AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.449

Hur klarar ni av dagens bensinpriser?

Sida 1 av 2
Halloj.

Det var ett tag sedan jag var inne på forumet. Jag har inte haft en Bmw på ett tag nu och senaste bilen jag hade var en Lupo 1,4 Tdi som drog 0,43 liter milen. Det blev plötsligt humant att köra bil och jag kände att jag inte behövde snåla med bränslet. Jag kunde åka bil lite oftare och kände mig inte lika begränsad som när jag hade en törstig V8. Det var billigare att ta bilen än att åka kollektivt t.ex.

Jag sålde nyligen bilen pga att jag inte nyttjade den efter att jag sagt upp mig från mitt förra jobb. Om jag skulle skaffa en bil igen så skulle det inte kunna bli en Bmw, med tanke på dagens bensinpriser. En bil som drar en liter milen, eller kanske 0,8 liter milen tycker jag är mycket i dagens läge. Men bara för ett par år sedan var en bil som drog 0,8 liter milen relativt ekonomisk att äga. Idag måste man kanske komma ner i 0,5 liter milen för att det ska kännas åtminstone relativt ekonomiskt.

Jag tycker det är helt absurt att priserna är så pass höga och för att inte tala om hur mycket skatten utgör priset. Det känns inte som att priserna kommer sjunka heller, utan bara fortsätta att stiga. Men priserna stiger ju inte realt, så hur ska vi kunna betala soppa räkningarna om det fortsätter i denna takten? Vi kanske kan, men ska transportkostnaden utgöra 25-30% av ens inkomst?

Hur klarar ni av dagens bensinpriser?
Verdi
Du överdriver. Visst har bränslepriserna ökat, men inte så farligt jämfört med generalprisindex.

Vet inte vad du menar med att "priserna stiger ju inte realt". Antar att du menar löneökning?

Sen förstår jag inte vad du pratar om angående att du inte kan köpa en BMW. Finns ju 320d EDE som drar från 0,41 liter/mil och som ändå har 163hk.

Fast du kanske menar äldre bilar?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Med tanke på att även en begagnad bil kostar 40kr/mil totalt så spelar det ju ingen roll om den drar 0,8 eller 1,0l/mil.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag håller med marin849. Så länge man har en normal bil från detta årtusendet så är bränslekostnaden bara en liten del av bilägandets kostnader.

Jag stör mig mer på parkering och trängselskatter, då känns det som jag betalar utan att få någonting tillbaka.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
I den totala milkostnaden spelar det ingen större roll.

Det är mer kännbart nu när det snart är dags för sjösättning och man ska i med 170 liter bensin i båten. Den drar dessutom 6-7 liter milen.
Hur man klarar av priserna? Ser till att ha en tillräcklig lön eller jobbar mer =)
HJ
78
HJH
Opel Ascona 19Sr-73
Jeep Grand Cherokee -00
BMW M6 -06
Vi är två st som pendlar 8 mil om dan. Åker gemensamt i 740-99. Billigare än tåget fortfarande, samt bekvämare + att en av oss oxå skulle behöva busskort dessutom! Utifrån detta tycker jag att man främst skulle kunna ifrågasätta priset på det kollektiva alternativet!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
BMW316G som är den perfekta pendlarbilen 4.5 mil om dagen/750 kr i månaden.Månadskortet kostar 980 kr och tar minst 1½ timme längre varje dag.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Kostar bilkörandet bara bränslekostnaden? Vad hände med finansieringskostnaden, värdeminskningen, service o rep, skatt, försäkring, ev trängselskatt?

Mats
BMW CS #5847
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Hasso, med torrdass och naturgasåtervinning från komposten skulle du ju få gasen nästan gratis!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
En normalinkomsttagare kan fortfarande köpa >1400l bensin/månad i Sverige. I östeuropa får du dividera den siffran med 4!!
Mao ska man inte gnälla i västeuropa!
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Hasso, några frågor:
1) Hur lätt ät det att hitta bränslepåfyllning?
2) Hur lång räckvidd har du?
3) Kan du fortfarande köra på bensin om gasen tar slut?

Intressant alternativ, jag kommer ihåg ett inslag i Trafikmagasinet där en bonde/uppfinnare i Frankrike hade monterat stora gasbehållare på taket av sin Citroen CV2, På gårdsplanen låg ett gödselstack som var övertäckt med en presenningen. Vid tankning sög en liten kompressor upp gasen som bildades under pressen, komprimerade den och fyllde gasbehållaren på biltaket. Klart!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
1. Två mackar i Örebro en nära jobbet. (kumla under planering)
2.Förbrukar en tankning i veckan ca 22 mil,(ca16Nm3) har normal bensintank totalt ca 100 mil på gas+bensin. 19Nm3+55liter bensin.
(dock är det ofta svårt att få i fullt 19-20Nm3 i Örebro lite beroende på dagstrycket i pumparna) (alla stadsbussar, sopbilar,hemtjänstbilar, många taxi kör biogas i Örebro. Dock är jag nog den enda BMWägaren i gnällbältet som kör Biogas.

