AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.258

Hur ta loss PDC-sensor mitten bak på E39 Touring?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har en defekt PDC-sensor höger mitt där bak. Tas dessa sensorer loss innåt eller utåt?

Att ta loss den innåt verkar chanslöst utan att montera bort hela bakkjolen då det sitter en balk precis bakom sensorn. Hur mycket jobb är det att montera bort bakkjolen?

Ja har M-sportpaket och avtagbart drag monterat så balken jag känner kan mycket väl vara draget och luckan i diffusern gör att man kan få upp handen bakom för annars är det ganska trångt.

___
//Ulf
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Frågade BMW, de sa att hela kofångaren måste av, iaf enligt deras bok. Kanske finns någon genväg, men inget de hade lust att säga till mig :)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Hade ett liknande problem, dock för e60 och en sensor fram. Provade att sträcka in handen efter att ha tagit bort ena njuren, men se det gick inte. Det var bara att riva hela frontspoilern.

För att försöka svara på din fråga så tror jag att hela kjolen måste bort. Antar att sensorn sitter på ett bakstycke som är limmat mot plasten (precis som på e60).
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ok, då tolkar jag det som att sensorerna tas ut innåt. Hade jag inte haft drag så hade det nog funnits plats men å andra sidan så hade jag inte haft den lilla luckan i diffusern då...

Hur mycket jobb är det att demontera bakkjolen. Någon som har info eller en länk till en beskrivning?

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hittade en beskrivning för att demontera bakkjolen Länk

___
//Ulf
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag demonterade på min sedan förra veckan, bakre stötfångaren dvs, men då satt den med 3 muttrar på varje sida om reservhjulet fast mot stötfångaren fast på insidan så att säga, jag tror nog det är dom som ska bort ? om det inte är annorlunda på touringen.

Sedan ska som sagt expandernitarna bort på insidan av hjulhusen, 3 st på varje sida, superlätta att ta bort med en liten tång eller en mejsel bara.

Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Du har kollat vilken som är defekt antar jag? Är de de som sitter på sido listerna så är det ju bara peta loss listen.

M-killen
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
ah nu såg jag att de var höger mitt du skrev! Då måste ju kofångaren av ja.

M-killen
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

captainoats: jag har förstått att det finns två sätt att montera bort den och du beskriver det andra sättet som också fungerar på Touringen. Dock så tror jag inte att det hjälper mig eftersom jag har drag monterat och så som jag tolkar bilderna och kommentarerna i den beskrivning jag länkar till så kommer jag då att få av både bakkjol och drag och för att komma åt PDC'n så måste jag separerar dessa två.

Jag kommer nog att gå på metoden i beskrivningen även om det är lite mer att skuva loss.

___
//Ulf
Gammal tråd, men för att demontera PDC-sensorerna ska de pressas "inåt". De är som små cylindrar som sitter inpressade i en plasthylsa tills plastklackarna i hylsans bakkant klickar ner om cylindern.

För att lossa dem måste man alltså lirka loss plastklackarna och sedan dra ut PDC-cylindern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.