
E36
USA bilar
Däck som säljs inom EU ska vara E märkta, dvs typgodkända

(antar och hoppas att det inte finns NÅGON som säljer icke Emärkta däck)

Dina 205/50-17 är helt lagliga och ok att använda
ha
395
haknil
330 Xi 02
Visst är väl 225 minimum på 330?
HN

ma
31
marvidss
330iA -07
Hej!

Nu har jag fått intyg från BMW att en 330i -07 inte är helfordonsgodkänd med 205/50 R17 och att användningen av däck med denna dimension anses inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

Dessutom är det enligt BMW inte ok att använda 205/50 R17 däck på BMW orginalfälg "styling 160" heller.

Mvh
Magnus

Frågan är om bilåterförsäljaren bryr sig så mycket om det intyg du fått. Antagligen vet de med sig att lagen tillåter den däckdimension som som är monterad på bilen just nu. Vi får hoppas att det löser sig med BMWs intyg, men min magkänsla är att det inte lär göra någon skillnad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.