Kartor för gasmackar finns på svensk biogas hemsida, fordonsgas hemsida.
Inga problem att hitta mackar söder Örebro, dock tunnsått norröver.
Östersund har tillverkning och mackar annars är det mest på östkusten uppåt.

t80196, självklart till kommer det andra bilkostnader, men det var inte det det handlade om och det gör det så fort du är bilägare.
De förutsättningarna är ju inviduella beroende på vem man är, hur man betalat sin bil, hur gammal bilen är osv.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hur man har råd? Det är väl samma sak för alla oss som inte är ekonomiskt oberoende, Prioritering!
Vad tycker man är värt att lägga pengarna på, och vad är inte lika värt.
Hur viktig är oxfilén varje lördag? man kanske kan nöja sig med ett billigare alternativ varannan helg..? skippa ölen någon fredag etc... hoppas ni förstår var jag vill komma.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Har man en hyfsat snål andrabil som uppfyller det mest akuta i transportbehov, dagpendling till jobbet, affären mm så kan man kosta på sig en bil som ger glädje för soppakostnaden. Jag skulle lätt kunna betala 20 kr litern bara dropparna hamnar i rätt tank:)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Bilen ska vara värd att tanka. Det blir allt viktigare. Kör jag en av mina 540i/6 E34 njuter jag varje sekund. Medan sitter jag i exempelvis en Opel Astra G 1,6 16V Caravan-00 (drar 7,4l/100km) eller BMW 318d E91-07(sömnigt tråkig) så är det öken att betala för att tanka. Tur att jag slapp det med dem.

Ska man mest förflytta sig rekommenderar jag VW Passat TDI. Den är tillräckligt rolig och drar lite. Runt 5l/100km t.o.r Åre med normal gasfot.

Så nej jag ser inget större problem med bränslepriserna, även om det vore skönt med Dubaipriser:).

Stephan
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag har bestämt mig för att njuta av att köra bil - så det är bara att tanka och se glad ut. Kör Porschen ca 60 mil per vecka, och betalar hellre dubbelt och njuter i den, än sätter mig i en vanlig tjänsteholk.. Sen blir det en och annan högvarvning utanför regeringen när man passerar. Dock röstar jag för någon slags strejk/stopp av trafiken för att göra folkets röst hörd. Politiker står inte högt i mina ögon..
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Kör minst 14 mil om dagen med 523an och på ren bensin har det som allt legat på 0.85 l/milen med 95bensin. Har nu börjat blanda i etanol och jag tror det har legat runt 40-45% etanol och då drar den istället 0.95. Så det är ekonomiskt bättre för mig.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det bästa sättet att spara in på drivmedel är inte att köpa en snål bil utan att köra färre mil. Varje mil du inte kör sparar 100% drivmedel. Planera, pendla inte till jobb i bil om du kan undvika. Dessa är de tråkigaste milen att betala för.

-------
//Lövet
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Undrar om det blir som i skärgården: 80-talet, motorbåtar överallt, många Svenssons som tuffade runt i mindre kabinbåtar.. Nu, enstaka stora Bayliners, enstaka rena bruksbåtar... Mao: De som har råd kör som vanligt, vanligt folk får dra ner och prioritera om.

Tycker inte antalet segelbåtar har ökat heller, föräldrarna bor så de ser segelleden mellan Trosa/Oxelösund.. Däremot så åker vi i familjen mindre båt nu själva än för 20 år sedan. Fastighetsskatten känns när det fiktiva taxeringsvärdet börjar gå mot 8(!) siffror trots div. begränsningsregler... :-(

Man får väl fixa en dieselpolo från -81 eller nå't som pendlarbil :-)
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Om det känns surt att tanka så försök att undvika de onödiga körningarna. Den till affären för att köpa en liter mjölk eller för att hyra en film eller liknande. Om man nu inte har 2 mil till det så kan man lika gärna gå. Blir man lite piggare av oxå :-) Eller om barnen är så pass stora att dom kan ta sig till skolan för egen maskin, det behövs inte skjutsas till höger och vänster. Likaså till fotbollträning och liknande. Cykel funkar finfint till det. Eller det funkade fin för mig när jag var liten i alla fall. Vi föräldrar har en tendens till att överbeksydda våra små nuförtiden.

Annars är det väl som mistafrizz säger, betala och var glad.

En liten anekdot från förförra sommaren. Kommer till närmsta centrum med caben i solskenet. På bänken sitter några lirare som lägger sina pengar hos Bolaget hellre än nåt annat. Första frågan var, är den dyr den där? Andra var, är det dyrt att tanka? Vad svarar man?? Nä bensinen kostar inte mer för mig än för dig fick jag till slut fram. Då började dom att garva och tyckte att så var det nog.

Handlar som sagt mest om hur man prioriterar. Däremot ogillar jag starkt att det är skatt på momsen (eller om det är tvärtom)!!!

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.